Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Sofie » søn 08.06.2008 20:34

Heisann :)
Jeg trenger et bra objektiv til å ta portretter med. Hvilket anbefaler dere? Snakket med en fotograf som sier 115mm er best for portrett..hva mener dere?
Jeg skal ta bilder i et bryllup nå i sommer..er det andre objektiv som er best til å ta bryllupsmotiv med?
Jeg har Canon Eos 400D

På forhånd takk

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav krøllkrøllesen » søn 08.06.2008 20:39

det kommer an på hva slags portretter du vil ta.

Bare ansikt ++ eller hele kroppen type bryllupsbilde?

Personlig synes jeg det er slitsomt å jobbe med for mye tele, og vil derfor anbefale 50mm fastobjektiv. I alle fall om du ikke har fullformatskamera.

85mm er også fin, men igjen - det kommer an på hva slags portretter.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Sofie » søn 08.06.2008 20:52

Jeg tar mye bilder av kun ansikt, men også hele kropper..så jeg er ute etter noe som er bra til begge deler :)

Har du noe erfaring med canon sin 85mm f/1.8?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Åsmund » søn 08.06.2008 21:14

Min 105mm 2.8 VR (Nikon) er min favoritt til nærportretter!

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Petitzo » søn 08.06.2008 22:40

Enig med det joah skriver om at det fort kan bli litt slitsomt med for mye tele, men samtidig kan det bli veldig fine bilder.
Har du 105mm (ca 170mm på 400d) så blir det for for lite plass innendørs og andre plasser.

Er veldig fornøyd med min Tamron 28-75mm f/2,8; som på mitt 350d blir ca 45mm-120mm.
http://www.flickr.com/photos/petitzo/11 ... 6/sizes/l/
(bildet over er f.eks tatt med 60mm\100mm)

I bryllup er det ellers kjedelig å gå glipp av bilder hvis en har for mye tele og må skifte til vidvinkel :-)
medlem i 189 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav agk » søn 08.06.2008 23:37

Hva slags linse du trenger til et bryllup kommer helt an på hvilke bilder du skal ta i bryllupet.

105mm passer fint til ansiktsbilder, og inne i kirka. Særlig om du finner en med lav blender. 50mm vil passe fint som et allround objektiv som gjør det meste, men den kan fort bli litt trang inne, og litt langt unna i kirka (om du ikke får gå hvor du vil...) 24/35mm er ypperlig til situasjonsbildene med flere folk på, men har problemet at det ikke gir den samme bokeh/uskarpheten som du får med høyere brennvidder. I de bryllupene jeg har gjort har 70-200 vært et uvurderlig objektiv i kirka, mens jeg har vært rundt 17-55 for takkebilder og gruppebilder.
medlem i 211 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav krøllkrøllesen » man 09.06.2008 0:22

det virker som en fin kombinasjon - dog dyr.

Zoomobjektiv er deilig når du skal komponere bildene, men du må da ofte inngå kompromisser med lysstyrke.

Sigma 18-50mm f2.8 + Sigma 50-150mm f2.8? (om du vil ta bilder i kirken)

Har selv god erfaring med det første.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Sofie » man 09.06.2008 9:54

Jeg skal ikke ta bilder i kirken, for jeg skal være forlover. Så jeg er ute etter en linse som tar flotte nærbilder av kun ansikt og av helfigur . Jeg har tenkt å kjøpe en telelinse senere

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Petitzo » man 09.06.2008 11:28

Sigma 18-50mm f2.8 virker som et veldig behagelig allround objektiv, spesielt genialt ville fotobaggen ha vært med 50-150mm f/2,8 i tillegg!

Har selv bare 28-75mm med 2,8 og merker at jeg av og til savner litt ekstra vidvinkel.
På den andre siden synes jeg nesten at det er det perfekte "menneske" objektivet.
Perfekt zoomområde i forhold til å få et skikkelig close-up bilde av personer (med litt diskret avstand) samtidig som det er mulig å ta helfigurbilder.
Men det er virkelig kjedelig noen ganger at den ikke har mer vidvinkel...

Prøv forskjellige kombinasjoner i en fotobutikk og ikke bryt den magiske blendergrensa på f/2,8 :bitchin:
medlem i 189 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav agk » ons 11.06.2008 12:50

50mm 1.8. Koster lite, gjør det du skal med greit resultat.

85/105mm 1.8/2.8 gir gjerne et penere perspektiv for ansiktsportretter, men du kommer langt med en 50mm 1.8
medlem i 211 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav OlafG » fre 13.06.2008 21:06

Selv har jeg 50mm f/1.8.
Funker greit.

Planen er vel en 85mm f/1.8 I tillegg til en normalzoom ala 17-55/24-70.
medlem i 206 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Sofie » lør 14.06.2008 12:15

Nå er jeg bare forvirret, hihi :) Klarer ikke helt å bestemme meg...tror det står mellom canon 50mm f/1.4 og canon 85mm f/1.8

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Sakalav » lør 14.06.2008 12:47

Altid et vanskelig valg det der, og det finnes vel like mange meninger som antall linser der ute tenker jeg.

Selv så har jeg kun kitlinsen som fulgte med Canon EOS 350D kamera (18-55 linsen) og en Sigma 70-300 linse (har desverre ikke noe i mellom der).

Skal jeg ta noe portrett, så er det enten å sette kitlinsen til 55mm (som da i realiteten blir 55 x 1,6 = 88mm), eller Sigmalinsen på 70mm (som da blir 70 x 1,6 = 112mm).
Begge ting funker, men jeg liker nok best Sigmalinsen på 70mm.

Du må huske på å gange opp med en faktor på 1,6 for å få det reelle mm nivået i forhold til korrekt 35mm (i forhold til gammel godt film speilrefleks).
Man må vel på Canon siden opp på 5D før det blir korrekt uten å gange det opp med en faktor på 1,6.

Dette er det mange her inne som kan gi mye bedre forklaring på enn meg, og som kan gå i detalj i det, men det er en viktig faktor å tenke på når du skal bygge opp et kamerasett/utstyr med tanke på så spesifike ting som det du sikter til her.

En annen ting er lyssetting, men det blir vel en annen diskusjon :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav agk » søn 15.06.2008 14:22

En 50mm vil aldri "bli en 85mm" på et digitalkamera.

Det som skjer er at du får et UTSNITT tilsvarende 85mm, mens PERSPEKTIVET blir det samme. Du kan fint ta det samme bildet med en 17mm og en 500mm, men du vil få forskjellig arbeidsavstand, og forskjellig perspektiv. Se f.eks. på vidvinkel-portretter! Her er gjerne panna og nesa større enn det som er naturlig, på grunn av perspektivet en vidvinkel gir. Grunnen til at 85mm-105mm anbefales for portretter er at det gir et perspektiv som egner seg godt til å tegne detaljer og kontraster i ansikt.

En 50mm gir omtrent det samme perspektivet som øynene våre, og er derfor regnet som et normalobjektiv. På digitalkamera er bildebrikken mindre, og gir derfor et utsnitt som gjør at en 50mm føles som en 85mm.
medlem i 211 måneder
 

Re: Portrettlinse - hvilket bør jeg ha?

Innleggav Erufailo » tir 15.07.2008 21:38

Vurderer å kjøpe enten en Nikon 50mm f/1,4 eller 85mm f/1,8 til ganske generell portettfotografering (ute og inne). Noen anbefalelser?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Neste

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron