Erfaringer rundt XDCAM / XDCAM HD?

Erfaringer rundt XDCAM / XDCAM HD?

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 1:05

Tjo og hei!

Jeg jobber daglig med videoproduksjon på ulike måter, og før eller siden er jeg ofte innom min fars firma og hjelper til med DVD-authoring og som flerkamerafotograf. DV er ikke helt det optimale når det gjelder opptak til dokumentar/oppdragsvideo for vår del, og jeg mener vi bør bytte ut eller kjøpe inn andre kamera til denne typen oppdrag.

Har lest litt rundt XDCAM og XDCAM HD, og finner dette utrolig spennende, spesielt med tanke på at toppmodellene har TC-inn/ut og utskiftbar optikk. Alt i alt virker det som et fryktelig spennende allround-kamera til flerkameraproduksjon med mikser og live-on-tape, dokumentar/oppdragsvideo.

Enkelt og greit - noen som har erfaring rundt XDCAM og eventuelt med XDCAM i flerkameramiljø ? Pluss/minus? Fallgroper?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Knesaren » ons 15.11.2006 1:28

Jeg har lest at XDCAM ikke er særlig skalerbart for fremtiden slik f.eks. P2 er.
Jeg ville anbefalt deg å kikke på Panasonic sin P2 teknologi.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 1:58

Da tenker du på praktisk talt P2, som i det minnekortet, eller kameraet, eller.. ? Pr. i dag virker det litt søkt å bruke så mye penger på et minnekort for vår del, og kameraene har ikke de mulighetene til TC-inn/ut, HD/SD-SDI ut osv..

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » ons 15.11.2006 2:10

Med en gang du nevnte TC-inn/ut, HD/SD-SDI og utskiftbar optikk så datt Canons XL H1 inn i hodet mitt. Verdt en kikk.
http://i1.no/03d9/

Og om du trenger flere kameraer så kan du jo spe på med Canon XH G1 til en rimeligere pris, men det kameraet mangler muligheten til å skifte ut optikken.

Føler ikke helt XDCam prinsippet, men så har jeg ingen erfaring med det heller.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 2:38

Vi har et Canon XL H1 i stallen vetu, men det gir ikke helt det jeg ønsker. Jeg skulle vel presisert det i første post.

Jeg er hakket mer erfaren med flerkamerafoto enn det sjefen sjøl er, som stort sett sitter på klippebenken. Han kjøpte inn et XL H1 med tanke på å levere materiell til NRK i ekte 16:9, og etterhvert HD når den tid kommer. SDI og TC funker så det suser, men optikken er - til min store fortvilelse - styrt av elektroniske sensorer.

Har ikke funnet noen løsning som gjør at man kan styre XL H1 på samme måte som vårt JVC KY27 med studiobakstykke kan - zoom/fokus-kontroll på hver sin arm på stativhodet. Fokusen er en wire som er i fysisk kontakt med en mekanisk enhet man fester på optikken, og man får en presis og lynrask endring når man vrir på fokushendelen. DET kunne jeg tenkt meg på XL H1 - ellers er jo kameraet gull :)

Eventuelt, om du eller andre sitter inne på informasjon om "skikkelig" optikk som kan brukes på XL H1 - ikke nøl med å si fra.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » ons 15.11.2006 2:56

Du tenker på noe lignende LANC-kontroller? http://varizoom.com/controlsindex.html Sjekk ut Canon pro studiokit.

Men vet ikke om de støtter H1.

EDIT:
Og det er fullt mulig å få både 16mm og 35mm film optikk på kameraet via div adapter. Men det ser jo ikke så "profft ut" med slike adaptere og de er dessuten mest brukt for å få skikkelig filmlook med mulighet for liten DOF osv. Ikke sikker på om det "funker" til studiobruk. Kan hoste opp noen linker hvis du er interessert i morra.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 3:12

Nei har du sett - det var noe i tråd med hva vi leter etter. Helt klart et godt alternativ. Du vet ikke om det finnes noen som helst mulighet for å få zoom på et grep, og fokus på et annet, sånn at man kan jobbe effektivt med to hender, slik som på et hvilket som helst annet skikkelig studiokamera?



Skal føre linken videre til riktig person, så får vi ta en prat om det internt her. Takker og bukker!


Edit: Vi er ikke så interessert i å få noe særlig effekt med DOF, da vi gjør events, sceneopptredener, teater, musikkshow og konserter. Men noe alà Fujinon-optikk som er en fysisk/mekanisk greie med tanke på fokuskontroll, hadde vært aller best.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » ons 15.11.2006 3:16

Tror det er det på denne: http://i1.no/03da/ uten at jeg snakker av erfaring. Men som det står er det Canons pro objektiver og ikke nødvendigvis optikken på h1 kameraet. Send de en mail så får du nok svar, evt så kanskje de vet om et annet passende produkt.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 3:20

Ut i fra bildene, ser det ut som at det er snakk om et kit som er lagd for mekaniske objektiv, ikke objektiv som f.eks. på Canon XL-serien, som bruker elektroniske sensorer, og simulerer zoom/fokus - det er alltid et lite etterslep når jeg zoomer/fokuserer syns jeg - jeg får det ikke så presist som jeg vil ha det.

Men om det finnes mekaniske objektiv for XL-serie blir jeg veldig interessert.


EDIT: Jeg fant jeg fant! :)
http://www.zotzdigital.com/item.php?pid=393&cid=327
Dette skal jeg titte nærmere på! Må da være noen i Norge som importerer sånt.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav mathis » ons 15.11.2006 8:04

Har brukt XDCAM i studioprduksjon, vil si det er et meget bra kamera. Koblet med bakstykke mot CCU har man samme kontroll over XDCAM kameraet som over et vanlig Digibeta kamera. Eneste er at den ikke husker innstillingene for 16:9/4:3, når man har slått av CCU. Men det er ikke noe stort problem.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 14:06

Det hørtes lovende ut :-D Er det slik med XDCAM at man kan bytte ut bakstykket fra recorder til studio altså ?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav mathis » ons 15.11.2006 14:56

Man kan bruke det samme bakstykket som til Sony DVCAM/Digibeta kameraer.
medlem i 244 måneder
 

Innleggav spedstad » ons 15.11.2006 15:06

Så vidt jeg har fått med meg, har vel vel ikke Sony lagd noen camcordere med byttbart bakstykke, alle er som gode gamle 570 osv.. Jeg kan heller ikke finne at de har lagd noen xdcam bakstykker... elelr er jeg helt utafor??


Edit: De har ikke lagd noen xdcam med byttbart bakstykke, mente jeg selfølgelig

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav mathis » ons 15.11.2006 17:19

Man kan sikkert få XDCAM som bare kamerahus og linse... Men da mister man opptaks mulighet rett på kameraet... Originalt kommer alle kameraer uten bakstykke... Må festes hvor batteriet festes..
medlem i 244 måneder
 

Innleggav spedstad » ons 15.11.2006 17:27

mulig at jeg har misforstått greia her nå, men det jeg så for meg var at sony kansje hadde laget et xdcam bakstykke som passet på feks D-50 eller-30 på samme måte som triax eller dvcam bakstykke... De xdcam camcorderene sony har lansert har jo ikke byttbart bakstykke?

Edit: For å komme litt tilbake til tråden her... Kongelig norsk fjernsyn kjøpte jo inn en del xdcam´camcordere, og har vel ikke hørt mye negativt fra dem?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere