JPG-størrelse til avistrykk

JPG-størrelse til avistrykk

Innleggav Paperboy » tor 17.06.2010 15:53

Jeg sender meningsløst store JPG-filer over til avisene som jeg skriver for. JPG-filene er i 100 prosent kvalitet og på 7,9 megabyte. Sikkert altfor store. Når man ofte jobber på farten, med mobilt bredbånd, blir sendeprosessen derfor den største flaskehalsen.

Så, jeg lurer på om det er noen avisfolk her inne som har noen tanker på hvor mye man kan barbere JPG-filene sine før sending før avistrykk (ja, jeg er klar over at på glanset papir er kravet til kvalitet større), og likevel ha god kvalitet på trykk.

Har hørt rykter om at man kan sende med 80 prosent JPG-kvalitet. Men hvor små kan filene være for trykk på en eller to A3-sider? Hvor mange pixler? Noen tanker?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: JPG-størrelse til avistrykk

Innleggav taG » tor 17.06.2010 16:30

Begrepet størrelse for filene henger sammen med to ting.

1. Antall piksler: hvor bredt og høyt skal bildet være på trykk? Snakker vi oppslagsbilde på et dobbeltoppslag (opptil 540 mm bredde, 365 mm høyde) må bildet da være minimum denne størrelsen med en pikseloppløsning på ca. 200 piksler per tomme (ppi). Regelen er altså at bildet skal ha minimum samme størrelse som det trykte resultatet i 200 ppi.

2. Komprimeringskvalitet: Når det gjelder kvaliteten på komprimering kommer dette veldig ann på bildet. Det bør ikke være et problem å gå ned til ca. 70-80 men dette bør du vurdere selv per bilde. Om bildet inneholder store ensfargede flater vil jpg-støy/artifakter fort bli synlige.

Håper dette var oppklarende =)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: JPG-størrelse til avistrykk

Innleggav Paperboy » man 28.06.2010 13:03

Tusen takk, tAG! Du har spart meg for mye ergrelse og spart mye tid for meg ved at jeg nå slipper å sende så store filer. Takker og bukker!

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron