Ulik kvalitet på TV-serier og film.

Ulik kvalitet på TV-serier og film.

Innleggav hmk » man 29.03.2010 12:52

Hei!

Kanskje et håpløst spørsmål, men jeg har lurt på dette en stund.

Hva er det som gjør at noen TV-serier ser helt "annerledes" ut enn andre serier og filmer.

La meg forklare:

Når du ser Hotel Cæsar (noe som selvsagt er helt hypotetisk), så er det en helt annen "kvalitet" på det man ser. Vanskelig å forklare, det er ikke nødvendigvis det at det er elendig kvalitet, men det ser på en måte ut som det er filmet med et hjemmekamera.

Hvis man ser f.eks Friends, så er det noe helt annet, der er det som å se en film, bortsett fra når de klipper inn scener fra f.eks en idrettsarena i serien, da pluteslig er det "hjemmekamera"-kvaliteten igjen.

Noen som overhodet forstår hva jeg mener?

Man ser det og tydelig på filmer, når man ser bak kulissene-sporene. Da ser det helt annerledes ut. Jeg tenker ikke da på fravær av spesialeffekter/fargekorrigering/etc. , men igjen, man får ofte følelsen av at det kunne vært filmet hjemme.


Sikkert håpløst forklart dette her, men se 10 sek på Hotel Cæasar, så tror jeg dere skjønner.

Har lurt på om det kan ha med at film er filmet på film som må fremkalles. Samtidig er det jo mange nye filmer som er 100% digitale som ikke ser ut som Hotel Cæasar..

Uansett, takker for svar.
medlem i 214 måneder
 

Re: Ulik kvalitet på TV-serier og film.

Innleggav Simikk » man 29.03.2010 12:58

Det du opplever er nok mest sannsynlig forskjellen på interlaced video (25i), og film (ca 24p). Samt mye video som blir konvertert/postprodusert til å matche filmlook'en.

Etterarbeid av videosignalet gjør også sitt.

Ta en titt på en av de mest populære "Gjør videosignalet mitt mer som film!"-programmene:

http://www.redgiantsoftware.com/product ... et-frames/

S
medlem i 197 måneder
 

Re: Ulik kvalitet på TV-serier og film.

Innleggav thomasb » tir 30.03.2010 1:56

De fleste store TV-serier i USA har også et litt større budsjett enn TV-serier i Norge ;) De har derfor mulighet til å ansette flere flinke folk til produksjon, bruke mer penger på utstyr, og ikke minst mer tid på etterarbeid.

Se f.eks. her hva de gjør med de fleste av dagens store TV-serier i USA: http://www.youtube.com/watch?v=clnozSXyF4k

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Diverse video



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]