Objektiv anbefalinger?

Objektiv anbefalinger?

Innleggav hansingehagen » søn 17.01.2010 1:14

Hei,
Jeg har oppgradert mitt fotoutstyr fra Canon EOS 10D -> Canon EOS 20D -> Canon EOS 5D Mark-II.
Siste kamera har 21 Megapixel og er helt konge, men jeg kunne tenke meg bedre objektiv. Jeg har en rekke Sigma objektiver til Canon (Fisheye 8 mm, 24 mm, Macro, Tele) og nå vil jeg gjere oppgradere til et fantastiskt all-round objektiv. Jeg er villig til å bruke mellom 5.000,- og 10.000,- på det ... og lurer på hva dere kan anbefale?

mvh

Hans

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Objektiv anbefalinger?

Innleggav åttitre » søn 17.01.2010 1:24

Selv gikk jeg til innkjøp av et Canon EF 24-70mm F2.8 L USM, som et allround. Fotovideo selger det til 9945,- Da kommer du under 10k grensa si. Kan varmt anbefales! Jeg vil tro du får mange tips av brukerne her så gjerne kom med litt mer innspill om hva du tar bilder av, om vekta er viktig, F, osv...

Link: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=10482

Her kan du også lese litt om de forskjellige objektivene Canon, Sigma og Tamron.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/
medlem i 239 måneder
 

Re: Objektiv anbefalinger?

Innleggav Mega_Therion » søn 17.01.2010 7:58

Gratulerer med 5D mark II! Har det selv og det er et fantastisk kamera.

Selv bruker eg kun faste objektiv til min 5D. Dette fordi de gir best lyskvaliteter (lavest blendertall). Det kommer selvsagt an på hva slags bilder du ønsker å ta, men en lyssterk 50mm (f.eks Canons egen 50mm f1.4 til ca. 3000) er et must mener jeg. Da kan du kontrollere dybdeskarphet slik du ønsker og fotografere i svakt lys. 50mm blir normalobjektiv for 5D og gir derfor et vakkert og harmonisk bildeutsnitt.

Vær klar over at mange sigmaobjektiver ikke passer til fullformatkameraer.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Objektiv anbefalinger?

Innleggav hansingehagen » søn 17.01.2010 11:04

Tusen takk for svar. Her vil jeg helt klart få nok info til å kjøpe nytt objektiv.
Men, jeg avventer litt. Mange har gode kunnskaper og la oss se hva dere kreative svarer.

Jeg fant ett objektiv på fotovideo.no, som kan se ganske interesant ut. Hva tror dere om dette: Canon EF-S 15-85mm IS. Nyhet! Normalzoom med Optisk Stabilisator
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... lid=110654

... eller, kanskje denne er den mest ideele: Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321631

Igjen, mange takk!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Objektiv anbefalinger?

Innleggav Mega_Therion » søn 17.01.2010 15:47

Du kan ikke bruke EF-S objektiver på 5D. 24–105 vil jeg ikke anbefale på grunn av høyt blendertall. Skal du ha zoom bør du heller gå for den «åttitre» anbefaler.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Objektiv anbefalinger?

Innleggav iBoy » søn 17.01.2010 21:21

Gratulerer med ditt nye kamera! Har samme selv, og dette kjøpte jeg sammen med Canon 24-105mm f/4L IS. Dette byttet jeg etter hvert ut med 24-70mm f/2.8L. Jeg tenkte fryktelig mye frem og tilbake før jeg gjorde dette, for det er fordeler og ulemper med begge. 24-105mm har lengre brennvidde og IS, som er veldig kjekt i mange situasjoner. Men 24-70mm har større blender, og bl.a. siden jeg er veldig glad i bakgrunnsuskarphet, byttet jeg til dette. Det er vel også en tanke bedre på flere områder. Men om du går for ett av disse, vil jeg råde deg til å tenke grundig gjennom hva du vil få mest nytte av.

Vil føye til at ingenting blir jo bedre enn det svakeste leddet. Når du har et så bra kamera, ville jeg ikke klusset det til med et dårlig objektiv. 5D MkII fortjener et L-objektiv!
medlem i 244 måneder
 

Re: Objektiv anbefalinger?

Innleggav hansingehagen » man 18.01.2010 0:29

Etter mye grubling tror jeg at jeg tipper mot en Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM
Denne ser veldig allsidig ut. Takk for alle råd. Det var helt strålende!!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron