Aperture, skarphet forsvinner ved eksport

Aperture, skarphet forsvinner ved eksport

Innleggav brumm70 » søn 31.10.2010 22:56

Hei!

Jeg har et problem med aperture. Jeg har endel bilder og vil eksportere disse til en mappe på macén. Problemet mitt er at bildene som er eksportert ikke er så skarpe som de vises i aperture.
Jeg har eksportert i høyest JPG kvalitet, prøvd fargeprofil srgb, adobe rgb og fargeprofilen etter sist skjermkalibrering. Men alikevel har jeg problemer.
Synes også at bildet er mindre skarpt når jeg åpner det i CS4 fra aperture.
Jeg ser det ganske tydelig da det er et portrett bildet av ei lita jente. Og i aperture er øynen ganske klare.

Hva gjør jeg galt?

Heidi
medlem i 161 måneder
 

Re: Aperture, skarphet forsvinner ved eksport

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » søn 31.10.2010 23:35

Er bildene originalt i RAW-format? I så fall kan du forsøke å eksportere de i originalformatet. Det vil bli forandringer i bildet om du endrer/komprimerer til JPEG, selv om det er i "høykvalitet" JPEG.
medlem i 165 måneder
 

Re: Aperture, skarphet forsvinner ved eksport

Innleggav brumm70 » man 01.11.2010 22:21

Bildene er i orginal RAW ja.
Jeg har ingen valgmuligheter til å få raw bildene ut av aperture eller over til CS4, er det virkelig slik?
Valgene over til Cs4 er tiff eller psd. For eksport er det heller ikke mulighet til raw.

Da sitter jeg "innesperret" med raw bildene på aperture.......merkelig..

Heidi
medlem i 161 måneder
 

Re: Aperture, skarphet forsvinner ved eksport

Innleggav Erlend_V » ons 03.11.2010 11:15

Hei,
Jeg har brukt Aperture en del år nå, og jeg har ikke samme problem som deg. Jeg tar for det meste bildene mine i RAW format, "fremkaller" dem i Aperture og eksporterer bildet til disk ved behov. Farger, skarphet osv vises slik jeg vil.

Jeg antar at når du eksporterer så eksporterer du Versjonen av bildet og ikke Master. Det er Versjonen som inneholder endringer. Hvis bildet er i RAW format så er det RAW-formatbildet som eksporteres hvis du velger Master. Velger du Versjon så kan du velge forskjellige kvaliteter i jpg, png, tiff og psd.

PS: Jeg satt Aperture, Photoshop, Skjermen og Kamrasettings til Adobe RGB. Det gir best fargerom. Tror ikke det påvirker skarphet...

Kansje ble du klokere...

mvh
Erlend

PS: Hvis du bruker Aperture sin Photoshop Editor så kan du kun eksportere i tiff eller png format. Da utfører du RAW-fremkallingen i Aperture. Andre justeringer kan du velge hvor blir gjort..men vises i endelig bilde. Noe annet ville, slik jeg ser det, vært unaturlig.

Jeg har forresten været i kontakt med Adobe ang. en liten feil i siste versjon i Elements 9....muligens CS4 har samme? Når du eksportere et bilde fra Aperture til PSE9 med filnavn xxx.tiff så blir dette xxx.tif i PSE9. Det betyr at når du gjør en endring og trykker lagre så vises ikke endringen i Aperture. Du må velge Lagre Som og endre filnavnet til xxx.tiff .... da vises endringen i det editerte bildet i Aperture. Dette til informasjon....
medlem i 186 måneder
 

Re: Aperture, skarphet forsvinner ved eksport

Innleggav brumm70 » tor 04.11.2010 22:55

Takk for svar Erlend :-)
Jeg eksporterer versjon ja, men får alikevel et kvalitetsavvik.
Jeg fant ut av eksportering av raw til disk, og om jeg skal editere raw må jeg åpne cs4 og åpne filen jeg har eksportert til folder.
Når jeg eksporterer versjon får jeg ikke mulighet til å eksportere i raw, dvs jeg får kun lov å eksportere filen i raw når jeg velger master.
Er det ikke slik hos deg?

Takk for tips om Adobe RGB, jeg har hørt om det før men ikke endret til disse innstillingene.

Aperture sin foto editor? Mener du adjustement?. Jeg redigerer i aperture som regel, men noen ganger trenger jeg å bruke cs4, da er valget tiff eller png ja.

Heidi
medlem i 161 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron