Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav Sindresh » ons 04.06.2008 1:05

Hei,

Jeg kjøpte 350D'en da det først kom på markedet for en god stund siden, og har brukt det sammen med en 18-200mm sigma linse. Iløpet av denne tiden har jeg rukket å forelske meg i fotografering, og har bestemt meg for å investere litt mer i hobbyen. Jeg har nettopp oppgradert til 40D og kjøpte i samme slengen en 85mm 1.8 USM linse og 430EX blitzen fra Canon. Jeg har ikke akkurat funnet min nisje enda, men er interessert i portrett-, makro- og landskapsfotografering, og har lyst til å eksperimentere en hel del mer i tiden som kommer. Spørsmålet mitt er som følger; hva burde jeg ha i utstyrbaggen utover 85mm'eren jeg allerede har. Jeg ønsker i grunn hjelp til å sette sammen et komplett sett av alt jeg "trenger" for å vokse til å bli en bedre fotograf, og ha det enda morsommere. Jeg har ikke nødvendigvis lyst til å bruke en million på utstyr foreløpig, men samtidig synes jeg det ville vært dumt å måtte bytte ut alt om et par år om jeg skulle finne ut at det kanskje er dette jeg vil drive med på profesjonelt nivå.

På forhånd, takk for all hjelp!
medlem i 225 måneder
 

Re: Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav Mr.Graham » ons 04.06.2008 16:45

Velkommen i gjengen! Foto er livsfarlig, du tror alt kan løse seg med bedre utstyr, men etter et minimum av utstyr kommer alt tilslutt ned til fotografen. Sånn sett har du et godt utgangspunkt allerede, du kan utføre mirakler med et 40D, 85mm 1.8 USM og 430EX!

Hvis du ikke vil bruke en formue på utstyr, har jeg to forslag til deg: gå for fastoptikk, eller kjøp brukt. Selv gjorde jeg det siste da jeg skulle oppgradere fotobagen min, og det gjør at jeg i dag etter flere gradvise oppdateringer har ganske ålreit utstyr. Selv valgte jeg å legge mest i optikk (objektiver) siden det i all hovedsak er der bildet skapes (forskjellen på bildekvaliteten på et 300D og et 30D som jeg oppgraderte til var mildt sagt minimal i forhold til forskjellen på en 18-55 kitobjektiv og 17-35 mmm som jeg etterhvert fikk hendene mine på.)

Siden du i dag har en linse som dekker de fleste områdene tror jeg det mest fornuftige spørsmålet er hvilke brennvidder du bruker mest? Min erfaring er at det er innenfor de brennviddene du bør legge ned mest penger. Bruker du f.eks. objektivet mest på vidvinkel (rundt 18 mm) bør du kikke på objektivene i de brennviddene. Bruker du istedet mye tele er kanskje en 70 - 200 veien å gå. 85 mm 1.8 USM er jo en god portrettlinse (prøv den til det hvis du ikke allerede har gjort det, med mest mulig åpen blender!) så mitt råd er å finne noe som kanskje kan fungere ved siden av den, og er det landskap som er tingen ville jeg gått for noe mer vidvinkel, hvis du ymter litt frempå om budsjett skal jeg bli litt mer spesifikt, men mitt inntrykk er at man får det man betaler for når det gjelder optikk (Sigma og Tamron gir gjerne litt mer for pengene, men er ofte litt tregere på autofokus, Sigma slet blant annet mye med fokusmotorene for et par år siden, vet ikke hvordan det er nå.) Til makro fungerer vel 85 mm sånn nogenlunde, men for "ekte" makro må du gå for en dedikert makrolinse (Tamron 90 mm 2.8 var et kupp for et par år siden, og var også et glimrende portrett- og konsertobjektiv).

Hvis du sier litt mer om budsjett og yndlingsbrennvidder kan du nok få noen mer konkrete råd.
medlem i 223 måneder
 

Re: Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav Sindresh » ons 04.06.2008 19:48

Jeg er veldig glad i å ta portrettbilder, og har også begynt å prøve meg litt forsiktig på makro. Jeg har som regel kameraet med meg overalt, og prøver å få brukt det flittig i så mange situasjoner som mulig. Som du sier, så har jeg nå et veldig godt portrettobjektiv. Det jeg nå ønsker er et objektiv som jeg kan ha sittende på kameraet mesteparten av tiden for snapshots ol. I tillegg hadde det vært ålreit med en linse med ganske god vidvinkel som jeg kan bruke til landskapsbilder ol. og muligens også en god makrolinse.

Noe budsjett har jeg ikke egentlig satt opp, men jeg tror 10-12 tusen er innen rimelighetens grenser - eller hva?! Hva gjelder brennvidder, så har jeg brukt 200mm'eren min mest i spekteret fra 18-70 eller noe tenker jeg, men også noe på full tele i idrettssammenhenger. Problemet da har bare vært at bildene har hatt en tendens til å bli relativt uskarpe pga. høyt blendertall og dårlige lysforhold (tar mye actionbilder i turnhallen)
medlem i 225 måneder
 

Re: Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav Mr.Graham » tor 05.06.2008 18:43

Spørsmålet her blir nok om du vil legge alle eggene i en kurv eller om du vil satse på ett av områdene. Gode vidvinkler koster litt penger, det samme gjør gode makroobjektiver. Men her er et par forslag:

Vidvinkel:

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC (ca. 3700,-)
Mye for pengene, fungerer ikke på kameraer med fullformatbrikker. Må muligens blendes ned et trinn for full skarphet. Sigma hadde litt problemer med fokusmotorene sine for en stund siden, bør prøves før kjøp!

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM (ca. 3900,-)
God allround, litt liten blender, men det kompenseres delvis av stabilisatoren.

Canon EF 17-40 f/4L USM (ca. 6000,-)
God vidvinkel, L-optikk. Rask på fokus. Litt liten blender, men skarp på åpen blender.

Canon EF 24-105 f/4L IS USM (ca. 7900,-)
God optikk, mangler litt vidvinkel, men dekker et godt område. Litt liten blender, men skarp fra åpen blender og stabilisator hjelper på dette.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM (ca. 8600,-)
Ikke prøvd denne selv, men har en kamerat som er kjempefornøyd. Visstnok rask på fokus og med 2.8 og stabilisator er den rå i dårlig lys. Fungerer bare på fullformatskameraer.

Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (ca. 9000,-)
Et kupp! Mange pressefotografers førstevalg, rask, stabil fokus og skarphet fra åpen blender. Mitt førstevalg når jeg skal ut på tur. Veldig god pris på Japan Photo akkurat nå ettersom en ny versjon har kommet. Det gjør imidlertid ikke den gamle noe dårligere.

Hvis du tar mye bilder inne i hall er det bare en type teleobjektiver som holder for ditt bruk og det er noen med 2.8 i blender. Sigma har en 70-200 2.8 som ligger rundt 7500,-, ellers har Canon en både med og uten Stabilisator og som vel begynner i underkant av 10 000 kroner hvis jeg ikke husker helt feil.

Når det gjelder makro kommer det veldig an på hva du tar bilder av, osv. Kanskje en på rundt 150 mm er noe for deg? Mener både Canon, Sigma og Tamron har objektiver med den brennvidden.

Håper dette hjalp deg litt på vei!
medlem i 223 måneder
 

Re: Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav akroev » tor 12.06.2008 13:57

I tillegg til god optikk og et og annet filter, er det en ting jeg vil si:

Stativet er fotografens beste venn.

Ja, det er faktisk anvendelig til og med i en del portrettsituajoner, og for makro og landskap er det (tilnærmet) obligatorisk...

Men når du ser etter stativ, pass på at du velger et som er både stivt og stabilt - ellers er det verre enn ikke å ha stativ. Og i en del opptakssituasjoner går det an å bruke substituttet "bønnepose" (eng: bean bag) - som rett og slett er en passe stor tøy- eller lerretspose som man har fylt med (f.eks) tørkede bønner. Den legger man så på et passende sted, for så å la kamera hvile på denne - og dermed kan man bruke lenger lukkertid enn ved håndholdt.

-akr

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav Susann92 » søn 06.07.2008 17:23

Hvis du har lyst på et godt makro-objektiv anbefaler jeg deg å skjekke ut Canon EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM. Det er et kjempebra objektiv. Tror det skal være et ganske godt portrett-objektiv også, men det er jeg ikke sikker på. Koster rundt 3000 kr.

I tillegg har jeg hørt at det er mange som liker Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM, det koster rundt 3700
medlem i 189 måneder
 

Re: Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav anderstangen » fre 25.07.2008 13:40

Mr.Graham skrev:Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM (ca. 8600,-)
Ikke prøvd denne selv, men har en kamerat som er kjempefornøyd. Visstnok rask på fokus og med 2.8 og stabilisator er den rå i dårlig lys. Fungerer bare på fullformatskameraer.


Fungerer IKKE på fullformatskameraer :)


Jeg støtter også opp under EF-S 60mm. Knivskarp macro til lav pris. Den kan også brukes håndholdt pga lav brennvidde, men det krever litt trening å holde ting i fokus :) Jeg bruker den ofte håndholdt med AF Servo. I tillegg kan du bruke innebygd blits uten at den skygger, og det er stort sett det eneste jeg bruker den innebygde blitsen til!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hjelp til å fylle utstyrsbaggen

Innleggav krøllkrøllesen » fre 25.07.2008 15:05

Sigma 10-20mm er visstnok ikke i nærheten av kvaliteten til canon 10-22mm eller tokina 11-16mm (som skal være den beste vidvinkelzoomen med OK pris)

Vil ellers anbefale fastoptikk - da spesielt sigma 30mm f1.4. (sylskarp - funker også godt til portrett)

Som macro har Tamron 90mm f2.8 og sigma 105mm f2.8 fått mte skryt.

Selv synes jeg det er alt for tungvint å drasse med seg et stativ - derfor liker jeg best optikk med stor blenderåpning.

VIl ellers anbefale trådløs forbindelse til blitsen din - danske vesentlig ved portrett, men også macro.

Kjøp så mye som mulig brukt - da faller verdien veldig lite. (kan sees på som et argument for å ikke føle at du bruker for mye penger.)

Ellers vil jeg vel anbefale å ikke kjøpe alt på en gang sånn at du kan glede deg fullt og helt over ditt nyinnkjøpte og samtidig til neste gang du skal kjøpe noe nytt.

Misunnelig på deg nå!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron