Aperture: Ekstern redigering som JPEG

Aperture: Ekstern redigering som JPEG

Innleggav ask » tir 01.02.2011 20:57

Bruker Photoshop som eksternt redigeringsprogram for Aperture. Når jeg velger å redigere eksternt lager Aperture en kopi av bildet som TIFF eller PSD og åpner det i Photoshop. Dette fungerer fint, men gjør at jeg ender opp med veldig store filer i Aperture-biblioteket. Kunne derfor tenke meg å redigere bildene i Photoshop som JPEG. Er dette mulig?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Aperture: Ekstern redigering som JPEG

Innleggav Herman1 » tir 01.02.2011 23:15

Tror det er mulig i CS5, men har ikke sjekket...

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Aperture: Ekstern redigering som JPEG

Innleggav nicho » tir 01.02.2011 23:22

Hvorfor vil du det, JPEG er jo lossy.

Har du så lite diskplass kan du jo lagre bildet som JPEG (eller PNG for guds skyld) og slette master.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Aperture: Ekstern redigering som JPEG

Innleggav ask » ons 02.02.2011 14:32

nicho: Originalene som kommer fra kameraet er som regel JPEG. Å konvertere til ukomprimert TIFF vil ikke trylle fram noe data. (Du får ikke bedre lyd av å konvertere MP3-biblioteket ditt til AIFF...) Jeg vet det likevel finnes enkelte fordeler ved å lagre bildene i TIFF, men disse forsvarer for min del ikke at bildene tar over ti ganger så stor plass.

(Hva har PNG med dette å gjøre? PNG er jo faktisk lossless, men ikke akkurat beregnet på foto.)

Jeg kan selvfølgelig eksportere til JPEG fra Photoshop, importere denne manuelt til Aperture og så slette TIFF-en, men det blir altfor tungvint.

Ser nå at Photoshop kan lagre TIFF-er med JPEG-komprimering, men programmet advarer mot kompabilitetsproblemer. Ser likevel ut til at Aperture takler det greit. Er dette en god løsning?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Aperture: Ekstern redigering som JPEG

Innleggav nicho » ons 02.02.2011 19:52

Selvfølgelig, hvis bildene originalt er i JPEG stiller jo alt seg anderledes. (selv så har jeg alt i RAW, og tenkte ikke over at du hadde JPEG som utgangspunkt)

Hva mener du med at PNG ikke akkurat er beregnet på foto? Er JPEG overlegent PNG i bildekvalitet, mener du?

Grunnen til å nevne PNG i det hele tatt kan du jo lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Portable_N ... al_details

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Aperture: Ekstern redigering som JPEG

Innleggav slogmo » ons 02.02.2011 20:05

PNG har veldig bra bildekvalitet, det er det ikke noe tvil om.
Men siden utgangspunktet til ask er JPG så ser ikke jeg noe poeng å bruke PNG.

Styrken til PNG er at den er veldig godt egnet til ting som skjermskudd o.l.
Når det er mye farger som går igjen så komprimerer PNG veldig bra, uten at det går utover bildekvalitet (lossless).
Men et vanlig foto blir gjerne dobbelt så stort i PNG som i JPG i full kvalitet.

Test gjerne selv.
Ta et skjermskudd av en webside. OSX lagrer som default til PNG.
Konverter til JPG med max kvalitet.
PNG'en er ofte mindre i filstørrelse, og med topp kvalitet.

Ta så et vanlig JPG-bilde. Lagre det som PNG.
Da er ofte filstørrelsen dobbelt så stor som JPG.
Kvaliteten er selvfølgelig topp da og. Men siden utgangspunktet er et JPG så blir det jo ikke bedre kvalitet å lagre til PNG.
Og når bildet gjerne tar dobbelt så stor plass, så ser jeg ikke poenget.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron