Aperture bibliotek oppsett

Aperture bibliotek oppsett

Innleggav julemann » tir 02.08.2011 1:14

Hei!

Jeg har nå gått til innkjøp av Aperture 3 og trenger noen tips til hvordan jeg bør importere bilder osv.

Jeg har to Mac'er. En 17" Macbook Pro og en 13" Macbook Air. Pro'en står for det meste hjemme på pulten, mens Air'en er med overalt.

Ellers har jeg en 500GB portabel harddisk og en dropbox konto med 50GB lagringsplass.

Det ville vært ypperlig med tilgang til det samme biblioteket på begge maskinene. At jeg kan importere og redigere når jeg er borte, og fortsette på min andre mac når jeg kommer hjem. Er dette mulig?

Har lest så mye om at dropbox ikke liker aperture bibliotek.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Aperture bibliotek oppsett

Innleggav Herman1 » ons 03.08.2011 5:54

Jeg har aldri forsøkt å bruke maskiner uavhengig av bibliotek, men når du først har rammen er det kanskje "det samme" med innholdet og hva du putter inn? Her er det bare én ting å gjøre, og det er å prøve.

Etter å ha vært Aperturebruker en stund, er det oppstått mange måter å sortere/lagre bilder på. Jeg tror du må finne frem selv, du har jo full frihet til å lage navn på prosjektene. Når jeg er på reiser, har jeg med en portabel HD som vault/backup-enhet. Reisebibliotekene sorterer jeg stort sett etter dato, og har funnet at den amerikanske ÅÅÅÅ/MM/DD er den som gir best sortering. Da holdes årene samlet, likeledes månedene innenfor årene, og datoene kommer i riktig rekkefølge. Prøver du andre måter vil du sikkert se at de virker, men i denne sammenhengen er det dette som gir best rekkefølge for mitt bruk.

Jeg vet ikke om det er Nettskyer som ikke liker Aperture eller om det er Aperture som ikke liker nettskyer. Nettjenesten Jotta tilbyr rimelig backup i Norge og etter norske standarder. Har tenkt å lukte litt på det, ubegrenset lagring til rundt 50-lappen i måneden er et godt alternativ til iDisk. Personlig har jeg aldri tenkt på Aperture som noe nettsky-system, men tanken er jo besnærende som det heter. Lykke til med Aperture.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]