Objektiv til konsert-fotografering

Objektiv til konsert-fotografering

Innleggav Deniz » ons 02.07.2008 16:33

Hei

Jeg ønsker å kjøpe et nytt tele zoom objektiv til Canon 350D i prisklassen 2000 - 5000kr og lurer på om noen vet hva som egner seg til fotografering på konserter og utesteder der det kan være litt mørkt og med mye bevegelig lys. Jeg vil ikke ha noe særlig mindre enn 200mm på maks zoom, gjerne mer. Jeg kunne godt tenkt meg en allrounder med vidvinkel i tillegg men dersom dette påvirker kvaliteten og mulighetene er jeg IKKE villig til å ofre det.

Kort sagt ønsker jeg svar på dette:
1. På hvilken måte spiller det noen rolle hvilket objektiv jeg velger med tanke på lysforhold? jeg vil altså ha størs mulig vidde uten å måtte velge bort kvalitet
2. Konkrete forslag til objektiv jeg kan kjøpe meg?

Setter stor pris på informative tilbakemeldinger. :-)
medlem i 188 måneder
 

Re: Objektiv til konsert-fotografering

Innleggav krøllkrøllesen » ons 02.07.2008 17:05

Stor blenderåpning er viktig. I alle fall ikke mindre enn f2.8. (bør helst ha større blenderåpning enn dette - derfor er fast brennvidde smart)

Vi da anbefale:

Sigma 50-150mm f2.8 - kompakt og god kvalitet. (versjon II er dyrere og litt bedre (autofokus ++))
Sigma 70-200mm f2.8 - litt større, men passer også til fullformat. (versjon II er litt bedre, men også dyrere)
canon 85mm f1.8 - større blenderåpning er virkelig deilig! (burde helst kanskje hatt enda større... men da går selvfølgelig prisen opp.)
Canon 100mm f2canon 200mm f2.8

Jeg ville gått for 85mm f1.8, 50mm f1.4 eller sigma 50-150 (pga størrelse i forhold til de andre zoomene).

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Objektiv til konsert-fotografering

Innleggav Deniz » ons 02.07.2008 18:55

Takk for tilbakemelding :)

Hva er egentlig forskjellen på bildekvaliteten fra en canon 85mm f1.8 og en sigma 50-150mm f2.8 ? (og forskjell ellers) Jeg tenker at 85mm kanskje blir litt for spesifikt.Det blir kanskje litt lite bredde for å få med folkemasser, og ingen zoom begrenser også mulighetene litt. Men dersom den gir mye bedre kvalitet vil jeg vurdere den osgå...

gi meg noen gode råd :rolls eyes:
medlem i 188 måneder
 

Re: Objektiv til konsert-fotografering

Innleggav krøllkrøllesen » ons 02.07.2008 19:18

f1.8 slipper inn 2,7 ganger mer lys enn f2.8, så det er absolutt en fordel i konsertsammenhenger. (f1.4 er 4 ganger mer lyssterkt)

Bildekvalitetsmessig er det også klar forskjell, men sigma 50-150mm har likevel fått mye skryt.

Hvor har du tenkt til å stå når du tar bildene? om du står ved scenekanten er ofte 50mm nok. (kommer selvfølgelig an på scenen)

her er eksempler på konsertfotografier tatt med sigma 50-150mm

her fra canon 50mm f1,4 (man burde nesten ha USM ved lite lys) + her for generell 50mm f1.4.

Utenfor konsertsammenhenger gir begge mye moro. Det kommer an på om du leker å leke med dybdeskarphet eller zoom. (50-150mm er mer all round kanskje?)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Objektiv til konsert-fotografering

Innleggav Deniz » ons 02.07.2008 19:55

Takk for gode svar johanroed1 :) Det har vært til stor nytte! Noen som vet om nettsider fra utlandet som selger objektiv til gode priser?
medlem i 188 måneder
 

Re: Objektiv til konsert-fotografering

Innleggav thomasb » lør 16.08.2008 12:52

Ta en titt på følgende tråd :)
viewtopic.php?f=381&t=181292

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]