Batterier til Blitz (Canon Speedlite 430EX)

Batterier til Blitz (Canon Speedlite 430EX)

Innleggav Anders » tor 31.07.2008 21:53

Hei..

Lurer litt på hvordan batterier folk bruker i blitzene sine. Selv har jeg en Canon Speedlite 430EX som jeg har 4 Varta Power Accu 2500 mAh oppladbare batterier i. Disse er Ni-MH, har sett litt rundt etter oppladbare Li-lon i størrelse AA. Men dette skulle vise seg vanskelig og finne.

Så hvis noen har noen bra tips trenger jeg ikke finne opp kruttet.

Anders

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Batterier til Blitz (Canon Speedlite 430EX)

Innleggav Åsmund » tor 31.07.2008 22:05

Du får ikke Li-Ion batterier i AA, det er fordi AA batteriene har 1,5V per celle, mens lithiumteknologi har 3V per celle.

NiMh nikkelmetallhydrid er den beste typen batterier du kan ha i blitz. Både Duracell og GP har NiMh batterier på markedet med opptil 2700mAh som er veldig bra. Det finnes slike batterier med litt mer enn dette, men ikke mye. Jeg tror batteriene du har i dag er veldig bra og det er ingen grunn til å bytte hvis de er relativt nye, da du allerede har nesten maks kapacitet av det som er mulig. NiMh kan også gi høy utstrøm, noe som gjør at blitzen lader raskt. NiMh er derfor valget for blitz fordi du får stor kapasitet og høy utladning i samme pakke.

Til sammenlikning har Duracell sine alkaliske (ikke oppladbar) batterier kun 500mAh ca. Ladbare batterier er som du ser mange ganger bedre.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Batterier til Blitz (Canon Speedlite 430EX)

Innleggav Anders » tor 31.07.2008 23:48

Det klarte jo opp en hel del, takker og bukker. Er egentlig fornøyd med de batteriene jeg har. Med en gang jeg kjøpte blitzen hadde jeg vanlige tørrbatterier i den, og det var ikke så bra for og si det sånn..

Grunnen til at jeg ville hatt Li-lon batterier er muligheten for klatt lading. Det er jo ikke så bra for NiMh, disse skal jo helst helt ned før de lades opp igjen, men jeg har ikke helt tolmodighet til og vente 10 sek på at blitzen skal lade seg opp når det begynner å bli lite med strøm. Da går de rett i laderen. Får nok ta en tur å handle noen flere sett bare.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Batterier til Blitz (Canon Speedlite 430EX)

Innleggav Åsmund » tor 31.07.2008 23:54

Batteriene skal lades med en gang det tar lengere enn 5-6 sekunder å lade opp blitzen i manuell modus. Du fyrer av FULL styrke, og hvis det tar lenger enn 5-6 sekunder før blitzen igjen er klar, så må batteriene lades.

NiMh tåler ikke klattlading som du skriver, men de trenger ikke være helt utladet før du lader, og de tåler ikke å bli fullstendig utladet. Du kan fint lade de når det er 20% igjen, men la de lade seg helt opp før du tar de ut av laderen. Når batteriene er utladet bør du ikke vente mange dager før du lader de opp, fordi de kan lade seg fullstendig ut selv.

Dette er de beste batteriene jeg har funnet:
http://www.adorama.com/IBYAA425.html

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Batterier til Blitz (Canon Speedlite 430EX)

Innleggav Aphelion » fre 01.08.2008 13:45

Jeg brukte Ikea-batterier før jeg solgte min 580 :P

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron