iPhoto og mine så langt 70.000 bilder

iPhoto og mine så langt 70.000 bilder

Innleggav Kijensen » fre 13.01.2012 17:43

Hei.

Jeg er forholdsvis ny på mac, og vil gjerne ha bekreftet at det jeg er i ferd med å gjøre er smart... Jeg er ivrig med fotokameraet, bærer det med stort sett overalt. Dette har resultert i at jeg nå har ca 70.000 bilder lagret på NAS-disken. PC´ene mine har dødd, så jeg har byttet til Mac.

Jeg tenkte å starte med iPhoto, og oppgradere til Aparture når jeg har fått kontroll på alt (sette opp libraries i iPhoto, og importere dem til Aparture senere). Jeg har skjønt det slik at det ikke er spesielt lurt å ha så mange bilder i samme bibliotek, så jeg må dele dem opp. Ett pr år, f.eks. I den forbindelse er det jo noen bilder som er tatt akkurat på grensa mellom hvert år, som jeg oppdager etter at jeg har importert filene til iPhoto. Går det ann å overføre bilder fra ett bibliotek til ett annet?

Jeg har prøvd å lagre alt på iMac´en, men jeg kjøpte med for liten harddisk til det. derfor har jeg kjøpt ot kvikke eksterne, somjeg har satt opp i RAID. jeg tenkte å benytte disse til utelukkende bilder. Er dette fornuftig, eller er det bedre måter å gjøre det på?

Er det andre ting jeg har glemt?

Kijensen
medlem i 146 måneder
 

Re: iPhoto og mine så langt 70.000 bilder

Innleggav Herman1 » tir 17.01.2012 12:03

Hvis du har brukt Windows før, brukte du sannsynligvis ikke iPhoto, og da er biblioteket ditt organisert i mapper vil jeg anta.

iPhoto har en lukket biblioteksløsning, slik Aperture også har det. Det går fint å ha backup av iPhoto-bibliotek, men Aperture-bibliotek må evt legges til en ekstern harddisk hvis du ikke har plass på maskinen. En HDD for Vaults, en for selve biblioteket (Vaults er sikkerhetskopi av Aperture-bibliotek).
Det er ikke lurt å kjøre backup av Aperture biblioteker på Time Machine. iPhoto går imidlertid bra.

Det går fint å opprette flere iPhoto bibliotek, og det samme gjelder med Aperture. Hold inne tilvalgstasten (alt), og klikk på programikonet.

Hvordan du organiserer bibliotekene er helt opp til deg.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron