Bildesortering og iPhoto

Bildesortering og iPhoto

Innleggav tg » man 12.04.2010 20:58

Hei. Jeg sitter her og skal ha litt vårrengjøring på Macen. Og har ganske rotete bildemappe. Til mitt sjokk så hadde jeg visst 17 000 bilder og over 67GB med bilder. Så trengs visst litt opprydding der. Tenkte å ha skikkelig nazistrukktur på bildene mine nå, så jeg leter etter beste måten å organisere de på. Det jeg tenker er å rydde opp alle filene i Finder og og kanskje legge alle bildene pent og ryddig på en ekstern harddisk + kanskje iDisk og så ha alle bildene kun i iPhoto på macen. Og hvis jeg må redigere med photoshop eller noe sånt så henter jeg bildene fra iDisk eller noe. Med andre ord. Backer opp alle bildene på flere steder, for å så bare ha bilder i iPhoto på macen som på en måte ett ryddig galleri.

Noen som har noen bedre forslag?

Jeg tenkte også jeg ville få merket bildene i finder så godt så mulig slik at jeg kan bruke smart foldere og slikt. Så hva er egentlig beste måten å få detaljert info inn på mange tusen bilder i finder?? Da snakker jeg ikke om bilder som skal være inne i iphoto eller light room eller noe. Er det raskeste å bare importere alt inn i iphoto for å så exportere det ut igjen og legge på navneinformasjon og slikt. Hva er beste måten å feste metatags eller hva det heter på orginale filene med andre ord. :rolls eyes:

Okay det ble blei mye skriving, men det jeg egentlig skulle spørre om, er; hvis jeg tar Jpeg og Raw bildene mine, og importerer dem inn i iPhoto, også, exporterer dem igjen, gjør iPhoto noe med kvaliteten på bildene? litt kjipt hvis det tuller med bildene og gjør dem til dårligere kvalitet eller no.

Uansett. Takker for all nyttig informasjon. Gjerne fortell meg hvordan du sorterer dine bilder!

Tor
medlem i 221 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav Macini » man 12.04.2010 22:24

Bruker du iPhoto, må du IKKE finne på å gjøre noe med mappestrukturen. Det samme gjelder for iTunes, alle andre mapper kan du styre med som du vil.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav tg » tir 13.04.2010 16:50

skal prøve på det. Tenkte bare å inportere filene til itunes, legge på informasjon og så exportere filene. Men prøvde det i går... La inn ett bilde på 3.7Mb og exporterte det ut igjen fra iPhoto. da var det plutselig på 7.2Mb! så er visst ikke så god ide. Alle bildene mine vil ta dobbelt så mye plass da.

Noen som har noen gode ideér til hvordan å sortere?
medlem i 221 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav Macini » tir 13.04.2010 17:04

La iTunes og iPhoto ta seg av sorteringen selv uten innblanding, det er det beste.
Du kan sortere bilder etter dato og slikt under innstillinger.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav tg » tir 13.04.2010 17:28

Det er ikke filene i iPhoto jeg prøver å sortere Jeg skal ha bildene på en ekstern harddisk mest sannsynlig uten noe form for program. Men jeg skal ha en kopi i iPhoto av bildene, og det er ikke noe problem å organisere, Men jeg vil bare prøve å få organisert bildene mine som ligger i Finder som jeg skal legge på en harddisk. Bildene mine tar opp 67Gb allerede så jeg trenger en god måte å organisere disse etter. Eller skifte navn på dem for det meste. Skifte navn på mange bilder samtidig, og kanskje mulighet til å legge til annen informasjon også.
medlem i 221 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav nathmac » søn 18.04.2010 19:15

Det finnes mange enkle programmer for å gi nytt navn til en haug med filer/bilder, fx.: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31207
Jeg gir bildene "number sequence" etterfulgt av datoen jeg tømmer kortet fx: "4623Bilder12.4.2010.jpg"
Så sorterer jeg i mapper. en mappe for hvert år, en for hver måned og en hver tømming.
Har en workflow i Aperture som ordner alt dette under import.
Du kan jo bare ta backup av iphoto biblioteket på ekstern disk og slippe mye jobb, regner med at du uansett bruker iphoto når du skal finne frem et bilde.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav tg » søn 18.04.2010 22:14

Takk for tips. Skal skjekke det ut. Men hvis du kun sorterer i måneder, hva gjør du med turer? Hvis det er en tur som foregår i ett månedsskifte, tar du deler av bildene fra turen i den ene måneden og resten i neste måneden?
medlem i 221 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav nathmac » søn 18.04.2010 22:53

for å gjøre detlitt enklere så bruker jeg bare datoen fra den dagen jeg tømmer minnekortet.
dvs. alle bilder som ligger på minnekortet når jeg fx tømmer det den 12.4 får datoen 12.4
og et nummer slik at alle filer har et unikt navn og ingen bilder heter det samme
jeg tømmer kortet rimlig ofte så navnet på bilde er ikke presis den datoen bilde er tatt men nære nokk for meg

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav arntss » tir 20.04.2010 9:33

I stedet for å laste ned program for å endre navn på mapper og filer kan du se på Automator som finnes på alle Macer.
Har kan du lage din egen batch for å endre navn på flere filer.
Automator for Snow Leopard på nett.

Eller laste ned en service og bruke denne til å endre navn på mapper/filer i Finder:
Bilde
Eller service for å legge Metadata på bilder:
Bilde
http://macosxautomation.com/services/do ... 103HD.html

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav andersius » tir 20.04.2010 12:24

Virker i grunn litt "tungvint" å både bruke iPhoto + et eget system utenfor. F.eks når du skal legge inn nye bilder, så blir du nødt til å både importere de til iPhoto + legge de inn i systemet ditt på den eksterne disken...
medlem i 195 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav nathmac » tir 20.04.2010 12:30

Helt enig, i tg's situasjon ville jeg bare tatt backup av iphoto biblioteket og ferdig med det.
Jeg bruker Aperture og har valgt å ikke la Aperture ha filene i biblioteket, men jeg har dem i min egen mappestruktur (bare pga gammel vane).
Det som er fett er at Aperture ordner navneskifte og legger bildene i de mappene jeg vil ha dem under import.
Dermed er det ikke mere jobb enn om alt var i Aperture biblioteket

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav tg » tir 20.04.2010 16:11

Takk arntss. skal skjekke det ut.

Grunnen til at jeg vil ha bildene 2 steder er rett og slett fordi jeg ikke stoler helt på iphoto. Har hatt alle bildene mine der før, og syntes det skjedde mye rart. plutselig forsvant ett par bilder og diverse, og jeg begynnte å bli veldig nervøs for å ikke ha bildene noe annet sted. Så vet jeg heller ikke hva iPhoto gjør med bildene. Vet noen om det skjer noe forandring på kvaliteten på bildet fra du importerer det inn i iPhoto til du exporterer det ut igjen for å bruke til f.eks photoshop? Det føltes i hvert fall veldig feil ut når jeg hadde alle bildene i iphoto og manglet en orginalfil på et separat sted. antar jeg er mest redd for at iPhoto skal tukle med kvaliteten eller størrelsen eller noe hvis man skal bruke det til noe annet. Er rett og slett ikke trygg på programmet. vet ikke nok om hva det gjør med bildene mine.
medlem i 221 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav arntss » tir 20.04.2010 17:37

iPhoto gjør ikke noe med originalbildene dine. Uansett om du velger å redigere bildene dine i iPhoto lager programmet en kopi som blir vist og originalen kan hentes frem igjen ved å høyreklikke og velge "gjenopprett original". Da vil originalbildet være det bildet som blir vist i iPhoto igjen og kopien blir slettet fra biblioteket.

Om du ønsker å bruke Photoshop til å redigere bildene kan du likevel bruke iPhoto til å finne bildene du ønsker å redigere. Du finner bildet du vil redigere og dobbelklikker for å åpne bildene for redigering med Photoshop fra iPhoto.
Du må gjøre en instilling i iPhoto for at det skal fungere slik. Dette er på menylinjen > valg > generelt > edit photo > other > Finn Photoshop og velg det som redigeringsprogram:
Bilde

For ordens skyld har jeg brukt iPhoto siden jeg kjøpte min første Mac for en del år siden.
Jeg er absolutt bare en amatørfotograf og klarer meg meget fint med iPhoto da den gjør godt arbeid for meg når det gjelder organisering av mapper og filer.
Jeg lar iPhoto legge alle bilder i sitt bibliotek og da vet jeg hvor de ligger til en hver tid. I tillegg legger jeg en kopi av alt jeg importerer til iPhoto også på en egen disk.
I tillegg til det igjen har jeg Time Machine til backup av hele systemet.
Jeg har dermed mine bilder på tre steder. JA, jeg er redd for bildene mine, de er uerstattelige.

Jeg bruker også Automator til å gi navn, nr og © i filnavnet og mapper ved import og bruk av Image Capture (Altså ikke import med iPhoto). iPhoto arkiverer alt etter dato uansett så det trenger jeg ikke tenke på, men jeg legger feks navn på prosjekter eller hendelser, så det er lettere å søke frem bildene fra iPhoto senere.
Jeg bruker ikke annet enn iPhoto for å finne mine bilder. Dette er absolutt den enkleste metoden for meg å organisere og håndtere mine bilder.

Dette er min metode, kanskje noen synes det er litt overkill, men sånn har det nå en gang blitt og jeg kommer nok til å holde meg til dette en stund fremover fordi det føles trygt og jeg vet at det fungerer.

Når det gjelder ditt problem med at bilder har forsvunnet fra iPhoto kjenner jeg meg ikke igjen.

arntSS

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bildesortering og iPhoto

Innleggav tifure » ons 25.08.2010 7:15

Hah, jeg gamblet også på at timemachine tok backup av iphoto biblioteket og "mappene" jeg la opp der. Men desverre - fikk krasj og skulle ta tilbake backupen - da viser det seg at bildene ligger der bare, ikke mappestrukturen jeg hadde laget... Det gikk ikke an se de på supporten til apple. Veldig gøy når man har over 30000 bilder. Så jeg har dobbelt sortering nå. Men leter etter program som lett kan hjelpe meg i bildesorteringen.. tips mottas med takk:)
medlem i 193 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]