RAW fungerer ikke i Photoshop CS2

RAW fungerer ikke i Photoshop CS2

Innleggav Kalan » fre 31.07.2009 12:11

Hei

Jeg har tatt en del bilder i jpeg tidligere, og tenkte nå å ta noen bilder i RAW for å se mulighetene der. Har aldri forsøkt RAW før.

Problemet er at jeg ikke får åpnet filene i Photoshop CS2 på min 24" iMac intel late 2007. Jeg har lastet ned oppdateringen Camrea_Raw_3_7 for mac, men den vil ikke installeres av PS CS2.

Kameraet er forøvrig Canon EOS 450D.

Hvor skal evt denne Camrea Raw plugin ligge dersom jeg har den. Tenkte at en oppdatering av Camera Raw bør ha en eksisterende Camera Raw fil å oppdatere.

Noen som vet noe om dette?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: RAW fungerer ikke i Photoshop CS2

Innleggav rub1 » fre 31.07.2009 12:31


Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: RAW fungerer ikke i Photoshop CS2

Innleggav Kalan » fre 31.07.2009 12:50

Denne ser ut til å være for CS4 og er ikke kompatibel for eldre versjoner av PS.

Under Hjelp > Updates i PS CS2 og "vis detaljer", så ser Camera Raw 3.7 ut til å være installert.

Ellers så er Raw-filene med CR2 filending (imgXXX.CR2). Er dette rett?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: RAW fungerer ikke i Photoshop CS2

Innleggav Torbjørn T. » fre 31.07.2009 17:44

Dessverre er det som du har oppdaga slik at nyare versjonar av ACR (Adobe Camera Raw) ikkje er kompatible med eldre versjonar av Photoshop. For CS2 er det kun ACR 3.x som fungerer, for CS3 er det kun ACR 4.x som fungerer, og for CS4 er det kun ACR 5.x som fungerer.

Vidare er det slik at råfiler er ulike frå kamera til kamera, og når eit nytt kamera kjem ut må råkonverteraren (som ACR) oppdaterast for å kunne lese filene frå det kameraet. Det fører og til at sidan du har eit kamera som kom lenge etter CS3, vil du ikkje få ein versjon av ACR med støtte for kameraet ditt til CS2.

Du har dermed to-tre alternativ:
1) Oppgrader Photoshop slik at du kan oppgradere ACR.

2) Bruk eit anna program til råkonverteringa. Det fulgte kanskje eit med kamera?

3) Konverter til DNG med Adobe sin DNG Converter (kan lastast ned her). DNG er Adobe sitt eige råformat, og det er støtta i alle versjonar av ACR meiner eg. Du mister ikkje informasjon i konverteringa.
medlem i 192 måneder
 

Re: RAW fungerer ikke i Photoshop CS2

Innleggav Kalan » fre 31.07.2009 19:03

Jeg lasta ned konverteringsprogrammet til Adobe. Funket som snus det.
Nå blir det moro her :D

Takk for hjelpen:)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere