Veivalg fotoarkivering i Aperture

Veivalg fotoarkivering i Aperture

Innleggav kj » lør 13.06.2009 7:25

Har lekt meg med Aperture en lang stund nå og ønsker å bruke det seriøst og ordentlig fremover.

Men her dukker første situasjon opp som må løses. Det gjelder organiseringen av mapper / projects i Aperture. Har brukt Iview Media Pro tidligere. Jeg har heller ikke funnet mye nyttig i manualen eller på nettsteder så langt om min første problemstilling.

Hoved struktur:
Library - Helt greit slik jeg er vant til det fra før.

All Projects - Elsker ideen men det er her "problemet" mitt dukker opp. Med mye fotografering og mye bilder ser jeg for meg at det fort blir uoversiktlig med veldig mange prosjekter over mange år... ??? (Det problemet vil jo oppstå igjen i mappestrukturen "projects" lengre ned også?)

Er det mulig å se på "All projects" innenfor kun et årstall eller definert periode og ikke absolutt alle prosjekter?

Jeg har forsøkt med å legge inn et prosjekt som heter 2009, 2008, 2007 osv og får en ryddig struktur lengre ned i menyen av prosjekter. Slik jeg ønsker det der, men da får jeg jo ikkeutnyttet det geniale med "All Projects" For da for jeg jo bare årsmappene der og ikke de underliggende enkelt prosjektene...

Noen som forstår hva jeg mener?

I mottsatt fall blir jo den lista med prosjekter nedenfor mobilme gallery i menyen til venstre fryktlig lang etter hvert?

Jeg har tidligere lagret alle orginalfiler i en mappe med nytt løpende filnavn.
Er litt usikker på om jeg skal fortsette med det i Aperture eller følge en mappestruktur slik som den blir med "prosjekter" i Aperture.... Altså flere mapper innenfor en hovedmappe. Noen som vil fortelle hvordan de har gjort det?


"Problem 2" (Om en litet)

Fotograferer med RAW+JPG (SortHvit). Fordi det da er fort gjort å ta i bruk jpg fila samt se om fotoet fungerer bedre i farger eller sort/hvitt. Men opplever at Aperture ikke importerer jpg fila og viser den side om side med raw fila... Skulle også gjerne sett filtype og ikke bare filnavnet under thumbnails (I de tilfellene både jpg og RAW er i farger er det kjekt)

Men vurderer å begynne å bare fotografere raw siden konverteringen til sorthvit er så elegant i Aperture....

Fint om noen tar seg tid til å svare meg. Brenner etter å begynne å arkiverer alle filene for noen år bakover og begynne å jobbe med dem.

ps. Har vært inne på tanken om å gjøre om raw filene til DNG med den orginale raw fila innebygd. Noen som har tanker og erfaringer rundt det?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Veivalg fotoarkivering i Aperture

Innleggav kj » man 22.06.2009 13:30

Kan ikke Mac1/Kreativ1 gi oss tilbake muligheten til å slette egne innlegg av spørsmål?

Eller er det helt greit med tomme tråder som bare tar opp plass? (dvs. ingen svar på spørsmål) Skjønner at det er greit med opprinnelsen til en tråd når det har kommet svar men utover det...?

Jeg gidder i allefall ikke å vente på noe svar her lengre!

Opplever at Mac1 på mange måter har tapt seg i forhold til før. Mange av de tidligere brukerne som har flyttet til andre Mac ressurser kanskje...?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Veivalg fotoarkivering i Aperture

Innleggav svar » man 22.06.2009 14:49

Heisann :)
Kjedelig at du ikke har fått noe svar tidligere på dette :-/

Som du selv har funnet ut, "All Projects" har ingen filtreringsmulighet.
Den viser alle prosjektene, på samme måte som iPhoto viser hendelser. Klikker man på de, får man opp alle bildene i prosjektet. Her inne er det derimot mulig å søke, men bare innenfor prosjektet.

Har du sjekket ut mappen "All Photos"? Her får du opp alle bilder i alle prosjekter og denne er søkbar :)

Jeg sorterer mine bilder ala slik du gjør.
Først prosjekter for hvert år, under der smartalbumer som henter ut div bilder basert på tags.
Er man flink til å tagge bildene, blir det lettere å sortere ting i Aperture.

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere