Anbefalinger, Optikk til SLR

Anbefalinger, Optikk til SLR

Innleggav nathmac » ons 01.08.2007 1:19

Det er mye diskusjon om vilket digitale speilrefleks kamera som er å anbefale, men det de fleste synes å vere enige om er at det er bedre å bruke pengene på god optikk.
Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilket kamera (men vipper mot Nikon D80 kan også hende at det blir Canon)
Jeg har lyst på EN linse men vil gjerne ha litt vid vinkel og i og med at jeg helst vil slippe å dra med flere linser bør det vel vere noe zoom på den.

- Er det noen ulemper med mye zoom, eller er det bare at det fort blir høye blendertall?
- Er bildestabilisator bra eller er det bortkasta pæng?
- Hva med brennvidden, så mye man har råd til? hva er minimum?

Jeg er ikke sikker på hvor mye penger jeg kan tillate meg å bruke på slikt men jeg ser for meg opp mot 7000 for linsa.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav plx » ons 01.08.2007 12:02

Det er veldig mye som spiller inn når det gjelder kjøp av kamera.

Til hva skal du bruke kameraet til?
Trenger du optikk med veldig god lysstyrke, eller blir blitzen brukt flittig.

Det er stor forskjell på vanlige objektiver (standardzoomer) og opp mot god fast optikk hvor glassene inne i objektivet er av ekstrem høy kvalitet og dermed leverer skarpe bilder pluss at de kan brukes til fotografering i lite lys (uten å måtte bruke blitz). Og at man har mulighet til å bruke dybdeskarpheten til objektivet på en kanskje kreativ måte.

Jeg selv har en canon 5d med litt diverse optikk. På dette bruker jeg veldig ofte en 50mm 1,4 og synes dette er en ekstremt god kombinasjon.
Nå jobber jeg en del med foto og merker at det å ha god optikk er noe man aldri kommer til å angre på.

Så hva er egentlig "god optikk"? - Dyr optikk.
Canon har et veldig fint allroundobjektiv med god lysstyrke. Dette koster dog 11000 nytt (28-70, 2,8), men let litt på foto.no sitt bruktmarked og du finner kanskje dette til en god pris (7000). På en 5d er dette objektivet perfekt, fordi det gir ok vidvinkel og bra zoommulighet. Husk at på 5d blir 28mm 28mm fordi bildesensoren i kameraet er like stor som en vanlig småbildefilmrute (35mm).

På de aller fleste andre digitale kameraer må man gange brennvidden (28mm) med enten 1,5 eller 1,6. Dette betyr at i dette tilfellet blir 28mm blir 42mm ganget med 1,5.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav nathmac » ons 01.08.2007 12:10

For meg er det viktig at det fungerer godt også i lite lys, det er egentlig viktigere enn zoomen da jeg gikk utifra at de to er vanskelig å kombinere.

Takk for tips, jeg skal sjekke ut bruktmarkedet

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav sortebill » ons 01.08.2007 12:23

50mm 1,4 objektiver er ikke alltid så veldig dyre. Om du har råd ville jeg skaffet meg et slikt også. Du kan også se litt på sigma sine objektiver, de pleier å ha noe av det du leter etter til en litt rimeligere penge enn f.eks. nikon og canon.

De har f.eks. et 24-60 mm F2.8 til både canon, nikon, pentax og sony

De har også et 50-150 mm.. Begge koster tilsammen rundt 10 000 nye..

Tamron har et 28-75mm F2.8 ..

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Autoxave » ons 01.08.2007 12:51

Du har lyst på et zoom objektiv med god lysstyrke og du vil helst drasse med deg kun ett objektiv med stort zoom omfang. Dette objektivet finnes ikke for Nikon, du må inngå kompromisser. Nikon 18-200 VR dekker zoombehovet, men den er ikke spesielt lyssterk. Tamron 17-50/2,8 er relativt lyssterk, men dekker ikke zoom behovet. Kombinasjon av to zoom objektiver der den ene dekker vidvinkel -og normalzoom område samt enn annen som dekker teleenden er å anbefale. Zoom objektiv med god lysstyrke = dyrt, spes ved kjøp av orginalmerke. Du skriver ikke om budsjettet ditt, hvis pris er uvesentlig ville jeg ha anbefalt Nikon 17-55/2,8 + Nikon 70-200/2,8 VR...denne kombinasjonen vil ha en pris på ca kr 25000 kjøpt ny.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav nathmac » ons 01.08.2007 17:57

Jeg er ikke sikker på hvor mye penger jeg kan tillate meg å bruke på slikt men jeg ser for meg opp mot 7000 for linsa.


Dette objektivet finnes ikke for Nikon, du må inngå kompromisser.

Finnes det for andre merker, jeg er ikke opphengt i Nikon

Får man like god kvalitet for pengene med Sigma og Tamron? Typisk meg å vere skeptisk til det som ikke er orginal merke.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Loke » ons 01.08.2007 18:06

Skal du dekke et stort område med et objektiv som også er relativt vidt, kan du bare glemme å få god lysstyrke.

Enten kjøper du 18-200VR + Nikon, eller så kjøper du f.eks. Tamron 18-250 med et kamera som har bildestabilisering i kamerahuset. Primært er det vel Sony A100 eller Pentax K10D som da gjelder. Du får da en løsning som dekker de fleste bruksområder på en god måte med kun ett objektiv.

Nøyer du deg med noe mindre zoomområde, så har både Tamron og Sigma lyssterke normalzoom'er fra hhv 17-50 og 18-50 f2.8. Spesielt Tamron sin utgave har fått mye skryt.

Du skal ikke se bort ifra at Nikon D80 med kit-linse 18-135mm vil være et godt utgangspunkt for din del, siden det virker som du ikke helt vet hva du trenger.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav nathmac » ons 01.08.2007 19:21

18-50 eller 18-135 kan jeg klare meg med, siden jeg synes kvaliteten og lysstyrken er viktigere.
Hva med bildestabilisator, er det viktig? Hva er betegnelsen for det, jeg skjønner veldig lite av fx. G AF-S ID-ED VR.

Jeg har fotografert en del tidligere med min gode gamle manuelle Olympus speilrefleks, men da jeg gikk over til digitalt kjøpte jeg kompaktkamera, så jeg henger etter på utstyrsfronten når jeg nå vil tilbake til speilrefleks.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav keiserjohn » ons 01.08.2007 19:30

Skal du ha et killer objektiv til d80. Og har 7000 som cap. Har jeg sett iblant at brukte 17-55 2:8 har gått for den prisen i norge.

Helt klart det beste vidvinkelzoomen til nikon sitt dx format. Det finnes også en 17-35 2:8 som er bedre på Ca. Men den er i utgangspunktet litt dyrere. Men har også sett den på foto.no til 7500 en sjelden gang.


Ellers så er jo 50 1.4 en killer. 18-200 vr er et greit "allround" objektiv, men langt i fra samme proff segment som en 17-55

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » ons 01.08.2007 19:56

Selv kjøpte jeg nettopp 400D og canons 35mm, 2.0 objektiv. Dette er en veldig bra kombinasjon og linsen fremstår som et gammelt normalobjektiv (rundt 50mm). Tror ikke Nikon har tilsvarende linse. Vil absolutt anbefale et fast objektiv fremfor et med zoom til alt annet en feriebildeknipsing. Problemet med zoomobjektiver er at folk ikke bruker dem til kreative effekter, men istedet for å bevege seg i forhold til motivet. Dette gjir ofte kjedelige bilder.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav keiserjohn » ons 01.08.2007 20:18

nikon har også en 35 2.0 koster 3100 ca.. hos fotovideo.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Autoxave » ons 01.08.2007 21:37

nathmac skrev:18-50 eller 18-135 kan jeg klare meg med, siden jeg synes kvaliteten og lysstyrken er viktigere.
Hva med bildestabilisator, er det viktig? Hva er betegnelsen for det, jeg skjønner veldig lite av fx. G AF-S ID-ED VR.


VR er Nikons navn på billeddstabilisering. IS er Canons navn på tilsvarende funksjonen. Begge disse har billeddstabiliseringen på objektivet. Pentax, Olympus og samsung har billeddstabilisering i selve kamerahuset. Fordeler og ulemper med begge systemer. Billeddstabilisator er absolutt noe positivt, gjør at det er lettere å få skarpe bilder uten stativ ved fotografering i dårlys lys. 18-135 er ikke å regne som særlig lyssterk. Ville heller gått for Nikon 18-70, Tamron 17-50 eller Sigma 18-50.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav keiserjohn » ons 01.08.2007 21:51

18-70 og 18-135 har samme lysstyrke på lik brennvidde, det er bare utover det 18-70 går at den mister mer lys. Det er jo trossalt en større zoom.

Men 18-135 har plastikk fatning, noe jeg personlig ikke er for stor fan av.

Tamron sin 17-50 2:8 er ganske fin. Men du får en mye bedre pris på en d80 hvis du kjøper den med kitobjektivet.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Åsmund » ons 01.08.2007 22:00

17-55 2,8:
http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=22
Dette er en skikkelig killer zoom fra Nikon. Den går fra 17 til 55mm og har 2,8 (god lysstyrke) på hele zoomområdet. Det dekker behovet for å ha både vidvinkel, og passe tele i en zoom samtidig som det har super lysstyke og er veldig bra optisk. Selvfølgelig er denne da dyr, 12 750 kr.

18-200 VR:
http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinf ... plid=32047
Denne har alt utenom god lysstyrke og ekepsjonell optikk. Den er også innenfor prisområdet du spesisiferer, 6700 kr. Det er en typisk "jeg vil ha alt i ett"-linse for vanlige folk som synes 10 tusen er for mye for et objektiv.

:)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav nathmac » ons 01.08.2007 22:13

Jeg satt faktisk akkurat å sikla på den samme, det er virkelig noe slikt jeg er ute etter, Jeg må selge bilen å se hva jeg har råd til :-)

på fotovideo koster den 11k
http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinf ... ?plid=8142

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Neste

Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron