Anbefalinger, Optikk til SLR

Innleggav fotojon » man 06.08.2007 13:48

nei det er ikke det jeg mener. ikke legg ord i munnen på meg
eg sier at han må se behovet sitt ann!

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav roger_hj » man 06.08.2007 14:30

Så du anbefaler 70-200mm f2.8 eller f4.0 IS?

her er det han vil bruke det til:
Har tenkt å starte med kit objektivet 18-55 og et zoom EF 70-200mm f/4.0L USM til rett over 6000,- Det skal brukes til sports bilder, sykkel og motorsykkel.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav fotojon » man 06.08.2007 15:11

til hans bruk, utentvil et f/2.8
fordi lysåpningen gir dobbelt så høy lukker mulighet i forhold til en f/4
selv om man skjelden bruker så høy åpning pga dybdeskarpheten.
nå er ikke jeg pressefotograf heller men har mange kollegaer som er det.
samtlige har canons f/2.8IS tror aldri eg har sett et bilde som ikke er oppstilt med lavere aperture en 4.
det jeg prøvde å få frem tidligere er at dette objektivet ikke nødvendigvis er optisk bedre. og at f/4 objektivet til canon kommer bedre ut i optiskytelse.
når det er sagt så testet objektivene i perfekte kllimatiske forhold.
med en lyssetting som

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Anders » man 06.08.2007 15:15

Ser ut som det blir f/2.8 da..

Men fotojon siden du jobber med canon, når kommer 40D?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav keiserjohn » man 06.08.2007 15:47

Det er fremdeles bare spekulasjoner om det kommer en 40D. Men canon skal vel ha en slags presse konferanse mot slutten av agust. Så det kan jo bli litt spennende.

Nikon har forresten en presse konferanse i sep. Hvor mange forventer en ny toppmodell... (D3h/D3x), men dette er også bare rykter fremdeles.

Når vi snakker om deilig kontroll, over dybdeskarphet og fokusplan. Er det ingenting som en 4" x 5" tommers Storformat, med tiltshift...

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 06.08.2007 16:41

fotojon skrev:Åsmund: hvis du tenker deg om, så vil det da si at bildene uansett blir skarpe i midten hvis det kun er glasset som avgjør.
Nei det er en sammenheng av glass og blender blader. hvor blender bladene helt klart spiller en vesentlig del.


Enig i at blenderblader også har noe å si ja, bare ikke hvordan de har noe å si. :)

Det er ikke slik linser fungerer. Lyset som havner midt i bildet, kommer ikke bare fra midten av linsen men fra hele linsen. Det er lys fra absolutt hele linsen innerst og yttert som kommer til midten av bildet. Lys fra midten av linsen går også til kantene på bildet. Hele linsen er i bruk for hvert enkelt punkt på bildet! :-) Anvansert linseteori, mener wikipedia har noen gode artikler. Mine kilder er forelesninger i fysikk og wikipedia samt en rekke andre resursser.

Dette bildet viser en korrekt tegning av hva som skjer:
Bilde
Lyset fra ett punkt i objektet, passerer hele linsen og lager ett punkt i bildet.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav fotojon » man 06.08.2007 17:04

Åsmund: jeg er fullt klar over hvordan lyset brytes gjennom glasset.
men det er begrenset hva som er hensiktsmessig å ta med på en slik side, hvor det ér en promille som vil forstå hva en prater om.
det som jeg tidligere sa var en super enkel forklaring på hva snitt brukeren bør ta hensyn til. det har en tendens til å bli litt vel teknisk her inne.
selv om lysbrytningen fra hele linseglasset dekker hele sensoren. er det de miderste 3% som tegner på innerste del og utover. ved å ha en linse som optisk sett ikke holder stand utover kantene blir det som å legge på et nytt lag som er bluret ut


videre er teorien og praksisen ikke helt sammenhengende her.
om man får en ripe i glasset langt ute til kanten, vil denne bli tydligere jo høyere blender en bruker.

kildene mine kommer fra produkt ingeniører hos canon. de vet hva de holder på med.

Anders: eneste jeg vet er at det kommer en ny versjon som skal avløse 30D denne høsten. vet ingenting om navn, eller spesifikasjoener.
men det er selvsagt at det blir flere MP og anti-dust sensor.
30D har fått veldig mye kritikk for støy. vesentlig mer enn det var på 20D så dette blir vel ryddet opp i.

jeg personlig hadde i alle fall IKKE kjøpt nytt kamera nå.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav fotojon » man 06.08.2007 17:14

Anders: det som du må tenke på, er hvor mye linsen kommer til å bli brukt til hva.
om du driver mye med sport bilder og har en f/2.8 linse så trenger du et kamera med mange fokuspunkter. som du har en 400D eller 30D med 9 punkter vil mest sannsynlig over halvparten av bildene dine bli uskarpe.
går man på en 1D Mark IIn eller mark III med 45 punkter blir saken en helt annen.

om du driver med bilder av motorsport, er du som oftest ute. og da er det jo ikke så problematisk med lys som feks inne under en konsert.

på max blender har også endel billige kameraer problemer med å autofokusere korrekt. ser dette mye med canons 50mm f/1.4 og feks 400D

sammenligner man 50mm f/1.4 og f/1.8 blir det helt feil for det er to sett med forskjellige glass som sitter i objektivene.
mens i de som er aktuelle for det er det akkurat samme glass som brukes tilbegge.

får du muliget til å låne objektivet der du evt skal kjøpe dem en dag eller 2?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Anders » man 06.08.2007 19:08

fotojon: Har ikke bestemt meg for huor jeg skal kjøpe enda, har sett litt på div nettbutikker. Men er mulig jeg kjører inn til Oslo og handler på fotovideo. Har du noen butikker på østlandet å anbefale er det bare å komme med de..


Blir nok til at jeg tar bilder av masse forskjellige ting. Er jo bare en hobbyfotograf, men jeg har ofte med meg kamera. Har vel da funnet ut av mitt Ixus 60 ikke alltid holder mål. Så langt har jeg funnet ut at jeg ønsker meg et speilreflekskamera med et tele objektiv og et "normal" objektiv. Etter mye søking på nettet ser det ut som kamera og normal objektivet blir kjøpt nytt. tele objektivet blir muligens kjøpt brukt.

Å kjøpe 1D er helt uaktuelt, hvis jeg ikke vinner i lotto da..

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav fotojon » man 06.08.2007 19:15

fotovideo er en fin plass å handle, eller du kan gå til oslo foto og kamera service. de er dyktige.

antydet heller ikke at du skulle bruke penger på et 1D men det er ikke mye poeng å kjøpe objektiver som er hovedsaklig tiltenkt den klassen det var det jeg mente.

jeg er sikker på at uansett hva du velger å kjøpe av disse to objektivene så blir du superfornøyd. fordelen med f/2.8 sier seg selv. det som ikke er blitt sagt er fordelen med en f/4IS som er ganske mange.
feks, kan en ta bilder i vanskeligere lysforhold. og ikke minst med lavere lukkertid uten å ødelegge bildet helt med bevegelses blur.
selv har jeg brukt begge, (så og si alt av det som canon produserer) og det var fint mulig å ta bilder på 100mm med 15dels sek. det er jævlig bra. unnskyld ordbruken.

det med dybdeskarphet er det siste du skal henge deg opp i. en f/4 på 200mm gir ganske lavdybdeskarphet. så til fortrett bruk er det MER enn nok.

forvirra eg deg mer nå??? =)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Preben N » tir 07.08.2007 20:56

Først av alt, hei alle sammen!

Vet ikke om jeg er for sent ute, men jeg ville legge litt til dette temaet.

Hvis du går for Canon er det ingen tvil om hvilket objektiv som er best, og jeg kan ikke annet enn å anbefale det så langt jeg kan.
Faktisk er det litt rart at ingen har nevnt det før, men kanskje det er en liten underdog.

Dessverre har jeg ikke mulighet til å bruke det selv, ettersom jeg kjører Nikon på privaten, men hadde jeg hatt mulighet hadde jeg uten tvil kjøpt dette objektivet.
Jeg er selv på "desperat" leting etter et tilsvarende til Nikon, men har ikke funnet noe verdig så langt.

Jeg snakker om Canon EF 24-105mm F4.0L IS USM, mitt desidert favorittobjektiv.

Specsa er kanskje ikke de mest imponerende på papiret, men i bruk er det helt fantastisk.
Dette er objektivet det største firmaet for skolefotografering i Norge bruker over hele linja, og ikke uten grunn.
Vi bruker riktignok 1D MKII, men det er som regel i større grad optikken det står på fremfor kameraet.

Dette objektivet har "alt". Fantastisk kurant brennvidde, IS, USM, samt at det er i L serien. Kvalitetsfølelsen er utrolig god, og skarpheten er forbløffende.
Noen mener kanskje at 24mm er litt lite vidvinkel, men til allroundbruk er det nydelig. Evt. kan det være kjekt med 12-24mm som ekstraobjektiv, dersom du skulle være i en knipe en gang.

Av butikker vil jeg anbefale FotoVideo i Oslo. Rådgiverene er utrolig flinke, og hjelper deg å finne det DU har behov for, selv om det måtte være betydelig billigere enn det du opprinnelig kom inn for å kjøpe.
I tillegg får du selvfølgelig teste både kamera og objektiver, så du vet hva du kjøper.

Håper dette var til litt hjelp.

Lykke til med fotograferingen! :-)
medlem i 199 måneder
 

55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor

Innleggav ArneØ » fre 10.08.2007 17:30

Noen som har noen formeninger om 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor?? Kameraet er et Nikon D40 så det er altså ikke snakk om noe seriøst fotografering, kun for en gald amatør som nettop har tatt steget over til DSLR fra kompakt. Synes fotografering er interesant, men har ikke noen voldsomt store ambisjoner utover det. Noen som kan si meg om dette objektivet er noe å ha? Eller kan kommer med andre forslag som ikke ligger uhorvelig langt over prisklassen?
takk!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav nathmac » fre 17.08.2007 10:19

Hei igjen!
Jeg skrev innledningsvis at jeg antagelig kom til å ende opp med NikoD80, men etter å ha testa den i hendene mot Canon30D er det ingen tvil 30D passre mine hender bedre og kontrollene/knapper og hjul sitter der de skal. etter min smak ivertfall.

Men det var jo linser det skulle handle om, sitter nå og lurer på om L serien til Canon er verd å investere i for en som tar bilder på fritiden, men som liker å jobbe lit mer med bildene enn å bare knippse på ting.

Vurderer disse to:
<a href="http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=67150">Canon EF 16-35mm F2.8L II USM Objektiv</a>

<a href="http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34994">Canon EF-S 17-55 F2.8 IS USM</a>
edit: jeg får ikke linken til det siste objektivet til å funke men den koster 9 232

Ser at jeg kan få omtrent samme zoom og samme lysfølsomhet på begge, men om jeg ikke velger L serien kan man få med bildestabilisator og den koster adskillig mindre.
L serien er sikkert bedre men er det verd det for meg?
Hvor stor fordel er IS? Har vert lit skeptisk til Bildestabilisering siden jeg ser på det som en faktor i linsen som jeg ikke har kontroll på og som kanskje ikke er optimal for bildekvaliteten.??

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav sortebill » fre 17.08.2007 13:56

ANgående 30 d ville jeg holdt hodet kaldt, canon kommer til å oppdatere denne modellen om ikke lenge, litt teit å bli sittende med skjegget i postkassa siden 30D har fått så mye pes som den har fått.. Da ville jeg isåfall kjøpt den brukt, noe som kan bli meget rimelig nå som den nye modellen er rett rundt hjørnet.

Jeg vil også anbefale en 50mm 1,4 .. utrolig kjekk linse å ha!

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav nathmac » lør 18.08.2007 9:36

ja jeg kommer til å vente til slutten av august til de eventuelt har holdt sin pressekonferanse. Det tar nok alikevel månedsvis før den er i butikken tenker jeg.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere