Anbefalinger, Optikk til SLR

Innleggav iAperture » søn 05.08.2007 17:09

Okei.. Jaja, bare de leverer smashing snow-clothes så får vi andre glise :D
medlem i 212 måneder
 

Innleggav roger_hj » søn 05.08.2007 17:10

Link til nye 40D... rykter/fakta.
http://www.northlight-images.co.uk/Canon_40D.html
medlem i 230 måneder
 

Innleggav iAperture » søn 05.08.2007 17:53

Selv er jeg ingen fan av Canon, men men... Den skjermen var fryktelig stor :O
medlem i 212 måneder
 

Innleggav troy » søn 05.08.2007 18:35

Halla Henrik :-) Åssen er nikon vs canon opp mot mac? Er det det samme eller er den ene bedre enn den andre? Og til alle dere andre, ikke iAperture, hva synes dere om nikon d50 for en nybegynner? Valget er allerede tatt, men moro med tilbakemeldinger allikevel.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav graute » søn 05.08.2007 18:45

Nikon har ingen problemer opp imot mac overhodet. D50 er et godt nybegynner kamera som du vil komme langt med. gratulerer!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav njadve » søn 05.08.2007 18:48

Jeg kjøpte D50 som nybegynner og det flotte med D50 er at man har ganske mye å vokse i selv om det er enkelt å begynne med. Man har de aller fleste funksjonene som de større kameraene, men likevel så er alt veldig greit mtp. at man har full-autoprgrammer osv. Jeg ville iallefall ikke anbefalt D40 til noen som ville vokse med et kamera. D40 mener jeg er et kamera for det første halvåret. Da er det egentlig på tide å bytte. Etter et halvt år vil du plutselig ha den 50mm´en som ikke har innebygd autofokus eller du finner ut at den mangler noe annet helt grunnleggende. Det er dette jeg mener som er genialt med D50. Du har alle de funksjonene som de dyre kameraene, du mangler bare de veldig avanserte funskjonene som selv proffene bruker to ganger i året...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav troy » søn 05.08.2007 18:49

Takk for det. enkte egentlig å kjøpe meg et d40 men iAperture ga meg et tilbud på d50 som jeg bare ikke kunne avslå.

Nå gleder jeg meg bare til å bli den mest berømte fotografen i norge :rolls eyes: Starter med trondheim kanskje, så jeg ikke har så altfor store forhåpninger.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav iAperture » søn 05.08.2007 18:54

Hei Troy!

Har prøvd å få tak i deg. Du må ikke glemme å hente kameraet før det blir returnert! :P

Du har fått henteseddel??

D50;) :D

Check your mail:)
medlem i 212 måneder
 

Innleggav troy » søn 05.08.2007 19:14

hei, har fått mail fra deg jeg vettu, men fikk ikke svart deg i går. Du har sendt på den fgamle adressen min så jeg får ikkke pakken før over helga. skulle være her til mandag senest tirsdag sa de på butikken der posten er.

Som sagt fikk ikke levert mail ut i går så den ligger vel fortsat i utboksen, så hvis du helt plutselig får den vet du iallefall at alt er under kontroll her på min side.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav iAperture » søn 05.08.2007 19:21

Godt å høre at alt er i orden! Jeg som gikk på en adressesmell bare :P sorry. hehe

Men men, da ordner det seg i hvertfall. Nå kan du invistere i en billig 50mm f/1.8 også, pga. fokusmotoren :)
medlem i 212 måneder
 

Innleggav troy » søn 05.08.2007 19:30

50mm f1.8? skjønner ikkke annnet enn at det var mulig å invistere i noe slikt billig jeg. Er det et fast objektiv det der? nada zoom? og hva mener du med f1.8? hva betyr det egentlig? ser at det er 1.4 også, holder på å bli sprø av alle nye tall jeg må sete meg inni? Som å starte på skolen igjen, men moro som F da. Til next time take care

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 05.08.2007 19:42

50mm-objektivene til Nikon er billige fordi de er enkle å produsere. Dette er likevel svært gode objektiver.

50mm=brennvidden, den som sier om noe er vidvinkel eller tele. 50mm er liten tele på digitalkamera. Dette er et fastobjektiv, altså har den ikke zoom. 1,8 eller 1,4 sier noe om lyssterkheten (hvor stor åpning objektivet har på maks). 1,4 er veldig bra. Jo høyere tall, jo mindre åpning på maks.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav iAperture » søn 05.08.2007 19:45

Det er et fastobjektiv. Det betyr at det ikke blir allverden av zooming, men det er lyssterkt og fint til innendørs og dårlig belyste ting, også portretter.

f/1.8 - f/ = blender. Jo lavere, jo mer lys er det mulig å slippe inn.
1:1.8 = betyr det samme.
F1.8 = Betyr også det samme.

f/1.4 er mer lyssterkt enn f/1.8, da det er et lavere blendertall.
Jo lavere blendertall, jo mer lys får du inn :)


Edit: Dagens første stereoforklaring :D
Sist endret av iAperture den søn 05.08.2007 19:52, endret 2 ganger.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 05.08.2007 19:48

50mm er ikke normalobjektiv på SLR fra nikon, det er en liten tele. :-) 34mm er normal på SLR fra nikon.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav iAperture » søn 05.08.2007 19:49

ja, merket det nå. samme med 85mm, det går som liten tele, så hvorfor skulle ikke 50mm gjøre det:P (35mm normal)

Men 50mm gjengir nøyaktig det som øyet ser. 47 grader. mener jeg at jeg leste her om dagen.. Derfor jeg anntok at det var et normal. Normal på 35mm format kameraer da?

34mm på SLR ja, akkurat :) ehehe

50mm i DX format tilsvarer 75mm i 35mm-formatet.
medlem i 212 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere