Capture "Rippe" VHS film - Linux

Capture "Rippe" VHS film - Linux

Innleggav NewBee-Petter » tor 11.04.2013 19:31

Hei, jeg har en gammel VHS kassett med noen opptak jeg gjærne skulle ha digitalisert. (Gubben sjøl i militæret)
Akkurat her er jeg på upløyd mark, da jeg aldri har gjort dette før.

Så etter noen timer med Google, kom jeg frem til denne kommandoen med ffmpeg:
sudo ffmpeg -f video4linux2 -s 720x576 -i /dev/video0 -f alsa -ac 2 -i default -acodec libmp3lame -ab 128k -async 1 fil-navn.mp4

I ettertid ser jeg at jeg har glemt å angi PAL, samt at MP4 muligens ikke er det beste formatet for viderebehandling.

Men nok om det, resultatet ble mye bedre enn jeg forventet. (Kassetten har ligget 23år i en "diverse" kasse) men det som umiddelbart er klart, er at jeg må ha glemt noe annet.
Filmen er interlaced (tydelige raster linjer), men blir brukbar i VLC med DeInterlaced på.
Fargene er heller ikke de aller beste, ok for det meste, men med plutselige (korte) farge sprang.

Så da lurer jeg på om det finnes noe "magi" jeg kan bruke på filmen. Slikt som fikser interlaced, fjerner litt støy, og roer ned de sterkeste fargene.

Eller må jeg kjøre en ny runde med ffmpeg og andre options?

EDIT:
Kjørte den igjennom Handbrake, virker som ett bra program. Fikk rettet opp en god del. Prøver mere i morgen.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Capture "Rippe" VHS film - Linux

Innleggav terjejh » fre 12.04.2013 14:15

Et spørsmål av interesse:
Hvordan får du tak i (importert) den analoge videoen fra vhs spilleren? Kopler du f.eks. vhs spilleren med scart kabel e.l til PCen via et ev. analogt tv/video-redigeringskort? Antar '/dev/video0' her i ffmpeg kommandoen i så tilfelle angir vhs-spilleren.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Capture "Rippe" VHS film - Linux

Innleggav NewBee-Petter » fre 12.04.2013 18:15

Jepp, fikk lånt meg en god vhs spiller, samt ett video inn/usb adapter (EasyCap).
Måtte lodde meg en scart ut, til phono video/audio inn overgang. Fungerte greit.
Har jo kastet alt av slike plugger og overganger for lenge siden :-)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Capture "Rippe" VHS film - Linux

Innleggav terjejh » lør 13.04.2013 10:34

NewBee-Petter skrev:Hei, jeg har en gammel VHS kassett med noen opptak jeg gjærne skulle ha digitalisert.

Hvis dette er en amatørlaget vhs-kopi og ikke originalopptaket fra videokameraet, vil det være noe av det dårligste en kan bruke som utgangspunkt. Som du kanskje kjenner til, vil en vhs kopi inneholde en generasjon ekstra støy og ha et mer ustabilt og dårligere analogt videosignal enn origialen. Det beste vil altså være om man har tilgang til og mulighet til å spille av originalopptaket, som utgangspunkt for digitaliseringen. Hvis originalen også er S-video (Hi8/S-VHSC) eller bedre, vil gevinsten være enda større i fht VHS.

I ettertid ser jeg at jeg har glemt å angi PAL, samt at MP4 muligens ikke er det beste formatet for viderebehandling.

Det vanligste har vært å konvertere til DV (dv25) mht redigering.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

[Løst] Re: Capture "Rippe" VHS film - Linux

Innleggav NewBee-Petter » lør 13.04.2013 13:35

Jepp, jeg vet at utgangspunktet er veldig dårlig.Håndholdt dårlig kamera. Dette er en godt brukt kassett tydeligvis. Etter opptaket, lå det tv opptak med dårlig såpe opera fra 90 tallet. :-) :-)
Og det er en sikkert en kopi fra vhs til vhs, men det er det eneste jeg har.

Nå er filmen kjørt igjennom noe filter for å fjerne støy, dempe fargene, samt croppet litt da kantene var "ujevne".

Så nå tror jeg filmen er så bra som jeg klarer å fikse den på amatør vis. (ikke akkurat HD)
Morro å seg seg selv i grønt igjen. :rolls eyes:


Litt skuffende at det ikke er noen som har tips og forslag til hva man kan gjøre, men morro å finne opp kruttet selv også da.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Capture "Rippe" VHS film - Linux

Innleggav THB FILM » søn 14.04.2013 11:11

Hei. etter så mange års lagring så har den begynt og miste fargeinnformasjon. Helt normalt dette. Den kan reddes noe med og kjøre den via en TBC og så etterbehandles i f.eks Final Cut Pro. er denne videoen fra kamera opptak, eller en anen gangs kopi.? I såfall er den redusert i kvalitet og oppløsning med ca halvparten av 240 linjer som er oppløsningen for vhs. Jeg har nå drevet med film og video konvertering i mange år, og kjører kun på utstyr som er av kringkasting kvalitet. Hvor lang er denne videoen.? Du kan sende den til meg så kan jeg se hva jeg kan få ut av den.! Vi kan ta den som en prøve og du får gjort det gratis her hos meg. Min adr er: THB Film & Videoproduksjon pb 10. 3535 Krøderen. Da får du den lagt på dvd. Eller om du vil kan den legges på hva du ønsker.
medlem i 201 måneder
 

Re: Capture "Rippe" VHS film - Linux

Innleggav NewBee-Petter » søn 14.04.2013 13:59

Hei, mange tusen takk for info og tilbud, men jeg sier meg fornøyd med resultatet jeg har oppnådd. Trodde aldri at det skulle bli noe av filmen, så dette er en 100% forbedring av forventet resultat.

Men til en annen gang, finnes det noe software til Linux som har "live" view, slik at man ser resultatet av f.eks ett filter med en gang? (støy reduksjon, oppskarping, ++)
Ta f.eks DeInterlace, finnes jo ett ti-talls varianter å velge imellom, noen er sikkert bedre enn andre. Finnes det noe god info om det noen steder?

Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Diverse video



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron