Objektiv til D90

Re: Objektiv til D90

Innleggav svar » tor 23.07.2009 20:58

UV filter skal ikke være nødventig, da UV filer vistnok skal være på sensoren på digitalkamera i utgangspunktet.

Selv bruker jeg klare filtere fra Hoya, de har bare som oppgave å beskytte filteret.

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » tor 23.07.2009 23:38

Så jeg må ha et filter, selv om det ikke er et UV filter?

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Herman1 » fre 24.07.2009 3:27

Vel, om det er nødvendig med et UV-filter når kameraet sorterer bort ultrafiolett lys er nå så sin sak, men jeg vil heller ha en ripe i et utskiftbart filter enn i selve frontlinsen på objektivet. Derfor bruker jeg alltid et UV-filter i front. Eller man kan bruke et filter som bare er klart. Setter du det på med en gang du tar objektivet ut av esken slipper du å bekymre deg for støv også. Det blir et lukket rom.

NB! Det er selvfølgelig lurt ikke å skru frontfilteret altfor hardt til, men ikke for løst heller. Det kan jo hende du vil bruke andre filtre, hvis du synes det er nødvendig, men i dag er det jo greiere å etterbehandle...

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » fre 24.07.2009 14:54

Da kjøper jeg nok et UV filter, bare for å være sikker. :-D

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Macsimal » tir 28.07.2009 15:26

Hei!Du ser ut til å velge et kamera som er litt "overkill" ift dine kunnskaper - men du får da et kamera å "vokse med" Anbefaler to av bøkene til Scott Kelby, Digitalfotografering 1 og 2 (oversatt til norsk av Toralv Østvang) som bl.a selges gjennom Narvesen. Lærerike, praktiske og morsomme!! Kjøp gjerne brukt optikk - via forhandler - jeg har bare postitive erfaringer med dette. Skikkelig optikk koster penger og bør stå i forhold til kameraet. Dårlig optikk på godt kamera - gir dårlige bilder! Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Herman1 » tir 28.07.2009 18:50

Leste nettopp et intervju med fotograf Morten Krogvold, som sier at man "må knuse LED-skjermen for å oppnå gode bilder". Det er jo ikke særlig pent mot kameraet, men sier ganske mye om Morten Krogvold og hans generasjon fotografer.

Overgangen fra film, sort-hvitt eller farge, gjerne kombinert med mørkerom som jeg også hadde via mine foreldre, var en ganske annen greie enn dagens shoot-and-catch-as-many-as-you-can-and-see-what's-best-greie!

Den gangen hadde vi bare toppen 36 sjanser til et fotografi på en film, og én film kunne vare en hel ferie! Man måtte tenke seg om, vurdere, planlegge og i det hele tatt være sikker på at nå, nå vil jeg ta et bilde... Og så var det om å gjøre å få til at akkurat dét bildet ble bra.

Ganske morsomt å tenke tilbake på, men jeg må si at jeg i en treningssituasjon er litt enig med Krogvold som sier at man kan bestemme seg for at i dag, eller denne uken (mitt tillegg), bare skal ta 20 bilder. Da skjerper man kreativiteten.

Når det er sagt er nok veien kommet til digitalt fotografi. Man kan etterbehandle fremfor å forbehandle, eller man kan forbehandle litt, og så kanskje slippe å etterbehandle. Jeg har stor respekt for de som klarer å ta bilder uten at det kreves etterbehandling. De finnes!

Men det du sikkert vil møte når du tar bildene dine, er at lyset oppfører seg annerledes med et digitalt kamera enn med et analogt. Dette er kanskje den viktigste forskjellen. Du vil oppleve bilder som blir blåtonet uten at du har planlagt det og mange andre variasjoner. Lyset blir behandlet veldig annerledes med et digitalt kamera, og det er en viktig forskjell. Men interessant og utforske!

Utfordringen her ligger ikke bare i å lese bøker, selv om det er næringsrikt, men å bli kjent med kameraet, vil jeg si. Og da har du faktisk muligheten til å si til deg selv at: i dag vil jeg ta 1000 bilder, og beholde 20, bare for å se hvordan kameraet oppfører seg under ulike innstillinger.

Jeg tror du kan leve lenge på D90, å kjøpe et D40 før du evt. går over til D90 koster mange penger. Min oppfatning er at D90 er et godt kamera som kan holde stand mot utviklingen i mange år.

Bytte-skjorte mentaliteten jf HiFi på 70-tallet passer godt inn her og koster mye. Har du blitt godt kjent med D90 etter noen år, skal ha et nytt ut fra ny tids forutsetning tror jeg er en bedre begynnelse. Og så regner jeg med at du er ute etter HD-oppløst filmopplegg, som andre kameraer, også minikameraer etterhvert har de òg.

Men da jeg satt med mitt første D90 og trykket ned utløseren tenkte jeg --- for en kvalitet! Den varer!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » tir 28.07.2009 19:53

Da har jeg nettop bestilt "entusiastpakken" fra fotovideo. :-D tusen takk til alle som har gitt meg tips og råd, eller delt sine meninger eller erfaringer med meg! Tror som det ble nevnt ovenfor at dette for en gangs skyld er en slik gjenstand som ikke vil bli utdatert med det første, og Jeg tror at dette var vell innvesterte penger. :-)

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Herman1 » tir 28.07.2009 20:51

Da kan jeg ikke annet enn å ønske deg særdeles lykke til, og gratulerer! Sørg for å få med deg alt du kan av gratis kursing fra Nikon som følger med kjøpet, det er et godt råd. Dessuten: tre års gratis check-and-clean følger med (men man må betale for frakten - noen få hundre, kanskje tre) uansett bare å levere til Fotovideo når det blir aktuelt.

Du sparer ganske mye penger på bagen og blitzen som følger med, vel - Gratulerer og velkommen i klubben!

Hilsen

NB! Et nytt kamera - også D90 - kan finne på ting som kan være uvant, men som du kan finne årsaken til. Nikons sider er gode, les bruksanvisningen godt, ring Nikon eller Fotovideo, alle er hjelpsomme. Det er min erfaring! D.S.

Håper du får det gøy!

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Andersp111 » fre 31.07.2009 19:51

Hvordan er det forresten med første gangs lading? Min bror annbefalte meg å la batteriet stå på lading over natten, mens andre sier at dette er unødvendig. Hva bør jeg gjøre?

Vil forresten dele min første erfaring ang. FotoVideo med dere :-) :
På kvelden den 28.7 bestilte jeg kameraet. Bestillingsprossesen var enkel og grei og møtte ingen problemer. I dag morrest (31.7) hentet jeg kameraet på postkontoret. Det synes jeg er veldig kjapp levering! :-) Anbefaler butikken på det sterkeste!

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Objektiv til D90

Innleggav Herman1 » lør 01.08.2009 12:59

Det vet jeg ikke helt, men du har kontinuerlig batterifunksjonsinformasjon i menyen. Men jeg på min side har hørt at det er smart ikke å la det gå under 40% kapasitet før man lader på nytt, så det er ikke lett å vite hva man skal tro. Uansett er det lurt med to batterier, men det haster ikke for ditt vedkommende!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Forrige

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron