Speilrefleks-pakke

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav wbmac » man 02.06.2008 12:53

Du trenger filtrene, ja.

Bruk polariseringsfilteret når du skal fotografere i områder med mye refleksjoner, f.eks. på sjøen, eller vinterfjellet 8-)

Alle andre ganger bør du bruke UV-filter, som en generell beskyttelse av den ytterste linsen på objektivet ditt!

Polariseringsfilteret filtrer bort lysstråler hvis bølgemønster er i en bestemt retning.

Gresk???

- Alle energikilder sender ut energien på en bølgeformet måte. Kunstige kilder, f,eks, en radar, sender energien hovedsakelig som enten vertikal- eller horisontalpolariserte bølger. Plasserer man et polarisasjonsfilter foran, vil dette sperre for alle bølger som har samme "retning" som filteret. Alle andre energibølger slippes igjennom. Solen sender ut så mye bølger at alle retningene egentlig er representert. Men under spesiell forhold, f.eks. solrefleksjoner fra sjø/snø, er bølgeretningen i lysrefleksjonene mer ensartet og dette kan dermed filtreres bort.

Man har jo ikke kontroll på hvilken vei lysbølgene er polarisert. Derfor har mange polarisasjonsfiltere et vridbart frontstykke som gjør at man kan se gjennom fotoapparets søker samtidig som man vrir pol.-filtereret rundt til ønsketfiltrering oppnås.

Litt mer klart? ;)

En viktig praktisk konsekvens av dette er at man skal være meget forsiktig ved kjøp av zoom-objektiv.

Noen zoom-objektiv har nemlig en frontlinse som roterer når zoom endres! Det betyr at man må først justere zoom og så justerer pol.-filteret (langt ord... ;) ). Bommer du på rekkefølgen her er solen gått ned før du får tatt det ene bildet... :-(
medlem i 224 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav akroev » tor 12.06.2008 13:49

Et moment som ikke har blitt nevnt: Pola-filter finnes i to versjoner, som kaller seg henholdsvis "Circular" og "Linear". Og siden linear pleier å være noe mindre dyrere enn sirkulære, er det derfor fristende å kjøpe disse. Problemet er at da får man problemer med deler av automatikken på kameraet (husker i farten ikke hvilke funksjoner som får hikke).

Så, altså: Har du digital SLR, ønsker å bruke av automatikken, og ønsker å bruke et pola-filter, så må du altså kjøpe et såkalt "Circular Pola Filter".

Forøvrig vil jeg ønske lykke til - samt anbefale et annet web-sted i tillegg til dette: "Foto.no".

-akr

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Speilrefleks-pakke

Innleggav Kalan » søn 15.06.2008 0:55

Da er fotoapparatet kommet:

Canon 450
Tamron 17-15, f2,8
Tamron UV-filter
Speedlight 430

Eneste som gjenstår er å pola-filter. Kjøper vel circular da. Vet de vanlige er vinkelavhengige. Har polariserte briller her, og når jeg ser på alu-iMac 24" med de så blir faktisk skjermen svart...sikkert polarisert skjerm, 90 grader vinklet i forhold til brillene (om jeg står). Sprøtt igrunn. Og så blir det vel et bra 30 mm og et 50-200mm objektiv med tida.

Ser forresten at jeg må lese bruksanvisningen... :-( :-P

Takk for innspill her folkens :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Forrige

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron