Kjøpsråd: iMac 27" for rawredigering

Kjøpsråd: iMac 27" for rawredigering

Innleggav edo » lør 04.12.2010 19:58

Hei!

Jeg sitter på en 4 år gammel MBP 2,16 ghz 3gb RAM med 24" ekstern skjerm og har nettopp kjøpt meg et Canon 7D. Ting går rimelig tregt i Aperture når jeg redigerer RAW. Har enda ikke prøvd redigering av videoer fra kameraet da jeg regner med dette vil oppleves enda tregere. Men kommer nok til å holde meg mest til foto, har kun iMovie til videoredigering. Har endel redigeringskunnskap fra tidligere enklere speilreflekser, men da har ikke bildestørrelsen vært så stor og kanskje ikke heller engasjementet sammenlignet med nå.

Spørsmålet er; vil det holde med den enkleste varianten av 27" iMac til rawredigering, eller må jeg oppgradere cpu til core i5/i7 eller minne for å få en god "flyt" i arbeidet?

SSD er uaktuelt pga kapasitet/pris.

Takk ;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kjøpsråd: iMac 27" for rawredigering

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » lør 04.12.2010 20:03

Jeg ville nok gått for minimum en i5 prosessor.
Den er kraftigere i og med at den har flere kjerner.
Den vil også "vare lenger" i og med at den er kraftigere og blir ikke så fort "gammel".

Ikke det at i3 ikke klarer jobben, men i5 med 4 kjerner vil være kjappere og holde seg kjapp lenge.
medlem i 164 måneder
 

Re: Kjøpsråd: iMac 27" for rawredigering

Innleggav cladi » lør 04.12.2010 21:12

Heg har en 24-tommer iMac 2.93 GHz med 4GB RAM, og har ikke problemer med å jobbe med RAW-filer fra mitt EOS 7D i Aperture i det hele tatt. Video fra kameraet redigerer jeg enten i iMovie eller FC, også det helt uproblematisk.

Vil tro at 27-tommeren du nevner vil fikse dette helt fint. Det nyeste og største er jo selvfølgelig bra, men ikke bestandig nødvendig.
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøpsråd: iMac 27" for rawredigering

Innleggav nicho » lør 04.12.2010 22:20

Diskhastighet har mye å si for Aperture også. Jeg skulle ønske man kunne kjøre raid0 på iMac.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Kjøpsråd: iMac 27" for rawredigering

Innleggav edo » søn 05.12.2010 13:07

Takker for svar.

Ser på benchmarks nå at det egentlig er ganske lite forskjell i geekbench på de tre "minste" cpuene. Varierer mellom 6000-6800 poeng. Må opp på i7 for å virkelige se forskjellen. Min maskin ligger jo på 2300 ca. I tillegg har vel iMacen 7200 disker(?) mens jeg har en 5400, og vil nok merke noe der. Men Raid0 eller SSD hadde sikkert gjort susen! Så man kan ikke sette den opp i Raid0 altså, er det ikke to hdplasser i imacen?

Men godt å høre fra deg Cladi at du er såpass fornøyd med redigering av materiale fra 7D på din 24". Da ble svaret enkelt! ;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]