canon objektiver

canon objektiver

Innleggav heisveis » søn 14.12.2008 21:32

Jeg hadde et vanlig canon speilrefleks kamera fra slutten av 90 tallet. Til dette kameraet hadde jeg to objektiver, jeg har nå kjøpt meg et digitalt speilrefleks kamera fra canon, kan jeg bruke de gamle objektivene på det nye kamerahuset?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: canon objektiver

Innleggav AllanHagen » søn 14.12.2008 22:57

Ja, det burde gå greit i og med at ditt Canon speilrefleks fra 90-tallet sannsynligvis og var et i EOS-serien. Da var objektivene EF-objektiver, og fatningen på ditt nye digitale speilrefleks kan ta både gamle og nye EF-objektiver, samt de nye EF-S objektivene lagd for digitale modeller med mindre sensorer.

Allan.
medlem i 183 måneder
 

Re: canon objektiver

Innleggav nathmac » tir 16.12.2008 9:52

Hvis du har kamera og har objektivene så er det jo bare å prøve!!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: canon objektiver

Innleggav heisveis » tir 16.12.2008 11:58

Dama er hjemme på juleferie med det nye kameraet i sør, mens jeg er hjemme på juleferie i nord og har funnet di gamle objektivene på gutterommet... Så det er nok desverre rundt 900 km mellom kamerahus og objektiv :p

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: canon objektiver

Innleggav nathmac » tir 16.12.2008 12:26

skjønner, mente bare at det ikke er no farlig å teste (så lenge du ikke bruker makt) ;)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: canon objektiver

Innleggav melixi » tir 16.12.2008 12:30

alle objektiver produsert etter 1987 er EF objektiver ergo samtliga av disse kan du bruke, du vil få en crop faktor på objektivene hvilket betyr at brennvidden din vil bli litt annerledes. Utover dette vil alt fungere som normalt.

Hvis du har noen gamle analoge eksterne blitzer vil ikke disse fungere

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: canon objektiver

Innleggav mariustidemann » søn 15.02.2009 17:33

Vel, jeg har en gæmmel gæmmel blitz som fattern brukte på sitt om lag 30 år gamle olympuskamera. Funker fett på mitt EOS 400D.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: canon objektiver

Innleggav Art Vandelay » fre 11.09.2009 19:42

Er det Canon EF-objektiver, er det bare å hive de på. Som Melixi sier vil du få et annet billedutsnitt, dvs en 50mm vil "bli" en 80mm osv. (hvis det da ikke er et fullformatkamera du har kjøp)
medlem i 189 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere