Kopieres bildene dobbelt når jeg importerer de til Aperture

Kopieres bildene dobbelt når jeg importerer de til Aperture

Innleggav perahf » tir 02.03.2010 23:23

Har lagt inn Aperture og skal ha inn bildene mine i programmet, men må jeg importere alle sammen slik at de blir liggende dobbelt på harddisken? Altså den orginale plasseringen er /Perahf/Bilder, så blir de importert i aperture biblioteket og tar opp dobbelt så mye plass? Da tømmer jeg plassen på harddisken temmelig kjapt.

Er det ingen måte og linke de til sin opprinnelige plassering isteden for å kopiere de inn i biblioteket
medlem i 170 måneder
 

Re: Kopieres bildene dobbelt når jeg importerer de til Aperture

Innleggav Runert » ons 03.03.2010 14:37

har brukt programmet lite, da jeg bruker mest lysrom, men mener å huske at du kan huke av for å la bildene ligge der du iporterer de fra.

I så fall, blir det ikke dobbelt opp med bilder, aperture lagrer litt info om alle bilder, endringer osv, men dette må jo med :)

Sjekk ut om du kan krysse av når du importerer.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Kopieres bildene dobbelt når jeg importerer de til Aperture

Innleggav nathmac » man 15.03.2010 0:26

Ja du kan velge om du vil imortere bildene fra der de ligger eller kopiere dem over i Aperture biblioteket.
Jeg ville tenkt meg nøye om hvilken løsning som passer best før leg starter så du slipper å gjøre om på det senere.
Om du velger og kopiere til biblioteket så kan du jo slette de du har liggende i dag så plassmessig bli det jo det samme.
Det blir foreksempel litt forskjel på hvordan du tar backup. Om du har dit eget system med mapper og greier og aperture bare "leser" derfra så må du selv holde styr på backup.
Om du derimot har alt i aperture biblioteket så trenger du bare oppdatere hele biblioteket til backupdisk.
Noen blir skremt av å la programmet selv sortere i biblioteket, ikke at jeg ser noen grund til det.
Selv valgte jeg å legge bildene selv i mapper og la Aperture lese derfra såkaldt "refferenced library" (Apeture gjør foresten den jobben for meg under import fra minnekortet)
Jeg valgte dette mest forde jeg allerede hadde innarbeidet et godt system på mine mapper.
Hadde jeg startet på nytt i dag kan det god hende at jeg hadde valgt "managed library"

Bruk tid til å lære deg programmet og ta beviste valg før du starter å importere tusenvis av bilder så blir du mer fornøyd til slutt.
http://tinyurl.com/y8rdetn

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]