Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Innleggav Erufailo » man 26.01.2009 0:04

Hei alle sammen!

Har en SB-600, men føler at lyset ofte blir for flatt når jeg bruker den direkte på folk. Har prøvd å ta i bruk hvite vegger og hvitt tak så ofte som mulig, men siden dette ikke alltid er tilgjengelig så er jeg ute etter en eller annen smart gjenstand som kan hjelpe meg. Etter hva jeg forstår så er en softboks eller en omni-bounce de beste alternativene, men hva vil fungere best til mitt bruk (stort sett portrettfotografering innendørs) og hva er forskjellen på resultatene de gir?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Innleggav Åsmund » man 26.01.2009 0:43

De tingene du nevner vil gjøre at overgangen mellom lys og skygge ikke blir så brå, men de forsvinner ikke og lyset er likevel ganske direkte. Jeg bruker aldri direkte blitz når jeg fotograferer mennekser, det blir ikke pent synes jeg. Inne bruker jeg som regel blits som er rettet rett mot taket.

Kanskje du skulle investere i et lyssterkt portrettobjektiv? F.eks. en 50mm 1.4 eller en 105mm 2.8?

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Innleggav keiserjohn » man 26.01.2009 13:42

1.4 og 2.8 kan være greit nok for visse ting, men dypdeskarpheten går så vidt fra tuppen av nesen til øynene.

Så som regel er det veldig lite.

Du kan prøve en soft boks, med en off camera shoe cord. Så kan du få litt mer vinkel på boksen. Skape litt mer effekt ut av den.
Soft boksen som i navnet er soft og fin. I forhold til det harde lyset fra sko blitzen.

Jeg bruker veldig ofte softboks når jeg tar portretter. Softboks, beautydish, paraplyer, deep dish, ofte har vi 3 softbokse til et headshot. Para, som er en rund softboks med 3 meters diameter. Den gir et sykt fint lys, og veldig bra overgang fra skygge til lys.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Innleggav Erufailo » man 26.01.2009 21:18

Burde kanskje formulert meg selv bedre. Jeg er ute etter noe ganske rimelig, så et nytt objektiv er ikke akkurat det jeg er ute etter. Dessuten har jeg allerede en 85 mm med blender på 1.8, men som keiserjohn påpeker så byr det på noen begrensninger. Er egentlig mest nysgjerrig på hva som er forskjellen på en softboks og en omni-bounce, ettersom disse er i omtrent samme prisklassen.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Innleggav nathmac » tor 29.01.2009 13:37

Istedet for å bruke "masse" penger på en Omnibounce så ville jeg anbefale denne: http://www.instructables.com/id/DIY-Gar ... ghtsphere/
Har selv laget en og det fungerer bra (kan selvfølgelig ikke sammenlignes med en 3m softbox).
Har ikke noen omnibounce og samenligne med, men leste komentarer om at denne IKEA difuseren funka like bra hvis ikke bedre!
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Innleggav keiserjohn » fre 30.01.2009 16:03

Fett...

Den var sweet.

Jeg tror også hvis du legger 1 lag med tynn kalkee papir så vil den gi et ganske fint og softlys.

Jeg har selv i yngre dager laget mye rart add-ons til blitsen. Den beste til dagsdato var min hjemmelaget ringblitz.

Kostet meg under 100 kr, og den så dritbra ut i bruk.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Softboks eller omni-bounce/diffuser?

Innleggav EspenV » lør 31.01.2009 17:32

Å ha tilgang til å lyssette med tre eller flere softbokser og andre lamper er selvsagt å foretrekke men det er vel de færreste av oss som kan. Å innvestere i en reflektor er derimot ikke utenfor rekkevidde. Kan selvsagt lages selv også. Vil anbefale en med en diameter på mellom en og to meter, med en hvit og en gullfarget side for variasjonen sin del. Dette løser ikke problemet med lyset, og svarer ikke på spørsmålet ditt heller merker jeg. Men lærer du deg å beherske en reflektor kan du ta utrolig mye fine bilder.
Lykke til!
medlem i 182 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]