Noen som har lyst til å hjelpe meg med tv2 sine tekniske spe

Noen som har lyst til å hjelpe meg med tv2 sine tekniske spe

Innleggav tormodnt » lør 08.03.2014 19:41

Heisann!

Jeg jobber for en ideell organisasjon uten særlige markedsføringsbudsjetter.
I den forbindelse har vi lyst til å prøve å få en liten profilfilm under tv2 sine " Reklamefrie dager".
Siden jeg er litt (hobby)film mann så fikk jeg selvsagt oppdraget noe som jo bare er gøy.

-helt til jeg leste de tekniske kravene tv2 hadde..

Da skjønte man plutselig hvor amatør man er!

I den generelle beskrivelsen for tv2 sine " Reklamefrie dager - profilfilmer" står det enkelt å greit bare:
"Tekniske krav til filmene
TV 2 gjør ikke noen form for konvertering eller bearbeidelse. Alle filmer som ønskes vurdert må tilfredsstille TV 2s generelle tekniske krav til reklamefilm."


Så da kommer man til selve spesifikasjonene tv2 har til sine reklamer da, og stedet der jeg virkelig trenger hjelp! Jeg jobber i Premiere Pro CS5.5.

1.
"Båndformat

Innslagene skal leveres på Digital Betacam på små kassetter. Aspect Ratio 16:9 fullframe. Alle filmkoder skal ha kode N8 som kjennetegn i koden. Det er mulig å levere flere innslag på samme kassett. Hvert innslag skal da begynne på neste hele minutt (f.eks. TC 00:03:00:00). "


1.1 Vil dette si at uansett hvordan jeg gjør dette må vi levere "filmfila" vår til et reklamebyrå for å få det over på tape?
1.2 Kan noen forklare hva N8 er?

2.
"Referansesignal

Båndet skal innledes med 90 sekunder colourbar 100 % hvit, 75 % chroma, med tilhørende testtone på 1 kHz, = 0 dBu = -18 dBFS = 6 dB under full utstyring. Utgangsnivået må ikke overstige +6 dBu (-12 dBFS). Hvis dynamikkområdet er vesentlig innskrenket, for eksempel ved bruk av kompressor, må nivået ikke overstige + 3 dBu (-15 dBFS). "


2.1 Hvis jeg bruker Premiere sin "Bars and Tone" i 90 sekunder, er jeg da innen for første del?
2.2 Kan noen forklare meg hvordan jeg skal forholde meg til dBu / dBFS / dB i premiere? -den testlyden som følger med "Bars and Tone" vises som -12 i "Audio Master Meters" som standar, er dette det samme som -12dBFS? Hvis ikke, hva er det da?
2.3 Skjønner jeg det rett om lyden i filmen ikke på noe tidspunkt må peake over +6 dBu / -12 dBFS?

3.
"Oppstartsignal

Minimum 10 sekunder svart (uten lyd) gjerne med 7 sekunder klokke og uten tidskodebrudd ved overgang til selve reklamen. De siste 3 sekundene skal være svarte (uten klokke). "

3.1 Brukte bare "Universal Counting Leader", og kuttet denne slik at den starter i sort, til det er igjen 7 sek så nedteling, og går over i sort når det er 3 sek igjen. Regner med at dette går greit?
3.2 Har spørsmål om tidskoder også, men eget avsnitt..

4.
"Lydregistrering

Lyd skal ligge på spor 1 og 2. Lyden på disse to sporene skal være mono- og stereokompatibel. "


4.1 Når det står " mono- og stereokompatibel", betyr dette at det skal være likt lydbilde i begge kanaler?


5.
"Tidskode

Tidskodesporene (LTC og VITC) skal forsynes med den samme uavbrutte fortløpende tidskode i henhold til EBU-standard. Reklameinnslaget skal starte på hele minutt (f.eks. TC 00:02:00:00). Etter reklame slutt skal"


5.1 Dette med tidskoder skjønner jeg ikke helt (EBU standar osv) har noen en god link eller 2 som gjør at jeg kan skjønne dette?
5.2 " Reklameinnslaget skal starte på hele minutt" er beskrivelsen, hvordan skal jeg gjøre dette?
De beskriver følgene: "Båndet skal innledes med 90 sekunder colourbar" + " Minimum 10 sekunder svart" noe som gir 100 sek. Betyr dette da at jeg skal legge til 20 sek sort til, slik at reklamen starter på 2 minutter?

Beklager virkelig alle disse dumme sprømålene, og er ikke vansklig å innrømme at jeg har tatt vann over hodet, men vi har så lyst til å få til dette slik at vi alle fall kan PRØVE å få filmen godkjent av tv2..

På forhånd TUSEN TAKK for enhver som tar se tid til å svare på så mye som et spørsmål til en så omfattende førstepost..

PS! Om du vet om andre forum jeg bør prøve så mottas dette også med like stor takk!!

Mvh
Tormod Torgersen
medlem i 120 måneder
 

Returner til Diverse video



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron