Anngående cropfaktor

Anngående cropfaktor

Innleggav runev » søn 20.07.2008 8:30

Hei.

Jeg er ganske ny når det gjelder fotografi. Jeg har lest en del på forumet her og andre forum anngående crop-faktor. Slik som jeg har forstått det så har canon en cropfakor på 1.6 X. Det jeg ikke har forstått er om det gjelder alle linser laget for canon. Eller om det kun gjelder liser som er laget for 35 mm kameraer. Hvis det gjelder alle kameraer vil det ikke da bli fullstendig umulig å få like mye vidvinkel med et digitalt speilrefleks som med et speilreflerks med film?
Eller finnes det linser der uten som er tilpasset den digitale senorer framfor 35mm filmen?

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav tjodolv » søn 20.07.2008 12:31

Canon har en cropfaktor på de billigere modellene sine. Toppmodellene (noen av dem) har bildebrikker på størrelse med en vanlig 135-film, og dermed blir det ingen cropfaktor.
Det er også objektiver som er laget for de rimeligere kamerahusene, de har betegnelsen EF-S, i motsetning til bare EF. EF-S objektivene er jeg ikke sikker på om også har en slik cropfaktor. Sjekk wikipedia eller google ;)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav thomasfoto » søn 20.07.2008 12:44

De billig kamerane til Canon har cropp på 1,6 (fint om du vil ha mye zoom, men dumt om man vil ha vidvinkel). Mark-serien til Canonen har cropp 1,3, mens fullformat kameraer er selvsagt fullformat, altså ingen cropp.

EF-S objektivene er laget slik at de ikke har noe croppfaktor. Så der er f.eks 18mm, ja, 18mm... EF-S objektivene passer kun til cameraer med EF-S innfattning.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav Aphelion » man 21.07.2008 0:11

Det er ikke noe som heter «mark-serien». 1D-serien derimot, har 1,3x. 1Ds-serien er fullformat :) Det du sier om EF-S stemmer heller ikke, f.eks. vil EF-S 18-55mm ha en effektiv brennvidde på 28,8-88mm på et kamera med 1,6x.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav thomasfoto » tir 22.07.2008 0:13

Vet ikke om man kan kalle det en serie, men man har da Mark I, Mark II, Mark IIn og Mark III osv. Dette er jo selvsagt D-serie.

Ds er fullformat ja, sammen med 5D.

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens_mount

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav tjodolv » tir 22.07.2008 3:14

Bare for å pirke litt her...
Canon har flere serier med kameraer. En av seriene heter EOS, dette er da speilreflekskameraene.
Hver modell i serien har et nummer. Jo lavere nummer, jo bedre kamera. Modellene med betegnelsen 1 er altså toppmodellene.
En D bak tallet betyr at kameraet er digitalt og ikke bruker film (nå for tiden selges filmbaserte speilreflekser knapt).
Mark II, Mark III osv er oppgraderinger av tidligere modeller. Canon EOS 1D Mark III er da tredje utgaven av den digitale toppmodellen i EOS serien. I tillegg har enkelte modeller en s bak for å markere at den har litt andre egenskaper enn "broren", feks færre mpx men raskere serieopptak.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav runev » tir 22.07.2008 8:32

For å få litt klarhet i ting :-)

Er 1D fullformat (altså ingen crop?) eller har det en crop på 1,3?

Vil EF-S linse fjerne crop-faktoren? Hvis ikke, hva er spesielt med disse linsene og hva skal de brukes til?

Tjodolf sier at jo lavere tall jo bedre kamera. Vil ikke EOS 450D være et unntak av den regelen? (Ettersom det er en slags "oppfølger" til 400D)

Takk for alle svar, har lært mye allerede ;)

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav tjodolv » tir 22.07.2008 11:40

Jo, 450D er en oppfølger til 400D. Det blir nesten som en "Mark II", men Canon bruker ikke "Mark"-betegnelsen på de billigere kameraene.
Angående cropfaktor og 1-serien er det slik at 1D har en viss cropfaktor (nøyaktig hvor mye vet jeg ikke, men 1,3 høres ganske riktig ut).
1Ds er fullformat. 5D er også fullformat.
(Eksempelet mitt i forrige innlegg ble da motsatt: Det er de med en ekstra s som har høyere oppløsning, og de uten som har hurtigere serieopptak, hos Canon altså).

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Anngående cropfaktor

Innleggav Aphelion » ons 23.07.2008 9:50

runev skrev:For å få litt klarhet i ting :-)
Vil EF-S linse fjerne crop-faktoren? Hvis ikke, hva er spesielt med disse linsene og hva skal de brukes til?


Nei. Se det jeg skrev lenger opp, eksemplet med 18-55mm :)

EF-S er en egen serie som er spesielt laget for de digitale kameraene med 1,6x. På grunn av at speilet på disse kameraene er mindre kan man lage objektiver hvor det bakerste linseelementet sitter lenger bak enn vanlig, og dermed kutte ned på den fysiske størrelsen på objektivet.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron