Speilrefleks-pakke

Speilrefleks-pakke

Innleggav Kalan » lør 29.12.2007 15:29

Skal kjøpe meg digitalt speilrefkeltkamera. Tenker på Canon EOS 400D. Har hørt masse bra om det. Skal videre ha litt linser og slikt. Apparatet vil først og fremst bli brukt til å ta bilder av daglige ting (barn, turer etc). Hva er greit å ha av objektiver og slikt? Tenker å svi av mindre enn 20 000 totalt. Gjerne sleng inn aktuelle linker, guider etc om linser, filtere etc om dere har. Jeg har null peiling på dette just nu :-!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav mingebretsen » lør 29.12.2007 15:44

En Canon 50mm f/1.8 koster deg rundtom 800kroner og er en rask og lys linse, meget bra for liten penge!

EDIT: Linse tester mm. finner du på fredmiranda.com

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav expertn » søn 30.12.2007 0:30

sigma 10-20mm er en bra linse til en relativt rimelig penge. gir deg sikkelig vidvinkel. lysstyrek er ikke av de beste, med f.4 men om du skal ha et mer lyssterkt tilsvarende objektiv må du punge ut ihvertfall ca 10 000.
medlem i 210 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav Kalan » søn 30.12.2007 1:59

Takk for inspill :-) Sjekker opp og lærer litt.

Det jeg ser for meg er f.eks et vanlig greit universelt objektiv (som kanskje følger med?), et til portrett og evt et videvinkel eller annet. 2-4 objektiver slik at jeg dekker opp de fleste situiasjoner jeg kommer opp i som en normal familiefar på tur meg familien. Selges det pakker med slike løsninger?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav dannaadler » søn 30.12.2007 2:37

Ser du er på utkikk etter digital speil.
Det standard objektivet som følger med, er ikke av de mest etterspurte objektivene, men det fungerer helt greit til den bruken du sier det vil gå i.

Ellers kan du få tak i Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro. Det er et macroobjektiv som også fungerer veldig bra til portrett fotografering og er veldig lysterkt! +++ ca 3000,-

En spennende vidvinkel er kanskje Tokina AF 12-24mm f/4, den er morsom og det er utrolig hva en får med i bildet når det står på en slik. Det er riktig nok ikke helt en fisheye, men det er bare bra, og den kan være kjekk å ha i sortementet. ca 4500,-

Og sist men ikke minst, et teleobjektiv som vil gå fint sammen med 400D er Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS. Den er ny fra Canon og har blitt oppgradert med bildestabilisator og mer zoom +++
ca 2400,-
medlem i 196 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav Sweedish » søn 30.12.2007 2:41

Tamron har et 17-55mm objektiv med f:2.8 (veldig lyssterkt i forhold til kit-objektivet) til rundt 3500,- som absolutt er å anbefale. Har et på D80'en min og er strålende fornøyd, ja - du får den til canon òg ;) .

Som tidligere nevnt, 50mm på f:1.8 er også et må-ha-kjøp. Man får tilsvarende brennvidde i f:1.4 men den koster også tre ganger så mye.

Nevnte du feriebilder? Snakker du da om varmere (solfyllte strøk)? Isåfall MÅ du ha et polariseringsfilter til det objektivet du bruker mest. Det er virkelig noe som utvider en amatørfotografs horisonter. Du får google det, men seriøst - det er ikke et kjøp du kommer til å angre på. Kjøpte mitt på e-bay for 195,- mens på japanfoto kostet det samme 650,-.

Just do it ;)

Btw.. Hvis du lurte: polariseringsfilter er en tynn "glass-skive" du skrur på på enden av objektivet som bryter ned refleksjoner fra ikke-metalliske overflater.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav krøllkrøllesen » søn 30.12.2007 2:49

Kan anbefale:

- Nikon D40 med kitobjektiv (kitobjektivet til Nikon skal vistnok være mye bedre enn kitobjektivet til cannon.) - 4 000,- (så kan du se hva du har behov for etter hvert av objektiver)

- Nikon D40 med Nikkor 18-200 VR (stort brenviddeområde på et objektiv som har fått masse skryt) - ca 9 000,-

- Nikon D40 med Sigma 18-50mm f2.8 - (det er det jeg har - anbefales!. Godt objektiv for å oppgradere kitobjektivet. Grunnen til at jeg ikke har mer zoom er at jeg fant ut at jeg sjelden behøver å zoome så mye inn - er jo stort sett bare å gå nærmere. Jeg tar stort sett bilder av det samme som du sier at du skal gjøre. Jeg er mer glad i vidvinkel enn tele. (skal nå kjøpe meg Peleng 8mm fisheye eller sigma 10-20mm) ca 7 500,-

- Cannon 400D med 17-85mm - 10 000?

Fastoptikk er veldig godt å ha, men det kommer jo an på hvor mye penger du vil legge i det, og hvor mye fotoutstyr du gidder å drasse med deg. 50mm f1.8 er knall for prisen (både cannons og nikons)

Jeg vil uansett råde deg til å legge mest penger i god optikk fremfor bedre kamera. En eksternblits er også godt å ha. (fikk selv med SB-400 på kjøpet)

Nikon D40 var for meg en billig, bra og brukervennlig (viktig!) vei inn i fotografiets verden.

gå i butikken og prøv hvordan kameraet passer hånda.

lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav Kalan » søn 30.12.2007 2:54

Takker. Masse snop her.

Finnes det EOS-versjoner med innebygget stabilisator eller må dette være med i objektivene? Trodde jeg så en versjon på nett av EOS 400D med dette innebygget men jeg finner det ikke igjen nå. I så tilfelle kan vel objektivene være billigere?

Skal forresten ha vel en bra allround-blitz også og et batterigrep. Forslag på blitz?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav Marasmus » søn 30.12.2007 3:26

Mitt beste tips: Kjøp brukt optikk på foto.no eller eventuelt bruktmarked.no (men der er det flere svindlere)

Velger du bort Canon, som ikke nødvendigvis er best i test i prisgruppen (selv om diverse nettpublikasjoner hevder det), kan du kjøpe deg både Pentax og Olympus med innebygd bildestabilisator, spare noen kroner på optikken og få et mer solid kamera i samme slengen.

Selv gikk jeg for Pentax K10D. I utgangspunktet ville jeg bruke ca. 4-5000 på kamera, men jeg ble bitt av "bare-betal-litt-mer-så-blir-det-mye-bedre"-basillen, og dermed gikk det som det gikk, uten at jeg tenkte på at jeg måtte ha tripod, ekstra batteri, kjappe minnekort, blitz til 5000, objektivlinser og svindyr optikk for at alt skulle bli optimalt. Det jeg etterhvert oppdaget var at dersom man har sparepenger kan man like gjerne dytte dem inn i brukt optikk, siden den kan selges til omtrent samme pris som man betalte for den :) Å eie brukt optikk er altså omtrent det samme som å ha penger i banken. Lett omsettelig og kjekt å ha.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav G4RM » ons 23.01.2008 0:41

Er personlig veldig glad i Canon da jeg synte det tar fine bilder uten krav til mye etterbehandling.

Canon EOS 400D er en knall-kamera etter min mening. Eneste grunn for en "ivrig amatør" til å gå ett nivå opp mht kamerahus er at de dyrere tåler mye mer vann og støt da de er bedre bygd og og har alu. eller magnesium ramme.

Om du er litt ny mht speilrefleks hadde jeg kjøpt én linse til å begynne med for å bli kjent med kamera og alle instillingene.
Om du ikke vil brenne av alt for mye til å begynne med vil jeg anbefale et Canon D400 med en god zoom til normal linse. Da er du dekket på 90 % av bildene dine ;)

Kjøp en pakke på Fotovideo.no (om du bor i Oslo-området bør du stikke innom for gode råd) med Canon EOS 400D og en
Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM (er en fantastisk allround linse som er veldig lyssterk), eller en
Sigma 17-70 som er litt billiger, men har litt mer tele. Den bruker jeg til 90 % av mine bilder...

Kjøp så UV filter, stativ, kamerabag og "fjernkontroll" (RC-1, ikke RC-5) og sette i gang.
Oppgrader så med linser etterhvert som du ser hva du mangler i sortimentet...

Uansett - ha det gøy!

Edit: Forsøkte å laste opp et bilde her, men det klarte jeg ikke :-/
medlem i 194 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav iKarlsen » ons 23.01.2008 0:53

400D er et knallkamera, det kommer du veldig langt med. Det er en grunn til at dette kameraet har vunnet omtrent samtlige, om ikke samtlige tester i denne prisklassen siden November 2006. Det er veldig godt på høye ISOverdier, og har en lynrask autofokus som er helt rå.
Sats på opptikk, og ikke minst en blitz. Speedlight 430 EX er en grisegod blitz til ca 2500.- Denne blitzen har 270 graders rotasjon og vinkling opp til 90 grader. Her har du MYE blitz for pengene.
Om du ønsker noe mer enn det 18-55 objektivet som stort sett er kitet opp, så ville jeg gått for et zoom-objektiv. Det dekker stort sett flere behov enn en vidvinkel i første rekke, når man setter seg inn begreper å kamera. Se om noen fortsatt har et et kit som inneholder både batterigrep, 18-55, og 55-200. Fotoknudsen har hatt dette kitet til litt i underkant av 10000, jeg tror Japan Photo også har hatt dette kitet. Sjekk litt rundt, stikk innom en butikk og kjenn å lek litt med kameraet med forskjellig objektiver og batterigrep. FotoVideo i møllergata har veldig god service og kunnskap. Det er heller ingen dum ide og se innom Japan Photo i Bogstad heller.

Jeg tviler sterkt på at du kommer til å angre i etterkant hvis du går for dette kameraet.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav Kalan » søn 01.06.2008 23:56

Etter litt tid har jeg kommet til følgende bestilling:

Canon EOS 450 hus
Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 Di Canon eller Sigma 18-50mm F2.8 DC Macro Canon
Canon Speedlite 430 EX
Hoya HMC UV Super 67mm eller passende filter til Sigma-objektivet (72 mm)

Har lite peiling på dette med filter. Hva er forskjellen på UV-filter og Polariseringsfilter? Trenger jeg 2 eller finnet det kombinerte? Eller kanskje UV- og polariseringsfilter er det samme?

Hva med blitzen? Godt valg?
Og hvilket objektiv er best?

Kom gjerne med innvendinger. Tenker å starte med et godt allround-objektiv og heller utvide samlingen etter hvert.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav tjodolv » man 02.06.2008 0:03

UV- og polariseringsfilter er ikke det samme, men jeg kan ikke forklare hva som ligger bak det. Uansett er et filter greit å ha da det koster mye mindre enn selve objektivet, og skulle du være så uheldig å dunke borti noe så er det en god beskyttelse for linsen i selve objektivet...

For en grei forklaring på hva de forskjellige filterne gjør kan du jo titte på Wikipedia :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav mingebretsen » man 02.06.2008 0:10

Polariserings filter er bra å ha, det tar vek reflekser i feks. glass, og forsterker fargene i bilder, feks sterkere blå farge i himmelen.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav Kalan » man 02.06.2008 0:15

Man setter da disse to filterene (UV og Polarisering) etterhverandre da? Eller finnes det kombinerte? Trenger man både UV og Polariseringsbeskyttelse?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]