Stille lukkertid?

Stille lukkertid?

Innleggav iRemote » ons 13.08.2008 11:40

Hei,
jeg har et D80 Nikon speilrefleks kamera. Jeg er like grønn som gresset en varm juli dag. poenget er at jeg har "hørt" at lukkertid gjør at man setter opp farten på det å ta bilder!
Hvis det er tilfelle hvordan setter jeg den opp/ned?

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Stille lukkertid?

Innleggav krillbaaten » ons 13.08.2008 13:19

Hei,

Usikker på hva du mener med "man setter opp farten på det å ta bilder", men om du tar bilder med kort lukkertid er speilet oppe i en kortere tid og en kan da ta tettere seriebilder. Jo kortere lukkertid du har, jo mer må du kompensere med større blender (lavere tall, eks: 1.0, 1.4, 1.8, 2.0 etc)

Ikke sikker på hvor styringen er på Nikon da jeg er Canon-mann selv, men regner med at det er et hjul du kan vri på for å justere lukkertiden. Dette fungerer ikke på Auto-modus eller på predefinerte programmer (landskap, portett etc), men på hhv manuell, P eller tidsstyrt interval. Om du bruker den tidsstyrte vil den selv justere blender etter lukkerhastigheten. Om du vil ha rask lukkertid kan det være en ide å justere opp ISO-nivå (Høyere ISO= mer lysfølsom og mer kornete) om du ikke har veldig gode objektiver med stor blender.

J

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Stille lukkertid?

Innleggav afaro » ons 13.08.2008 13:52

Lukker justerer du med det bakre hjulet, hvis du har stilt inn kameraet på m (manuell), eller a (aperture/blenderprioritert).
Dette er helt nødvendig å vite når du skal bruke en nikon, og jeg ville lest bruksanvisningen hvis jeg var deg, eller skaffet meg "digitalfotografering i praksis" (hvis du vil lære det grunnleggende innen fotografering) En veldig god bok.
Mvh Andreas

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Stille lukkertid?

Innleggav Åsmund » ons 13.08.2008 15:18

Enig, les bruksanvisningen og kjøp boken som nevnes. Noe mer elementert enn blender og lukker finnes ikke - det MÅ man kunne!

:-) Lykke til.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Stille lukkertid?

Innleggav iRemote » tor 14.08.2008 0:08

Ok, skal vel ta meg i skinnet, og lese den veldig lang romanen/bruksanvisningen.

Og skal også kikke på boken som nevnes ovenfor.
Tusen takk!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Stille lukkertid?

Innleggav thomasb » lør 16.08.2008 12:54

Jeg vil ellers anbefale deg å ta en titt på guiden Manuelle innstillinger: Hva er ISO, brennvidde, lukkerhastighet osv?

Dersom du har en iPhone eller iPod touch kan kanskje følgende også være interessant :)
http://kreativ1.no/artikkel/401/fotokal ... ipod-touch

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Stille lukkertid?

Innleggav iRemote » lør 16.08.2008 14:32

aha, nydelig, tusen hjertelig takk!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Stille lukkertid?

Innleggav Runert » søn 17.08.2008 1:53

Hoho!
Det viktigste er å kose seg når man er ute. Les deg opp på det grunnleggende og ta masse bilder. Les deg opp på a, s, p, og m prog. Ta med kamera og musikk og nyt natten som om den skulle vært den siste :).
Rune

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron