Objektiv til D90

Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » tir 21.07.2009 22:56

Hei!
Har tenkt å gå til innkjøp av mitt første speilreflekskamera, et Nikon D90, men er litt usikker på hvilket objektiv jeg skal velge. Leter etter et godt og allsidig normalobjektiv, som ikke koster allt for mye.
Er helt grønn på speilrefleks, så håpet på å få noen tips/råd/annbefalinger her på forumet
Alle svar blir tatt godt imot :-) ;)

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav svar » tir 21.07.2009 23:56

Skal du kjøpe hus og objektiv hver for seg eller kit?
Hvor mye KR har du tenkt å bruke?

Ser at fotovideo selger D90 med Nikon 18-55mm F3.5-5.6 G AFS ED II VR, det er nok helt ok tenker jeg.

D90 selges også med Nikon 18-105mm F3-5-5-6G ED VR AF-S DX i ett annet kit, men jeg er litt mere skeptisk når brennvidde spennet blir så stort.

Men det kommer ann på om du er på jakt etter "alt i ett" objektiv, eller vil ha flere.

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » ons 22.07.2009 0:31

Lønner det seg ikke å kjøpe det hver for seg?

Tenkte på dette: http://www.japanphoto.no/product/digita ... kamerahus/
+ et godt allround objektiv. Er som sagt mitt første speilreflekskamera, så jeg starter nok med et objektiv. Kan heller kjøpe flere etter hvert hvis det trengs.

D90 er jo ganske stiv i pris(selv om man får mye for pengene) så vil helst ikke bruke mer enn 4000.

Ps: Hvorfor skeptisk til så bred brennvidde?

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav svar » ons 22.07.2009 9:26

I objektiver som har stort spenn i brennvidde, er det stort sett inngått alt for mange kompromisser etter min smak hehe :)

Så litt mere rundt, og når det kommer til alt-i-ett, skiller vistnok Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM seg ut.
Det vant også TIPA09 "Best Entry Level Lens".

Koster litt mere enn det du tenkte deg, men vært å vurdere.


PS: Nikon D90 fikk TIPA09 "Best Digital SLR Advanced"

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav LilleLykketrollet » ons 22.07.2009 13:19

IKKE! kjøp et dx objektiv (på Sigma sine objektiver kalles det DC). Det vil du angre på seinere hvis kjøper deg fullformat kamera. Grunnen er at dx objektiver på fullformat kamera kun bruker en liten del av bildebrikken, og blir nesten ubrukelig.

Når det gjelder brennvidde så anbefaler jeg 18-200mm eller noe sånt. Da har du et stort zoom område. Veldig kjedelig å bare ha 55mm. Det vil begrense mulighetene dine radikalt. Siden du er nybegynner så vil du nok ikke plages med at det ikke er full kvalitet på alle brennvidder heller, som nevnt ovenfor.
Du bør også passe på at du ikke velger et objektiv som har stor F (blenderåpning), for eksempel F5.6 eller høyere. Høyt tall=Mindre lys slipper igjennom objektivet=Du må bruke lengre lukkertid eller skru ISO`en opp=Dårligere bilde (støy og bevegelse i bilde). Dessverre koster lyssterke objektiver veldig mye :/

Om du trenger VR (bildestabilisator) eller ikke så må du nesten se på behovet og lommeboken din. VR hjelper deg kun hvis du er ustødig på hånde og/eller bruker lange lukkertider. Det hjelper ikke mot objekter som beveger seg, for eksempel mennesker.

Angående kit eller kjøpe kamerahus og objektiv hver for seg så vil det alltid lønne seg å kjøpe kit. Det blir som å kjøpe en mobil med abonnement :)

Ønsker deg lykke til med speilreflekskameraet. Du har en spennende tid fremfor deg :)
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » ons 22.07.2009 15:11

Ja, det sigma objektivet blir nok litt for dyrt for min lommebok :-)
Er som sagt ganske grønn på dette her. :-) Hva er et fullformatkamera egentlig? Og ISO, hva er det? =-O ;)

ps: Hvilke produsenter lager objektiver som passer til Nikonkameraer?

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav LilleLykketrollet » ons 22.07.2009 15:48

Okei.. Alle kameraer har en bildebrikke inni kameraet (den brikken som "tar i mot" bildet).
En bildebrikke er en komponent i digitalkameraer som omdanner lys til elektriske signaler som kan avleses digitalt.
ref: http://no.wikipedia.org/wiki/Bildebrikke

Størrelsen på denne brikken har veldig mye å si for hvor stort bildet blir, hvor lysfølsom/hvor mye støy det blir på bildet osv.
Et vanlig speilreflekskamera har mindre bildebrikke enn fullformat speilreflekskamera. Når du har objektiver som er tilpasset for en mindre bildebrikke så vil ikke lyset fylle hele brikken på et fullformat speilreflekskamera (bare den midterste delen av brikken blir brukt. Se bildet under.). Tar du derimot et objektiv som er fullformat på et vanlig speilreflekskamera med mindre bildebrikke så vil lyset fylle hele bildebrikken og vel så det.
Bare for å ha nevnt det. Fullformat kameraer koster rundt 18000 kroner og oppover. Av den grunn ikke så viktig for deg å tenke på det enda :p

Bilde

ISO er hvor følsom bildebrikken skal være for lys.
Høy ISO=veldig følsom for lys=bildet blir lysere. På billige speilreflekskamera så blir det også en del støy i bildet.
Lav ISO=lite følsom for lys=bildet blir mørkere=mindre støy.
Når du skal ta bilde et sted hvor det er mørkt så må du derfor velge en høyere ISO for å gjøre bildet lysere. Heller litt støy enn lengre lukkertid og bevegelse i bildet. Eller du kan skaffe litt mer lys :)

Angående objektiver så lager blant annet Nikon, Sigma og Tamron objektiver for Nikon kameraer. Nikon>Sigma>Tamron.

Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP kan være et greit nybegynner objektiv for deg. Da får du et greit zoom område samtidig som du får en ok vidvinkel. Dessverre er ikke dette objektivet fullformat. Pris: 2488
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=13613
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... lid=104017 (Kamera med objektivet i en pakke)
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » ons 22.07.2009 17:02

Takk for et veldig godt innlegg, LilleLykkeTrollet!
Det Sigma objektivet så veldig bra ut, og kostet ikke alt for mye heller. :-) Men den har ikke antivibrasjon/stabilisator. Finns det noen gode alternativer som har det?

Ps: Hvilke minnekort burde jeg kjøpe? Kan jeg bruke vanlige SD kort?
Sist endret av Andersp111 den ons 22.07.2009 22:23, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Herman1 » ons 22.07.2009 22:22

Syns kanskje det er litt rått å si at man må ta høyde for å kjøpe fullformatkamera når man har tenkt å kjøpe noe annet.

Jeg er veldig fornøyd med mitt D90 kamera, og jeg har vært Nikon kunde siden før Berlinmuren falt... Bare husk å lese bruksanvisningen nøye, eller kjøp "D90 for dummies" hvis du vil ha ekstra godt utbytte av kameraet.

Jeg bruker selv Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS som har optisk stabilisator. Når jeg får råd blir det sikkert et Nikkor 18-200mm objektiv på meg, men Sigma fungerer helt fint. Supre bilder. Det er laget for Nikon!

Minnekort: jeg anbefaler 4GB og bruk av JPEG Fine med største oppløsning. Da har du også plass til litt film, det blir trangt på 2GB-kortene. Ved siden av har jeg et 16GB-kort som jeg bare bruker til film. HD-film mann!


Lexar og Sandisk er anbefalt og bra.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » ons 22.07.2009 22:41

Ja, tror ikke jeg trenger å tenke på fullformatkamera enda :-)
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS = Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP?
Hva er forskjellen på disse?

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Herman1 » ons 22.07.2009 23:06

Vet ikke helt forskjellen der, men Optisk Stabilisator (på godt engelsk) er bra og ha. Men det er viktig å legge merke til detaljer som at OS må skrus av før du skrur av kameraet etc. Og at du må skru den på etter å ha skrudd på kameraet. Snurrige detaljer, men sånn er det.

OS gjør deg mindre følsom for skjelvinger som kan gi ganske store utslag når du f.eks. tar et nærbilde på 200mm innstilling. Det er nesten et must å ha det for slike brennvidder, etter min oppfatning.

Ellers er 18-200mm så bra til å begynne med fordi du klarer deg med ett objektiv til å begynne med, du får sjansen til å prøve ut ulike brennvidder etter egen erfaring, og kan bygge opp fremtidig objektivpark etter hva du bruker mest. Jeg som er zoom-fan bare elsker å kunne forme bildets innhold fritt for faste brennvidder.

NB! Det tar for mye tid/plass å skrive alt om det her, men les i bruksanvisningen om buffere og det som opptrer som r18/r10 o.l. Finner ikke sidetallet i br anv her, men det kan få det til å virke som om kameraet ikke virker, mens det i virkeligheten er en slags mellomlagring av bilder på vei inn til kortet. Vær obs! Hvis du er helt fersk på D90 er det viktig å bli godt kjent med kameraet.

Hilsen

NB. Den innebygde blitsen er super. Ellers har Sigma bra blitser hvis du ikke går for Nikon.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav rub1 » tor 23.07.2009 8:33

Jeg kjøpte selv Nikon D90 med kit 18-105 for noen måneder siden. Jeg er superfornøyd, men jeg vil egentlig anbefale at du kjøper 18-200 istedenfor, jeg har opplevd at 105 blir noe lite i visse tilfeller. Der for skal jeg kjøpe meg 70-300 eller noe lignende i fremtiden.

Her er pakken jeg kjøpte Nikon D90 m/18-105 og Nikon SB400 Blitz, prisen var 8999,- og det ble kjøpt mars i år. Prisforskjellen på D90+18-105 og D90+18-105+SB400 var bare 200,- på komplett og jeg er super fornøyd med blitzen, den er liten men utgjør stor forskjell innendørs med blitz.

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe UV filter (viktig at det er UV 0) for å beskytte objektivet. Scandinavianphoto selger noen billige, jeg kjøpte der selv og pakken kom 2 dager etter kameraet kom. (Jeg linket til 72mm filtere, siden Sigma objektivet dere snakker om er det, om du kjøper et annet objektiv husk å sjekk hvor stor filter størrelse det må ha.)

Jeg vil også anbefale SanDisk Extreme III SDHC 8 GB minnekort det har skrivehastighet på hele 18 MB/s.
Jeg har selv 2 Sandisk minnekort med 15 MB/s.

Lek og lær :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » tor 23.07.2009 13:47

Tusen takk for all hjelp, alle sammen! Blir sigma objektivet jeg kjøper, bare et spørsmål først.
Er dette samme objektivet?:
http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet. ... plid=13613
http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet. ... id=104017#
På siden hvor kitet er står det ikke mer spesifisert en at det er sigma 18-200mm.
Sist endret av Andersp111 den tor 23.07.2009 19:52, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Herman1 » tor 23.07.2009 16:47

Jeg ville gått for det objektivet som heter "Norsk", ellers er de veldig flinke på Fotovideo. Entusiastpakken med 18-200mm, bærebag og blitz er super. På FotoVideo får jeg stort sett alltid svar på det jeg spør om. Bedre enn mange andre steder jeg vet om.

Lykke til med D90!

Og kost gjerne på deg boken "Nikon D90 for Dummies" på Norli for under 300-lappen. Der står mye godt forklart, og er et utmerket supplement til bruksanvisningen!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » tor 23.07.2009 20:38

Skal ta en telefon til FotoVideo i morgen og spørre litt om det kitet, så får vi se hva som skjer. Enten kjøper jeg det, eller så kjøper jeg kamerahus og objektiv hver for seg. Det er ikke store prisforskjellen det er snakk om. :-)
Men ang. UV filter: Er dette nødvendig? På hvilken måte beskytter det objektivet? :-/
Sist endret av Andersp111 den tor 23.07.2009 21:30, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Neste

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]