Vidvinkel zoom til Canon

Vidvinkel zoom til Canon

Innleggav iBoy » fre 02.05.2008 23:09

Jeg er litt lei av å bytte objektiv hele tiden til mitt Canon 400D kamera. Har nå en ekstra 70-200 mm telezoom i tillegg til standardlinsen som fulgte med. Når jeg er ute og fotograferer må jeg stadig bytte mellom vidvinkel og tele. Det er sikkert litt latskap, men drømmen hadde vært én linse som dekket alle behov, gjerne 18-200/300 mm. Har sett på Canon EF 28-300 mm, men prisen er dessverre uaktuell; ny koster den godt over 20 000 kr.

Har noen forslag til billigere alternativer som er kompatibel med Canons EF-objektiver?
medlem i 244 måneder
 

Re: Vidvinkel zoom til Canon

Innleggav Oiva » man 14.07.2008 10:46

Heisann

Det problemet du har, er latskap :P, spørs litt hva du er ute etter, men jo lengre zoom du har, jo mer mister du i kvalitet. Altså en linse som du kan zoome fra feks 18-200mm som ikke er spesielt dyr, er ikke like skarp hele veien.

Den dyre canon linsen du sikter til, er Jo L linse, og alle L linser er jo kvalitet. Jeg vet om en canon linse som du kansje kan se på canon 35-350mm, det er en gammel L linse, koster ca 5000kr brukt (du finner den nok ikke ny)

Ellers har du andre billigere muligheter, sigma har en 18-200mm, 55-200mm og tamron har også en 18-200mm og en 28-300mm.
medlem i 219 måneder
 

Re: Vidvinkel zoom til Canon

Innleggav iBoy » man 14.07.2008 18:27

Takk for tips om Canon 35-350 mm. Skal være på utkikk etter den på nettauksjoner o.l. Har kjøpt en Tamron 28-300 mm, men den var jeg ikke særlig fornøyd med. Bildene som regel blir både for lyse og uskarpe. Har tre andre Canon-linser som alltid fungerer perfekt (om ikke er det iallfall bare min egen skyld).
medlem i 244 måneder
 

Re: Vidvinkel zoom til Canon

Innleggav Oiva » tir 15.07.2008 0:56

Er nok ikke bare din egen skyld, tar du bilder i manuel? eller auto funksjon? Hvitbalansen i kamera, klarer ikke å eksponere riktig under alle forhold, farger osv.

Jeg mener jeg så canon linsa til salgs på http://www.foto.no og det hadde jeg rett i =)
http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visA ... i?id=93230

bomma litt på prisen :P var 8000 og ikke 5. Men uansett så er det mye glass for penga.
medlem i 219 måneder
 

Re: Vidvinkel zoom til Canon

Innleggav iBoy » ons 16.07.2008 23:45

Jeg bruker mest hel- eller halvautomatikk, føler mer ikke så trygg på meg selv ennå at jeg tør stole på manuell. Den linsen ble nok i dyreste laget, så jeg endte opp med en ny Canon 17-85 mm til ca 4500, så får jeg heller leve med å bytte linse når jeg trenger enda mer zoom. 17-85 mm er jo en grei linse som holder til det meste. Skulle gjerne hatt noe med bedre lysfølsomhet, men da skyter jo prisen rett i været.
medlem i 244 måneder
 

Re: Vidvinkel zoom til Canon

Innleggav Knesaren » tor 17.07.2008 15:06

Det er bedre med flere linser enn masse zoom pga lys. Mye zoom stjeler mye lys.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Vidvinkel zoom til Canon

Innleggav MUFC » ons 30.07.2008 14:00

Oiva skrev:Heisann
Den dyre canon linsen du sikter til, er Jo L linse, og alle L linser er jo kvalitet. Jeg vet om en canon linse som du kansje kan se på canon 35-350mm, det er en gammel L linse, koster ca 5000kr brukt (du finner den nok ikke ny)


Jeg kjenner ikke til dette objektivet, men en ting å merke seg når en kjøper gamle objektiver er at det ikke er sikkert en får reparert dem hos Canon pga alderen.

MUFC
medlem i 223 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere