Valg av objektiv

Valg av objektiv

Innleggav terex » ons 30.11.2011 22:49

Jeg vurderer og kjøpe meg et nytt objektiv til mitt Canon 450d. Har standard 18-55 og en 55-250 idag. Kunne tennkt meg et litt lyssterkt objektiv, men samtidig et "allround" objektiv. Hva bør en velge her? Liker og ta bilder av litt natur og dyr, liker også og ta bilder med litt fart i. Noen som har noen gode forslag til objektiv??
medlem i 157 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav Sakalav » fre 02.12.2011 19:38

Skal du ha skikkelig lyssterkt objektiv, så er det kun objektiv med fast brennvidde som er å få.
Men slik jeg leser det, så er det ett objektiv som kan erstatte de du allerede har på best mulig måte, og samtidig være lyssterkt.
Ett godt objektiv som dekker begge du har nå, finnes ikke (som er lyssterkt).

Du skriver ikke noe om hvilket budskjett du har å forholde deg til, så da blir det litt dumt å begynne å anbefale objektiver i 10 - 20 000,- kr. klassen.
Det spørs jo også hvor avansert du er. Enkelte ganger så velger man objektiv utifra hva man skal fotografere, og under hvilke forhold det skal fotograferes.

De beste allround objektivene som dekker det meste av det du ønsker (av brennvidde), er f.eks. Canon sitt eget 18-200mm med bildestabilisator til ca. kr. 3800,-
Alternativ er det nye Sigma 18-200mm, også med bildestabilisator, og koster ca. kr. 4200,-

Å kjøpe objektiv med bildestabilisator er nesten ett must når du skal ta bilde under dårlige lysforhold.
Det beste er nok objektiv med f2,8 under hele brennvidden, men dette er dyre objektiver, og du får vel ikke det over så stor brennvidde som 18-200mm.

Men som sakt, så er det litt lettere å anbefale når man vet mer om hva du tenker (ett eller flere objektiv), og hvilket budskjett du har.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav terex » fre 02.12.2011 20:56

Takker for svar.
Ser for meg at jeg muligens kan få noe rundt 6-10000 kroner, lurt litt på L objektiv men får kanskje ikke disse i denne prisklassen?
Ser for meg og beholde de objektivene jeg allerede har, og få et i tillegg.
Jeg har også tenkt på ett som ligger på f2,8, muligens med litt zoom. Ser Canon har noen selv av disse typene, er dette gode objektiv i denne prisklassen?
Jeg er jo ganske amatør på fotografering, så det bør jo ikke være altfor avansert heller.
medlem i 157 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav Herman1 » lør 03.12.2011 11:47

Hvis jeg hadde 6-10 000 kroner å bruke til objektiv, ville jeg ikke kjøpt ett, men to, eller så mange som økonomien tillater. Ha gjerne som utgangspunkt at det er best med mest mulig dekning innenfor f.eks området 18-200mm, og kanskje kan du få en zoom nettopp i dette området og likevel ha råd til f.eks et portrettobjektiv som er mer lyssterkt i la oss si 50mm klassen.

Vær obs på at fokusverdien, "millimeterområdet", er forskjellig fra fullformat (FX) og DX-formatet. På Canons sider, eller i en fotobutikk kan du få dette enklere forklart. Men hvis denne såkalte Crop-verdien er på 1.5, må du kjøpe et 35mm objektiv for å ta bilder i det området som tilsvarer 50mm i virkeligheten.

Gode zoom-objektiver har som regel en lysfølsomhet rundt f.3.5, og hovedregelen er at jo lavere f-tallet er, jo mørkere kan det bli når du tar et bilde. Lavere tall gir oogså den effekten at det du fokuserer mest på blir veldig skarpt og tydelig, mens bakgrunnen blir sløv. Har du et tall som f.22, blir bakgrunnen også veldig tydelig, og du får ingen utfelling av hovedmotivet (som er fordelaktig ved portrettfotografering).

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav Sakalav » lør 03.12.2011 12:27

Når det gjelder objektiver, så har man altid lyst på noe nytt og bedre.
Du skal jo fortsatt ha de du har, så eneste ulempen med dem, er at du må skifte objektiv når du enten skal komme tett innpå, eller zoome maksimalt nermt (langt vekke).
Så lenge man kan akseptere det for en stund, så ville jeg sett på de virkelig lyssterke objektivene.
Jeg selv har ett Sigma 50mm f1,4 til mitt Canon apparat, og jeg er utrolig fornøyd med det. Jeg tar en del oppdrag på dansegallaer, og da har det alt å si at jeg kan gå helt ned i f1,4, for det kan være svært dårlige lysforhold, og det er mennesker i konstant bevegelse.

Ellers så nevner du jo L-serien til Canon selv, og det jeg hadde satset på da, var Canon EF 24-70mm f2,8L USM.
Som du ser, så er ikke akkurat dette noe billig objektiv, men jeg hører stadig vekk at dette objektivet burde alle ha i sekken sin, for det er helt utrolig.

Etter det, så ville jeg ha gått for ett Canon EF 70-200mm f2,8L USM som også er sterkt anbefalt av proffesjonelle. Og nei, dette var ikke noe billig objektiv det heller.

L-serien til Canon er jo beskyttet mot vann og støv (du kan ikke dykke med det), så det gjør jo at de er litt ekstra dyre, samtidig som at f2,8 går over hele zoomområdet.
Klarer du deg uten L-serien, så kan du nok finne meget gode alternativer fra andre leverandører som f.eks. Sigma, til en litt rimeligere penge.
Men ser du litt langt frem og legger en plan, så er kanskje ditt neste kamera ett som er beskyttet mot vann og støv (som f.eks. Canon EOS 7D). Hvis du da sitter med L-serien av objektiver, så kan du brått ta utstyret med deg ut under svært dårlige værforhold og ta bilder ;-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav terex » lør 03.12.2011 13:02

Takker for gode svar Sakalav og Herman1. :-)
Jeg lånte et 50 mm objektiv som jeg tror var på f1,8 eller noe sånn, men jeg syntes det tegnet litt uskarpt ute i kantene. Men har hørt mye bra om disse, det jeg lånte var det aller billigste til Canon.
Liker godt å ta bilder med litt "fart" i feks av hunder som springer/leker og slike ting, tar en del bilder av bilcross/rallycross der det også er litt fart. Hva vil egne seg best her?
Canon EF 50mm f/1.4 USM er noe jeg har vurdert. Cacon eller Sigma blir det bare en smakssak eller?
Og JA det 24-70 objektivet frister litt det, høy pris ja men dette er vel et som en ofte kan brukes som et "allround" objektiv som jeg kaller det for og som kan sitte på kamera mye av tiden.
medlem i 157 måneder
 

Valg av objektiv

Innleggav Larsaronen » lør 03.12.2011 13:37

Ut ifra det du er interessert i å ta bilder av ville. Jeg nok gått for en med litt mer "zoom"..
Canon EF 70-200mm f/4 L USM er ett objektiv jeg er fantastisk fornøyd med. Antagelig det L objektivt til Canon som gir deg mest for pengene. Legg merke til dog at ikke alle L objektivene er værtette som det sies over her.. (blant annet dette). Vil du legge litt mer penger i kan du gå for f/2.8 versjonen. Med mindre det er snakk om innesport eller mye bilder i lavlys forhold så holder kanskje f/4?
Ellers ville jeg kjøpt Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.. Ikke samme bygg kvalitet som L objektivene men jeg tørr påstå at det er det beste normal zoomen du får til ikke-fullformat!
50mm 1.4 som du never skal være ett kjempe objektiv. Jeg vet ikke om jeg ville hatt det til bruksforholdet du beskriver. Det kan være greit med justerbar "zoom". Helst også litt mer zoom så du slipper å gå så nærme.. Jeg hadde 50mm 1.8 det syntes jeg ga gode bilder fra 5.6 og oppover. Under det var det nesten ubrukelig. Og bygge kvaliteten var relativt dårlig, men for den prisen (900kr ?) så gjør man jo ikke mye feil..
Canon 24-70mm L er jo ett kjempe objektiv. Men for min del er 24mm litt lite vidvinkel på en normalzoom dersom du ikke har fullformat.. Men dersom du ikke tar no særlig vidvinkel så kan jo det være ett fint objektiv!

Jeg har selv 7d med 17-55 2.8 is og 70-200 f4.. Kjempe fornøyd med det oppsettet!
medlem i 203 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav Sakalav » søn 04.12.2011 10:41

Jeg var ikke klar over at ikke alle L-objektivene var værbestandige, så da lærte jeg noe nytt også :-)

Med tanke på det du nevner av det du tar bilder av, så er jeg enig med med Larsaronen om å vurdere ett 70 - 200mm objektiv. I hvertfall i første omgang, og så hadde jeg valgt det 24 - 70mm som neste i serien.
Du nevner jo i første innlegg at du vil ha noe som er litt mer lyssterkt enn det du har, så da ville jeg ha gått for f2,8 utgaven. Ja, de er litt dyrere, men man kan desverre ikke få både i pose og sekk i dette gamet.

Begge de objektivene som jeg har nevnt, står høyt på ønskelisten min, og er noe jeg kommer til å spare til også.
Det er jo helt klart stor forskjell etter hvilke behov man har. Jeg selv er desverre i det dyre hjørnet da jeg tar mye bilder under dårlige lysforhold, og da er jo selvfølgelig prisen deretter.

Har man derimot muligheten til å få tjent seg noen kroner i forbindelse med noen foto-oppdrag, så er det jo klart at det trenger ikke gå så lang tid før man har råd til objektiver.

En annen ting når det gjelder å ta bilder under dårlige lysforhold, så kommer det også litt an på hvilket kamera man har.
Jo dyrere kamera, jo bedre under dårlige lysforhold.
Før så hadde jeg ett Canon EOS 350D (du har en del nyere), og slet en del under enkelte forhold.
Etter at jeg kjøpte meg Canon EOS 7D, så ble det en helt annen verden. Har man i tillegg gode objektiver, så er man godt rustet når det gjelder hardaware.
Deretter så er hos deg som fotograf utfordringene ligger.

Jeg ønsker i hvertfall lykke til med kjøp av nytt objektiv, og er sikker på at du kommer til å bli storfornøyd :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav terex » søn 04.12.2011 23:08

[quote="Larsaronen"]Ut ifra det du er interessert i å ta bilder av ville. Jeg nok gått for en med litt mer "zoom"..
Canon EF 70-200mm f/4 L USM er ett objektiv jeg er fantastisk fornøyd med. Antagelig det L objektivt til Canon som gir deg mest for pengene. Legg merke til dog at ikke alle L objektivene er værtette som det sies over her.. (blant annet dette). Vil du legge litt mer penger i kan du gå for f/2.8 versjonen. Med mindre det er snakk om innesport eller mye bilder i lavlys forhold så holder kanskje f/4?

Kanskje et dumt spørsmål, men kan jeg da like godt bruke det på 55-250 som jeg har idag? Blir det nesten et tilsvarende objektiv? Jeg regner selvsagt med at kvaliteten er bedre på 70-200 objektivet? Er dette 2 vidt forskjellige objektiv kvalitetsmessig? Som dere skjønner så er jeg ikke så veldig inne på dette, men takker for all hjelp og innspill. :-) :-)
medlem i 157 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav Larsaronen » tir 06.12.2011 9:45

70-200mm har f/4 igjennom hele brennvidde område. Jeg regner med at 55-250mm objektivet du har er f/4-5.6. Det vil da si at ved 200mm har du ett f-stopp større blenderåpning. Itillegg er objektivet skarpere med vidåpen blender. På 70-200mm er bilder med f/4 mer enn gode nok, mens på 55-250mm bør du kanskje bruke litt høyere "f-nummer" for å opnå god bildekvalitet.
Itillegg har det en god del raskere fokusering, bygg kvaliteten er MYE bedre og bildekvaliteten er bedre.

Det er jo ett objektiv som vil erstatte ditt gamle, og ikke komme itillegg.. Hvis du helst vil ha ett "nytt" så ville kanskje godt for ett med mer "zoom" med tanke på hva du skal ta bilder av. Det blir som regel dyrere men kanskje du kan gå for ett med fast brennvidde (ingen zoom).
medlem i 203 måneder
 

Re: Valg av objektiv

Innleggav terex » tor 22.12.2011 13:00

Da ble det et Canon 70-200 f4 is usm objektiv, så får jeg håpe det vil bli bra greier. Går og lurer på et 24-105 også nå f4, noen som kjenner til dette eller har erfaringer? Brukt kan det være et greit alternativ??
medlem i 157 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere