Hvordan bruker dere Aperture?

Hvordan bruker dere Aperture?

Innleggav dphilipps » søn 07.08.2011 11:45

Hei, akkuratt blitt bruker av Aperture og er fornøyd med måten jeg lagrer bilder og slik Vault fungerer, men har noen spørsmål

1. Hvor ofte bytter dere bibliotek? Eller kjører med samme bibliotek til man har et på feks 50 gb? Jeg gar nå ca 22 gb. Hvordan gjør folk dette?

2. Har dere også familie filmer i feks mpeg4 konvertert fra VHS i aperture? Vet det er for bilder men lurer på hca folk gjør!

3. Er det mulig å fjerne keywords, har fått noen som heter "iPhoto orginals" på en del bilder

4. Hva slags kvalitet bruker folk på preveiws?

5. Er det mulig å exportere bilder fra Aperture til et mappesystem for å ha på dvd? Feks ferie > spania 2011 osv

6. Hvordan legger man bildeserier på maps? Som ikke har gps korrdinater?

Håper noen kan hjelpe meg i å bli litt klokere!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan bruker dere Aperture?

Innleggav Herman1 » man 08.08.2011 10:53

1. Bytte bibliotek og lage nye kan man gjøre som man vil. Man får bare se hva man selv synes er bra. Men det kan være lurt å ha et gjennomført system som gjør at man holder orden i bibliotekene. Det er lurt kanskje å tematisere det, eller ha en fast størrelse som mål/grense.

2. For å konvertere film kan man finne ganske mange programmer/konverterere på App Store, f.eks. Men å konvertere VHS til MPEG4 har jeg ikke sett programmer til foreløpig. Det finnes butikker som er flinke til dette.

3. Det er mulig å fjerne Keywords. Let litt rundt i menyene, og du vil finne "remove keyword".

4. Opp til hver enkelt..

5. Når du eksporterer bilder fra Aperture til brennemappe i Finder: finn de versjonene du vil eksportere -> export versions til en mappe du lager på skrivebordet. Merk at du har en del valg i eksportdialogboksen. Den mappen du lager på skrivebordet dukker opp som alias i brennemappen.

6. Vet ikke om man kan gjøre dette manuelt.

Lykke til med Aperture. Tror du vil sette pris på det!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvordan bruker dere Aperture?

Innleggav Larsaronen » tir 16.08.2011 10:49

Sjekk how to videoene på apple.no. Der får du nok svar på mange spørsmål..
For eksempel gir disse deg svaret på 8..

Organise youre photos using places
Importing GPS location from a GPS tracker or iPhone
medlem i 203 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere