kjøpe nytt objektiv for bursdagspenger

kjøpe nytt objektiv for bursdagspenger

Innleggav ameneon » tir 03.10.2006 21:09

Har fått en del ekstra kroner fra slekt og venner i dag og av de mange tingene jeg vurderer å svi det av på er et nytt objektiv til mitt canon eos350D. Har kun det standard 18-55 kitobjektivet og har litt lyst på et lyssterkt objektiv med F2.8 over hele zoomområdet.

Har sett at mpx.no har Sigma 18-50 F:2.8 EX DC og den litt rimeligere 24-70mm F:2.8 EX DG AFP DF. Har noen erfaringer med disse objektivene eller kan si noe om forskjellen? Jeg skjønner ikke hva betegnelsene bakom F:2.8 står for.

Brennvidden på 18-50 er jo ganske lik den jeg har fra før av...

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav robert » tir 03.10.2006 21:25

Sigma har god og rimelig optikk.

EX: optimalisert eksteriørdesign for den optiske kvaliteten
DG: ideéll for digital SLR
EC: ideéll for digital SLR med små brikker (ikke så god på større blenderåpninger (f2.8 - f8)
AFP: Korrigert for asfærisk abberasjon
DF: Fokusringen kan kobles ut slik at den ikke beveger seg ved autofokus
Sist endret av robert den tir 03.10.2006 21:37, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav modin » tir 03.10.2006 21:35

Holde deg unna 24-70mm f2.8 det er nok litt for lite vidvinkel når du bruker det på et digitalt kamera. 18-50mm f2.8 er et greit objektiv, men jeg ville nok heller valg Tamron sitt 17-50mm f2.8 det har litt mer vidvinkel, i tillegg er det litt billigere, og har fått bedre karakterer i de fleste tester der de har blitt vurdert opp mot hverandre.

Skal kjøpe dette bare jeg får samvitighet til å bruke pengene.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav ameneon » tir 03.10.2006 22:05

ok. takk for rådene. har sett at de har både tamron og sigma-objektivet her i byen. Vet lite om Tamron, og tenkte kanskje sigmaen var bedre pga. pris. (klisjé, i know.) Er fortsatt fersk på dSLR. Hatt det et halvt år. :)

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav H-town » tir 03.10.2006 22:16

Råd fra meg : glem Tamron, jeg tror så absolutt du får mere ut av sigma, det er faktisk ofte sånn når det gjelder objektiv at det er bedre jo mere det koster. Det fant jeg ut etter at jeg kjøpte Tamron 19-35. Jeg har forøvrig hatt litt forskjellig mellom hendene så jeg vet LITT hva jeg snakker om, ( bla. canon 70-200 2.8 (det er bra det) canon 50 2,5, sigma 30mm, canon 24-70 2,8..)

Seriøst ikke kjøp Tamron, it´s CRAP!!

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » tir 03.10.2006 22:18

...........................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 20:12, endret 1 gang
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Composite » tir 03.10.2006 22:31

Canon har noen fine objektiver.
link

dette passer sikkert dag bra.. ;)

- Moderert av NiHon -
Årsak: Alt for lang link. Bruk BBCode eller i1.no. Les §6 i reglene :)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Fole » tir 03.10.2006 22:31

zoom optikk er for puddinger. legg heller penger i en 35mm orginal canon, men blender 1,4 eller no.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » tir 03.10.2006 22:36

...........................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 20:12, endret 1 gang
medlem i 239 måneder
 

Innleggav robert » tir 03.10.2006 23:16

Siden vi er i det hjørnet; Leica blir er nok dessverre også for puddinger sammenlignet med dette...
Selg huset og kjøp et sinar p2; Mat det med 4x5" planfilm og nyt det.

- Moderert av NiHon -
Årsak: Fjernet unødvendig sitering. :)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav åttitre » tir 03.10.2006 23:17

Noen som har testet denne? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308997

Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM

Bra eller dårlig?
medlem i 240 måneder
 

Innleggav modin » tir 03.10.2006 23:38

Tror ikke man generelt kan snakke et merkes objektiver ned utifra enkelterfaringer med merket, og generelt si at Tamron er dårlig på grunn av dårlige erfaringer med 19-35 mm blir helt galt. I såfall kan man jo si at Tamron er i verdensklasse bare fordi Tamron 90mm f2.8 Macro regnes som et av de beste SLR objektivene som finnes til Macro og portrett (mange regner det som bedre enn Canon og Nikons orginaler.)

Hva slags kamera brukte du din 19-35mm på, du er klar over at dette objektivet er en vidvinkelzoom til 135mm og derfor ikke kan samenlignes i prestasjoner med normalzoomer beregnet på digitale kameraer.

Grunnen til at jeg trekker fram dette er ikke for å krangle, men fordi jeg har studert og testet Sigma 18-50mm f2.8 og Tamron 17-50mm f2.8. Jeg har studert testbilder, jeg har lest svært mange tester, jeg har prøvd dem i fotobutikker å studert resultatet opp mot hverandre. Min konklusjon er helt klart at Tamron 17-50mm f2.8 er bedre hvis valget står mellom de to, den eneste ulempen med Tamrons alternativ er at det har litt dårligere byggekvalitet. Når det kommer til bildekvalitet har de aller fleste tester hvert til Tamrons fordel.

Dette har også Sigma innsett i og med at de nå kommer med en ny og forbedret utgave av 18-50 f2.8, fordi salget av deres gamle har tapt seg kraftig etter at Tamron kom med sitt alternativ. Sigmas nye objektiv kan vise seg å være bedre enn Tamron sitt, men det vil nok ta forholdsvis lang tid før vi får se dette i butikkene i Norge.

Argumentet om at 17-50mm f2.8 er dårligere på grunn av lav pris er heller ikke korekt. Den lave prisen skylde at Japan Foto har priset Tamron 17-50mm f2.8 veldig lavt på det norske markedet. I de fleste andre land er prisen på de to objektivene nesten lik, men de aller fleste steder er faktisk Sigma sin model marginalt billigere. Går man i andre butikker enn Japan Foto her i Norge seg man også at 17-50 mm f2.8 har en langt høyere pris. Fotovideo som regnes som en forholdsvis billig butikk har priset Tamron 17-50mm f2.8 tusen kroner høyere enn hva Japan foto har, så skal man samenligne prisen i denne butikken koster Sigma og Tamrons alternativ omtrent det samme.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav H-town » tir 03.10.2006 23:46

Der tok du opp poenget mitt, svarte litt kort i sta, byggekvaliteten er helt jævelig. Fokus er upresis så det holder, jeg har seriøst ikke noe godt å si om det. Det har forøvrig stått på 10-20 og 30 D. At Tamron kan lage gode objektiver er det vell ikke tvil om, det er ikke helt den prisklassen vi snakker om her. Jeg vet jo også at det står carl zeiss på div. mobiltelefoner, evt. at de bare har lånt ut navnet..

poenget var billig Tamron = billig drit (:)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav modin » tor 05.10.2006 17:28

ja men på 17-50 er ikke byggekvaliteten, så mye værre enn på tilsvarende Sigma (de har gjort enkelte forbedringer grunnet mye klager på dette) særlig med tanke på at det er bedre optisk enn tilsvarende sigma. Blant annet lavere fordrening og vignetering i vidvinkel enden, på tross av at det er en mm videre. Men jeg foreslår egentlig at trådstarter tar enn titt på testen til bladet fotografi i forrige nummer, så kan han jo selv avgjøre hvilke av testkriteriene han skal vektlegge. Men 17mm istede for 18 mm har en del å si i den vide enden og er absolutt et kriterie som bør taes med i vurderingen. Vi ser at trenden er at objektivene tilpasset digitale kameraer begynner å nærme seg brennvidder som tilsvarer 24mm på et 135mm kamera i den vide enden (Tokina/Pentax kommer med 16-50 mm f2.8), noe som også var standard på dyrere normalzoomer til 135mm de siste årene før man gikk over til digitalt.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Optikk, blitz og utstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere