"Uklare" bilder med Canon 10-22mm...

"Uklare" bilder med Canon 10-22mm...

Innleggav åttitre » lør 13.09.2008 23:24

Jåw.

Jeg føler det er noe galt med mitt Canon 10-22mm objektiv. Gir meg så uklare bilder i forhold til f.eks Canon 50mm 1.8.

Se her: http://lim.ladd.no/uklar.jpg - Utsnitt fra et bilde jeg tok for å dokumentere "feilen".

Er ikke dårlig behandlet, kjøpt nytt i februar 08. Sett mange bilder fra andre brukere med dette objektivet og de virker mye skarpere!

Andre brukere med objektivet som kanskje kan vise et bilde og skarpheten? Burde jeg sende det inn, eller er det jeg som tuller?

Ka du trur?
medlem i 239 måneder
 

Re: "Uklare" bilder med Canon 10-22mm...

Innleggav Åsmund » lør 13.09.2008 23:46

Hvilken lukkertid hadde du på det bildet, og var det håndholdt? Er det 100% (1:1) du har lastet opp?

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: "Uklare" bilder med Canon 10-22mm...

Innleggav åttitre » søn 14.09.2008 0:10

Sorry, glemte helt informasjonen: 1/250 ƒ9.0 ISO 100, håndholdt ja. Utsnitt fra 1:1.

Lasta opp ett til i 1:1. http://lim.ladd.no/stort.jpg
medlem i 239 måneder
 

Re: "Uklare" bilder med Canon 10-22mm...

Innleggav Åsmund » søn 14.09.2008 17:19

Nå kjenner jeg ikke veldig godt til objektivene til Canon, fordi jeg selv har Nikon, men siden ingen andre har svart deg, så prøver jeg meg alikevel.

Jeg synes ikke skarpheten var så ille på det siste bildet egentlig. 10-22mm 1/250 lukker gir nok ikke bevegelsesuskarphet i stor grad, men prøv gjerne med lukker på 1/1000 eller mer og se om det hjelper. Blender på 9 er nok heller ikke langt unna objektivets skarpeste blennerverdi. Jeg pleier alltid å vurdere skarpheten på bildene mine i 50% størrelse, og da blir skarpheten fint perfekt, men ved 100% kan det være noe mer tåkete.

Det er også forskjell på objektiver når det gjelder skarphet, og dette vil du kunne se forskjell på ved 100% visning. Det kan godt hende at 50mm din er betydelig skarpere.

Jeg har to skarpe objektiver, Nikon 50mm 1.4 og Nikon 105mm 2.8VR. Disse objektivene er sylskarpe når de brukes for å maksimere skarphet, og da kan det bli meget skarpt selv på 100%, men mine andre objektiver er vesentlig mindre skarpe: Nikon 18-70 og Sigma 10-20.

Når du tar slike bilder som det siste du lastet opp, bør du fokusere på lyngen (det som er nesten nærmest deg), og bruke høy blender slik som du har gjort, for å få mest mulig skarphet fra nær til fjernt.


Om du vil ha bildet skarpere, kan du behandle det med programvare for å øke skarpheten. Her har jeg brukt DXO Optics Pro til å skarpe opp:
Bilde

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: "Uklare" bilder med Canon 10-22mm...

Innleggav åttitre » søn 14.09.2008 18:17

Takk for svar! Nei mine andre objektiver har ikke den uskarpheten. Irriterer meg veldig. Jeg har tatt flere bilder på 1/1600 men ingen forskjell desverre. Jeg skal søke litt etter andre erfaringer angående objektivet og se om flere har problemet.

Hmm... ja mulig jeg bare like godt sender det inn på service/sjekk under garantien. Så får man et konkret svar.

Edit: Ikke at det hjelper så mye men dette er tatt med Canon 40D, 10-22mm, ƒ11, 1/500, ISO 400.
http://www.flickr.com/photos/alphageek/ ... 6/sizes/o/

Synes det er mye skarpere! jaja...
medlem i 239 måneder
 

Re: "Uklare" bilder med Canon 10-22mm...

Innleggav Åsmund » man 15.09.2008 18:43

Jeg synes IKKE det bildet var skarpere enn ditt.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere