Helt vanntett fra Pentax?

Helt vanntett fra Pentax?

Innleggav Herman1 » søn 05.09.2010 21:30

Hei.
Har noen erfaring med Pentax-objektivene som heter

Pentax SMC-DA 18-55mm f3.5-5.6 AL WR
og
Pentax SMC-DA 50-200mm f4.0-5.6 AL WR

Det heter seg at FA-serien skal være mer vanntette og værbestandige enn de to jeg beskriver ovenfor, men stemmer dette?

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Helt vanntett fra Pentax?

Innleggav Linge » tir 07.09.2010 16:36

Det tror jeg ikke, WR objektivene er laget for å motstå vann og støv, les mer på http://www.fovi.no/page/5779/
FA serien er vel eldre og kan ikke se noe som gjør de bedre for vannsprut etc.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Helt vanntett fra Pentax?

Innleggav Herman1 » tir 07.09.2010 20:35

I sin markedsføring skriver Pentax at WR står for Weather Resistant, som du sier. Det står også at de tåler Inclement treatment, altså tøff behandling utenom det vanlige i følge ordboken.

Det er ved nærmere undersøkelse de objektivene som er merket DA* (DA STAR) som er de mest værbestandige. De skal visst tåle nærmest alt mulig, eller noe sånt. De er lettest gjenkjennelige på den litt brede, gyldne ringen, og prisen selvfølgelig. Mellom 6 og 13tusen for hvert av dem.

Ved søk på Youtube har jeg funnet svært overbevisende videoer som viser at objektivene som jeg sikter til i det første innlegget (som er DA-merket uten stjerne) tåler en dusj/regnskur, men kanskje ikke vedvarende, øsende regnvær?

Men. Hvis Pentax sier at objektivene tåler litt tøffere behandling i kulde ned til -10 grader med sne og evt regn under nullpunktet, så er jeg fornøyd med det. Hadde bare vært artig og sett om noen hadde erfaringer fra virkeligheten her. Uansett er det viktig å ha med seg en tørr, god klut à la iCleans blå for å tørke av zoomen og zoomområdet før man pakker zoomen inn under regnjakken igjen - i vedvarende, langvarig regnvær.

Se der, jeg kom litt lenger med litt egen research også, kanskje det finnes flere erfaringer?

PS. Bra lenke du sendte med, forresten! D.S.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere