28 eller 35 mm?

28 eller 35 mm?

Innleggav iBoy » ons 05.11.2008 10:54

Jeg har en Canon 50 mm f1.4 som jeg er kjempefornøyd med. Men ofte blir brennvidden en begrensning. Derfor har jeg kikket på Canon 28 mm f1.8 og 35 mm f2.0. Hvilken av disse tror dere er mest anvendelig?

Jeg tenker at det er sikkert bedre å få med «for mye» enn «for lite», for da er det jo bare å beskjære i etterkant. Er det stor forskjell på lysfølsomheten fra f1.8 til f2.0? Det viktigste punktet er egentlig prisen, ettersom jeg ikke er noen rik person: Kan 28 millimeteren forsvare den nesten dobbelt så dyre prisen som 35 millimeteren?
medlem i 244 måneder
 

Re: 28 eller 35 mm?

Innleggav Elling85 » ons 05.11.2008 23:41

1.8 til 2 er vel cirka en tredjedels blender forskjell. Altså ganske lite. Men akkurat nok til å utgjøre en forskjell når du mangler det lille ekstra lyset for å få perfekt eksponering. Du må nesten avgjøre selv om det er verdt prisen.

Jeg ville personlig gått for 28mm når du allerede har 50mm, og fordi jeg gjerne ville hatt den ekstra lysfølsomheten.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: 28 eller 35 mm?

Innleggav iBoy » ons 05.11.2008 23:52

Takk for bekreftelsen. Jeg sitter nettopp og holder på å bestille 28 mm-linsen fra Japan foto. Tipper den er verdt de ekstra kronene. Jeg ser på Flickr at det er tatt mange flotte bilder med denne linsen. Har funnet ut at jeg hater blits; det er noe jeg kun bruker når det er helt nødvendig. Naturlig lys er det beste, og det får jeg massevis av med denne linsen.
medlem i 244 måneder
 

Re: 28 eller 35 mm?

Innleggav Paperboy » tor 06.11.2008 11:03

Du har bestilt riktig linse. Den videste linsa er mest anvendelig til allroundbruk, brennvidden er bedre egnet, selv om det ikke er så stor forskjell på disse to alternativene.

Uansett, du kommer til å bli veeeldig fornøyd.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere