Problemer med web-TV på mac

Problemer med web-TV på mac

Innleggav bredenor » lør 06.10.2007 10:54

Hei til alle mac-frelste
Jeg har et problem som jeg trenger noen proffe råd til. Har en Powermac G5 (2005-modell - Mac OSX 10.4.10) som fungerere alldeles perfekt til det meste. Derimot kan jeg ikke se videosnutter som en PC normalt bruker Windows Media Player til. For eksempel nyheter på NRK TV fra NRK sine nettsider.

Har lastet ned mac-versjonen av Media player, men den vil fortsatt ikke gi meg tilgang til videoinnslagene. Har også oppdatert Quick time player med windows compatible filer. Mitt nødskrik var å kjøpe Quick time Pro. Men ingen ting nyttet.......

Har forresten prøvd både Mozilla Firefox og Opera ......og Safari sjølsagt.

Skikkelig frustrert ... noen som kan hjelpe?
medlem i 197 måneder
 

Innleggav kattunge » lør 06.10.2007 11:05

Det er nok en stund siden windows mediaplayer for mac gikk ut på dato. Det du må bruke nå er en plugin som kalles flip4mac og kan lastes ned her: http://www.flip4mac.com/

Innstillingene for denne igjen finner du i systeminnstillinger. Sett den gjerne til å åpne i eget vindu. Da skulle et quicktimevindu åpne seg og vise den aktuelle videon du vil streame fra f.eks. nrk.

Det er ikke akkurat noen super løsning, men det funker på sitt vis.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav bredenor » lør 06.10.2007 11:22

Tusen takk skal du ha .... det vil jeg prøve ......!
medlem i 197 måneder
 

Innleggav kattunge » lør 06.10.2007 11:38

Tok en kjapp sjekk på min egen flip4mac, og ser at alle valgene er krysset av både på tabben "browser" og "player", og vet at dette funker.

Men bevares, kvaliteten er ikke akkurat det samme som om nrk og andre hadde klart å rote seg fram til skikkelige mpeg4 formater. Noe som ville gitt fremragende video-streaming på både mac og windowsbokser.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav bredenor » lør 06.10.2007 11:49

Hei igjen

Har lastet ned de komponentene du foreslo. Noen videoklipp virker faktisk, men når jeg skal spille av foreksempel "NRK Nyheter" eller "NRK Sport "så åpnes Quick time playeren i egent vindu men så får jeg feilmeldingen "URL er ikke gyldig"....... Dermed funker det ikke på akkurat det.
medlem i 197 måneder
 

Innleggav derutefra » lør 06.10.2007 12:02

har samme problem. Bare noen clips funker men ikke de siste nyhetene.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav kattunge » lør 06.10.2007 12:05

Testet det, og akkurat som du fikk "urlen er ikke gyldig". Dette er noe nytt i forhold til da jeg så nyheter der sist.
Nrk's websendinger er i ganske jalla formater som jeg har nevnt ovenfor. De bruker wmv (windowsproprietære) format, og ser egentlig derfor helst at du bruker windows for å se deres sendinger. En del av årsaken til at jeg mener wma og flip4mac er ganske gårdagens.

Men en workaround finnes sikkert. Du får prøve å gjøre et søk i forumet da det skulle være en del tråder om dette emnet, eller/og om vi er heldige (siden dette problemet er ganske nytt) dukker det opp noen som vet.

For de som har råd og mulighet anbefaler jeg å ta en liten kikk på følgende side: http://www.elgato.com/index.php?file=pr ... hatiseyetv

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav bredenor » lør 06.10.2007 12:11

Takk skal du ha for infomasjonen ... jeg er vel det en kaller litt grønn på dette... så det var litt befriende at det ikke bare var meg problemet oppstod hos....... finner jeg en løsning noe sted så legger jeg inn den her ...
medlem i 197 måneder
 

Innleggav kattunge » lør 06.10.2007 12:19

Du kan nok være trygg på at flere har problemet, så om du legger en evt. løsning inn her, ville det være kjempefint ;-)

Selv bruker jeg eyetv, og har dermed full programtilgang på maskinen min uavhengig av noe wma og flip4mac-løsninger. Men det koster jo litt å investere i da. Deilig å kunne se på f.eks. fotballkamper mens jeg jobber med noe :-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav bredenor » lør 06.10.2007 13:12

KAn nok se ut til at det blir løsningen jeg må velge også. Er enig i at det vil være fint ha yndlingsprogrammene i bakgrunnen når du jobber. Blir brukbart på en 21 tommer macskjerm det .... :-)
medlem i 197 måneder
 

Innleggav massive » lør 06.10.2007 13:15

Jeg sliter med det samme som Brednor.
Men uaktuelt å kjøpe noe Eyetv. Vil ikke bruke penger på det når det i utganspunktet skal virke på Mac`en

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav bambini » lør 06.10.2007 13:20

Ser ut til at dette vare et hett tema i dag (så ikke denne tråden så jeg la inn innlegget under i en annen, men flytter det hit)

Mulig jeg er helt dust og at det bare er meg, men jeg får det ikke til.

Går inn på denne linken og det nekter å virke:

http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter

Først skjedde følgende:
QuickTime player åpner seg med en gang jeg går inn der
Melding: URLen er ikke gyldig

Har lest guidene og juster, og nå åpner ikke QT mer, men det blir bare et hvitt bilde og ingen video. Klikker jeg på play-pilen så kommer det en -19008 opp.

Virker linken over helt perfekt hos dere?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kattunge » lør 06.10.2007 13:22

massive: Du har et poeng når det gjelder å bare se ett og ett program som f.eks. nyhetene.
Men noen brukbar løsning for dette vil likevel aldri se dagens lys i norge. Dette problemet har vel pågått en stund nå ..., og hver gang det dukker opp en mulighet/workaround kommer medietilbyderne og stenger igjen.. du SKAL bruke windows og windows medieplayer for å se deres web-stream på et skikkelig vis.

Forskjellen med eyetv er dog at du får ordentlig tv inn på macen, og uten alt dette herket som man opplever med den (unnskyld uttrykket), men flip4mac/wmv/nrk-dritten.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav GSG » lør 06.10.2007 13:28

Fikk opp denne meldingen da jeg prøvde og sjå på lokalen.

På grunn av en feil i Windows Media 9 for Mac kan du ikke se livesendinger. NRK beklager dette.

Du kan imidlertid prøve å se sendingen med f.eks VLC-player ved å kopiere denne linken: mms://straumV.nrk.no/nrk_tv_rogaland_247_mbr
medlem i 199 måneder
 

Innleggav bredenor » lør 06.10.2007 13:31

Jeg får opp linken Bambini, men QTP åpner seg med den vanlige feilmeldingen....URL ... ikke gyldig...
medlem i 197 måneder
 

Neste

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron