Canon 7D raw filer

Canon 7D raw filer

Innleggav mjeje » tir 05.01.2010 14:36

God Kveld!

har da gått i anskaffelse av Canon 7D kameraet og er storfornøyd med det! Mitt spørsmål/problem er at når jeg tar bilder i raw filer så får jeg ikke åpnet de i photoshop eller adobe bridge. Jeg har CS3 pakka og har tatt update på macen. Har funnet en løsning og det var å instalere en DNG converter. Lærern min på MK har CS4 på sin mac og han får åpnet RAW filene uten noen problemer... Noen som har noen tips/forslag? er litt synd å måtte bruke en converter...

mjeje :-)
medlem i 174 måneder
 

Re: Canon 7D raw filer

Innleggav fredriklinge » tir 05.01.2010 15:05

Heia!

Jeg hadde samme problemet da jeg anskaffet meg 7D før jul, men har løst det ved å laste ned beta-versjon av CameraRaw, DNG-converter og Lightroom (2.6 BETA). Jeg bruker Lightroom og pleier alltid å konvertere til DNG når jeg importerer RAW-filer, det gjør dem litt mer kompatible med andre maskiner osv.

CameraRaw og DNG-converter:http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Camera_Raw_5.6
Lightroom 2.6 BETA:http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Lightroom_2.6

Håper det kan være til hjelp :)
-Fredrik

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Canon 7D raw filer

Innleggav Knesaren » tir 05.01.2010 21:06

Tror siste updaten i 10.6 skal ordne dette (Programvareoppdatering). RAW-filene virker både i iPhoto og Aperture for meg nå...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Canon 7D raw filer

Innleggav steinagard » ons 19.05.2010 17:30

Jeg lurer på om det er noen forskjell på RAW-konverterene. Jeg har brukt et Canon 400 D lenge og kovertert RAW-filene i aperture. Det har fungert godt.

Når jeg nå har fått meg et Canon 7D synes jeg at RAW-filene ikke blir så fine i fargene. Jeg har tatt både jpeg og RAW og synes jpeg-variantene blir bedre. Vil jeg få et bedre / annet resultat med en annen konverter, og er det andre som har erfaring med aperture sin måte å konvertere Canon 7D sine RAW-filer?

Jeg vil jo helst ta RAW-filer da :-)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Canon 7D raw filer

Innleggav Knesaren » ons 19.05.2010 18:21

Dette kan ha noe med preseten på RAW-importen i Aperture. Kikk på den...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Canon 7D raw filer

Innleggav steinagard » ons 19.05.2010 20:46

Jeg har forsøkt den - den viser Canon 7D og det er haket av for Apple - Camera Default. Men synes ikke den gir så gode farger som i jpeg.

Takknemlig for flere forslag :-)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Canon 7D raw filer

Innleggav åttitre » ons 19.05.2010 21:03

Nå er jeg ikke kjent med Aperture, men er det ikke en funksjon som gjør at du får automatisk riktig fargeprofil for ditt kamerahus? I Lightroom er det egne kameraprofiler for både Nikon, Canon etc...
medlem i 240 måneder
 

Re: Canon 7D raw filer

Innleggav steinagard » ons 19.05.2010 21:10

Jeg tror jeg har funnet innstillingen for mitt kamera. Er det da aperture som gjør dette dårlig for 7D, eller kan jeg skru på noe? Se hvordan innstillingen ser ut hos meg:

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]