ny optikk til pentax

ny optikk til pentax

Innleggav plunun » tir 05.08.2008 11:56

hei

jeg har nylig kjøpt meg et pentax kamera av typen k200d. Jeg har standard linsa som fulgte med (18-55mm), en 25 år gammel 50mm og en 25 år gammel 40mm. Jeg liker best å ta landskapbilder og dyre/fuglebilder (får det ikke helt til enda) nå, men holder på å øve meg innen portrett og makrobilder også.

jeg har nå lyst til å kjøpe meg et nytt objektiv, men jeg har ikke bestemt meg for hvilket så jeg vil gjerne ha litt hjelp fra dere til å velge.
i og med at jeg er ganske ny innen foto har jeg ikke anelse om hvilket objektiv jeg bør ha nå

budsjettet er på ca 4000kr

takker for alle svar

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: ny optikk til pentax

Innleggav sortebill » tir 05.08.2008 18:28

gå for DA* og enten 16-50 eller 50-135 .. Dette er kremobjektiver og kjøper du fra bhphoto eller adorama får du de til en særdeles grei pris i forhold til norske priser.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: ny optikk til pentax

Innleggav plunun » tir 05.08.2008 20:10

har sett litt på 16-50mm som du nevner, men jeg synes den er litt dyr og er det egentlig en så mye bedre kvalitet på den mot de linsene jeg har at det er hvert å kjøpe det?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: ny optikk til pentax

Innleggav sortebill » tir 05.08.2008 20:24

Du vil innse at 16-50 erstatter alle de overnevnte objektivene og overgår dem. Den er ikke så dyr egentlig, koster 674 dollar fra adorama.com og med frakt og toll blir det ca 4800 kroner, kanskje mindre, med tanke på hva du har tenkt å bruke burde 800 kr opp være et heller lite kompromiss for å få en linse som trossalt er såpass mye bedre enn det du har.

Hvis ikke kan du jo alltids vurdere den nye 17-70 f4 fra pentax, men med tanke på hvor liten prisforskjellen faktisk er om du bestiller fra utlandet så er det faktisk et heller dumt kjøp med mindre du trenger 20mm ekstra tele.

16-50 er også en sdm linse noe som vil gi deg mye raskere fokusering på ditt k200d kamera, samt at den er mye raskere. Konstruksjonen er værtettet som også er en stor fordel.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: ny optikk til pentax

Innleggav plunun » tir 05.08.2008 20:30

hei

du regnet vel ikke med moms nå for da blir det vel ca like mye som den koster på pixmania (6047kr).

jeg skal også snart til bulgaria og lurer på om jeg kan spare på å kjøpe det der eller om jeg bare bør kjøpe utstyr som feks filter?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: ny optikk til pentax

Innleggav sortebill » tir 05.08.2008 22:27

Jeg regnet med både moms og frakt ;)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: ny optikk til pentax

Innleggav plunun » tor 21.08.2008 15:17

hei igjen


jeg vil gjerne høre litt flere meninger om hva jeg bør velge.
om du så ikke har så mye peiling på hva slags objektiver som finnes til pentax, så hadde det vært ok om dere kom med forslag til brennvidder eller om det er noe annet jeg bør prioitere før objektivene.

takker for svar

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: ny optikk til pentax

Innleggav sortebill » tor 21.08.2008 18:25

Jeg har veldig god oversikt over objektiver som finnes til pentax, de jeg nevnte er de best egnede i forhold til den bruken du beskriver. 17-70 er kanskje et rimeligere alternativ men jeg har selv nettop kjøpt 16-50 og anbefaler deg ikke å tenke deg om to ganger, det er et helt ekstremt godt objektiv og du kommer IKKE til å angre!

17-70 er bare marginalt billigere, litt tregere og større område men det kan ikke sammenlignes hva optisk kvalitet gjelder.

Om du liker fastoptikk så er FA 35mm og 50mm å anbefale, begge to er meget gode objektiver.

Anbefaler deg å sondere terrenget på pentaxforums.com de skulle ha all den hjelp du er ute etter!

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere