Lightroom 4 vs Aperture 3.3 ?

Lightroom 4 vs Aperture 3.3 ?

Innleggav Herman1 » tir 12.06.2012 17:47

Jeg ble jammen skuffet da jeg så at Aperture 4 uteble i går! Har i flere år vært lykkelig bruker av Aperture, 1, 2 og 3. Og til sist nå også 3.3. Optimalt sett vil jeg gjerne holde meg til ett program. Det blir enklere mht lagring av bilder og katalogisering. Men jeg ble skuffet over en oppdatering alene. Altså 3.3. :-/

Jeg har sett meg litt rundt på markedet, og funnet flere likeverdige konkurrenter til Aperture, også utenom Lightroom, som jeg lenge har hatt respekt for.

Konkurrentene PhaseOne's CaptureOne Pro 6, Corel Paintshop Pro og DxO Optics Pro 7.5 har mange funksjonaliteter man kan ønske seg. Så veldig kostbart er det heller ikke.

De funksjonalitetene jeg trenger mest er linsekorreksjon, og linjejustering for eksempel ved fotografering av landskap og bygninger. Fokuseringsverktøy (ikke oppskarpingsverktøy, men gjerne det også, selvfølgelig!). God støyreduksjonsløsning også, det er det viktigste. Sonefokusering og god hvittbalansejustering er i tillegg blitt en nødvendighet.

Aperture's Vaultfunksjon er uerstattelig for meg. Finnes det andre programmer dere vet om som har en tilsvarende gjenoppbyggingsfunksjon, uten fargetap? Jeg vet ikke svar på det.

Noen med erfaringer i parallellbruk av Aperture og Lightroom? Vet at Lightroom 4.1 har mange av de funksjonalitetene jeg ønsker meg. Men det blir jo litt "klissete" og smør på flesk når man skal ha to typer biblioteker og oppbevaringer og forholde seg til.

Å erstatte Aperture med Photoshop er ikke den løsningen jeg ønsker meg. Bruker Photoshop kun i ekstraordinære tilfeller.

Aperture kan ilegges Plug-Ins. Noen som har erfaring med dette? Må de leses inn i hvert enkelt bibliotek, eller kan de gjelde generelt for alle biblioteker via selve programmet?

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]