Klippe ut/lagre markert område fra et bilde til ny fil?

Klippe ut/lagre markert område fra et bilde til ny fil?

Innleggav mariustu » tir 15.09.2009 18:53

Hei, har scannet inn et helt fotoalbum med relativt høy oppløsning (600 dpi, full platen). disse albumsiden inneholder fra 4-10 bilder pr side. disse vil jeg ggjerne lagre ned som egne bilder, for så å legge de til i iphoto og gi de navn, tagger, dato osv. Spørsmålet er kort og godt: Hvordn gjøre det best? Har prøvd meg litt med å åpne i Preview, markere område, kopiere, ny fra utklipp, lagre som, skrive inn navn, ok.
Fins det en enklere måte? Evt skripte en knapp i preview som gjør disse bevegelsene?

Marius

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Klippe ut/lagre markert område fra et bilde til ny fil?

Innleggav andersius » ons 16.09.2009 8:10

For å kunne gjøre dette trenger du et bildebehandlingsprogram. Om du ikke har Photoshop eller lignende, Googler du bare etter noen enkle gratis alternativer for Mac.
medlem i 194 måneder
 

Re: Klippe ut/lagre markert område fra et bilde til ny fil?

Innleggav mariustu » tor 17.09.2009 21:11

Hei igjen, jeg har PS Elements, så det er ok. Problemet er at det ikke ser ut til å være noe raskere å bruke det enn å bruke Preview med den nevnte metoden. Greia mi er at det dreier seg om et album på ca 60 sider hvor bildene er limt til albumsidene. Med 6-10 bilder pr side blir det litt jobb av det likevel. Dessuten har jeg mange andre album i samme kategori som også skulle vært scannet, så jeg trenger en prinsipielt bra metode her.

Hvis det feks er mulig å scripte inn en knapp i Preview som tok det markerte område, kopierte og lagret som ny fil med samme navn+ et løpenummer, hadde jeg nok vært i mål.

Det frister ikke spesielt mye å scanne alle sidene på nytt igjen, ved å bruke scangear (canon) og markere hvert bilde og scanne. Kanskje noen har tips der? har en Canon MP600.

Mvh
marius

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Klippe ut/lagre markert område fra et bilde til ny fil?

Innleggav keiserjohn » tir 17.11.2009 1:59

Hvis albumet har hvit, ensfarget bakgrunn, så har photoshop Crop and straighten photos. Det funker fint.

Eller så kan du jo sette igang med pentool. Man blir fort vant til det.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]