Video til DVD, tatt opp i NTSC-format, hvordan?

Video til DVD, tatt opp i NTSC-format, hvordan?

Innleggav apetor » ons 24.08.2011 2:53

Skal sende en video jeg har laget til USA, har fått beskjed om å gjøre følgende:

"...send us 2 DVD's recorded in NTSC format for zone '0' or '1' playback."

Hvordan gjør jeg det?

Opptakene er gjort med Canon Legria HF S11, redigert i iMovie.
medlem i 172 måneder
 

Re: Video til DVD, tatt opp i NTSC-format, hvordan?

Innleggav freddjoh » ons 24.08.2011 8:43

I iDVD går du på menylinjen øverst, velger iDVD - VALG så Prosjekter og krysser av for NTSC istedet for PAL.

Hvis jeg husker korrekt vil iDVD automatisk lage Region 0 DVD, dvs avspillbar i alle land.

Håper jeg forstod deg riktig nå, og at det var dette du lurte på?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Video til DVD, tatt opp i NTSC-format, hvordan?

Innleggav apetor » tor 25.08.2011 2:42

Takk for svar, men når jeg gjør som du sier og etterpå spiller av i DVD-spilleren og klikker arkiv og deretter vis plateinfo, kommer det opp at formatet er PAL. Det betyr vel at jeg ikke har fått det til?

Kvaliteten er dessuten veldig dårlig i forhold til avspilling i iMove, også betydelig dårligere enn samme video lastet opp til youtube, skal det være sånn?


Har nå fått det til tror jeg, gjorde det på denne måten:
Åpnet iDVD, fant iMovie-prosjektet via Finder, klikket og dro prosjektet til slippsonen i iDVD. Kvaliteten blir OK og plateinfo viser at formatet er NTSC.
medlem i 172 måneder
 

Re: Video til DVD, tatt opp i NTSC-format, hvordan?

Innleggav TheShirt » ons 31.08.2011 20:10

Det er riktig at du må bytte fra PAL til NTSC i iDVD, men når denne innstillingen er gjort så gjelder det for nye prosjekter. Så hvis du har åpnet det gamle prosjektet får du ganske riktig fremdeles PAL.

Ellers får du mange andre ting å slite med, som gir dårlig kvalitet. Det du opplever av dårlig kvalitet nå, er mest sannsynlig at iDVD lager i SD (altså gamle 720x657 i oppløsning). Du har kanskje filmet det i HD, og ser det på en 40-50" stor skjerm, som er ment å vise 1920x1080. Med andre ord vil du helt tydelig se komprimeringen og kvalitetstapet kontra om du kjører rett fra iMovie eller kamera til TV, for her har du i praksis full kvalitet enda.

Når du nå skal gjøre om PAL til NTSC, på konsumentutstyr får du bare enda mer dårlig kvalitet – fordi NTSC kjører ≈30 bilder i sekundet mot PAL som kjører 25, hertzen følger da dette med 60 vs 50 (evt 100). Videre har NTSC en helt annen oppløsning. Så transkoding av filmen på denne måten vil ikke gi et godt resultet – spørsmålet er likevel om det ikke er "bra nok". Det vet jo ikke jeg.

mvh
Roger
medlem i 198 måneder
 


Returner til Diverse video



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron