Erfaringer rundt XDCAM / XDCAM HD?

Innleggav mathis » ons 15.11.2006 18:01

Godt mulig vi snakker rundt hverandre nå ja angående de bakstykkene.. :p Men det skal ikke vere noe i veien for og bruke XDCAM i flerkamera oppsett. XDCAM har noen funksjoner som Digibeta/DVCAM mangler, f.eks at den tar opp 10 sek før man trykker rec knappen. :) Veldig hendig i mange situasjoner. Også at den har 4 helt uavhengige lydinnganger. Har ikke brukt det kameraet nok til og ha funnet noen svakheter pa den...
medlem i 243 måneder
 

Innleggav spedstad » ons 15.11.2006 18:17

Ja, men jeg skjønner ikke helt dette her.. Når du snakker om flerkamera-oppsett, så tenker du på flere xdcamcordere som kameraer, koblet på kjede uten ccu? Eller tenker du på komplette kamerakjeder hvor program mixen blir tatt opp på en ekstern xdcam recorder?

Jeg skal forøverig nevne at jeg aldri har vært borti xdcam-formatet, men det er veldig interresant det som kommer opp her med sdi-ut, pre-roll og 4 spor lyd.. Da regner jeg med at lyden er i 48kHz og ikke 32kHz som hvis du skal ha fire lydspor på dvcam?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav mathis » ons 15.11.2006 18:30

I et oppsett med feks to XDCAM og to Digibeta, alle koblet mot hver sin CCU via triax kabel. Og opptak på hver sin opptaker, eller mixet til en opptaker... Lyden er i 48 khz ja. Firewire utgangen er også god og ha på nyhets redigering med laptop... :)
medlem i 243 måneder
 

Innleggav spedstad » ons 15.11.2006 19:12

Åkei, henger litt mer med nå... Men har ikke klart å finne noen måte å få et triax-signal fra en xdcam-camcorder til en ccu...

Det jeg jeg har finni er en rcu som kan kobles til med sånn liten søt 8-pin/multipin kabel (samme som mellom ccu og rcp?), og hvis det er det du mener, er jeg med på notene... Uansett begynner vi å bevege oss litt off topic her nå? heh

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 19:15

Nei over hodet ikke! Jeg syns det er spennende å høre hvilke erfaringer dere har rundt det med flerkamera, koblingsmåter osv.. Bare gyv løs :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav spedstad » ons 15.11.2006 19:26

hehe.. godt å høre.. Jeg har jobba mest med d-30/35/50 i flerkamera-sammenheng, så er kansje litt enspora når det gjelder bakstykker og sånn... Enten camcorder eller kamera på kjede... Men jeg kjenner jeg rødmer litt nå etterhvert som jeg skriver dette, for jeg har jo faktisk jobba på et beta sx med triax-bakstykke.. Funker disse bakstykkene også til nyere camcordere? har sony faktisk prøvd å holde seg til en standard?


EDIT: Jeg leste gjennom alle postene på nytt nå.. slår meg hardt i hodet og beklager all forvirringa...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Govva » ons 15.11.2006 20:16

Det finnes mekanisk objektiv til canon kameraet. Den passer i hvertfall xl1s, så da burde den vel kanse passe til HD n også. Ellers så har vel canon kamerat obj fatning som passer til alle fujinon optikene

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 20:18

Er du sikker på det med Fujinon-optikk på XL H1?..


Jeg tok kontakt med en retailer som selger den optikken til XL1s, han mente bildene blir veldig softe og det alt i alt ikke vil ha noe for seg.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Govva » ons 15.11.2006 20:23

Er ikke 100% sikker. Har tenkt å kjøpe meg et XL HD1, og i den sammenheng så hørte jeg i fra noen som hadde investert i dette kamerat at det er samme fattning. Verd og undersøke

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav 247 » ons 29.11.2006 19:35

Det finnes Triax adapter som kan brukes på PDW 510 og 530 kameraene.
Ellers brukes de ofte i flerkameraproduksjoner uten CCU, da bare med en multi coax med SDI ut, TC, sync, tally og retur inn.

Forøvrig må jeg si at XDCAMene er noe av det mest robuste som finnes.
Vi har maaaange av dem, og det er forsvinnende lite problemer med dem.

Om du virkelig vurderer å kjøpe deg XD, så send meg en PM, så kan du sikker få låne ett en dag for å leke litt med det.
( Jeg selger ikke, bare leier ut )
medlem i 208 måneder
 

Forrige

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron