råd om valg av programvare

råd om valg av programvare

Innleggav mbg » søn 07.06.2009 18:55

Jeg har slitt litt med sykdom, men kjenner at lysten til å fotografere er i ferd med å komme tilbake. Har aldri vært hardcore, men synes det er gøy å knipse litt i ny og ne. Konverterte til mac for ett par måneder siden til en 24 imac. Ønsker å bruke den på bilder siden skjermen er mye bedre enn alt annet skrammel jeg har. Lurer bare litt på programvare. Jeg må lære nokså mye fra scratch og så har jeg ikke for mye penger. Er det noen som har en formening om kombinasjonen aperture 2 og elemens. Cs4 ligger en del høyere i pris en jeg har råd til. Er det noen som kan gi noen tips, event også til andre programmer. Får man kjøpt programvare billigere enn fra app store?
medlem i 187 måneder
 

Re: råd om valg av programvare

Innleggav Macini » søn 07.06.2009 19:33

Aperture er et Appleprodukt, så det finner du nok ikke billigere noe annet sted. Adobe Photoshop Elements kjøper du direkte fra Adobe (nedlastbar). Kjenner du noen som er student, kan du kanskje kjøpe Adobeproduktene med studentrabatt.
Bruker selv PSE og er veldig fornøyd med mulighetene det har. Har også Adobe Photoshop CS3, men det brukes ikke så mye. Til mitt bruk var Apperture litt overkill, men det er mange jeg kjenner som bruker det og ikke kunne tenke seg å bruke noe annet.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: råd om valg av programvare

Innleggav mbg » tor 11.06.2009 22:08

ser ut som elements er i version 6 til mac og 7 til windows. noen som vet om dette er tilnærmet like versjoner på funksjonalitet, eller om mac ligger en verson etter, i så tilfelle når versjon 7 kan ventes på mac.
medlem i 187 måneder
 

Re: råd om valg av programvare

Innleggav Macini » tor 11.06.2009 22:17

Adone hoppet over versjon 5 til Mac, så det kan tenkes at det skjer nå også, at de hopper over versjon 7 til Mac og går rett til versjon 8.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: råd om valg av programvare

Innleggav mbg » lør 13.06.2009 19:36

Kjøpte elements 6. Photoshop blir for dyrt i denne omgang. Lurer på om jeg skal kjøpe lightroom også- Er det noen begavede sjeler der ute som kan fortelle meg litt om forskjellen på lightroom og iphoto. Lightroom er vel glimrende på raw filer, men begge er kartoteksprogrammer om jeg har forstått det rett. Hadde lurt litt på aperture 2, men det kom ganske dårlig ut på en test i siste nummer av macworld i sverige. Er det noen som kan kommentere, gi meg litt råd da dette er ganske mye penger for meg. Er nok så ny med bildebehandling. Fotografering har jeg hadde glede av i flere år. Lightroom høres kanskje litt overkill ut, men jeg er virkelig motivert for å lære meg å mestre digitalt foto, så det er fint å ha noe å vokse med.
medlem i 187 måneder
 

Re: råd om valg av programvare

Innleggav åttitre » lør 13.06.2009 20:45

Om du tar et søk på Lightroom så vil du finne mange argumenter for og imot. Aperture vs Lightroom. iPhoto er aldri et alternativ mot de 2 nevnte programmene tidligere i teksten. iPhoto kan du sammenligne mot Picasa ;)

Selv har jeg brukt Lightroom i mange år og er storfornøyd. Ligger mange avanserte funksjoner i Lightroom. Er bare å laste ned demoen og prøve deg frem. Anbefaler denne siden om tips og presets som du kan bruke. http://www.lightroomkillertips.com/
Lightroom er hvor man starter med bilder, Photoshop tar over der Lightroom ikke strekker til. Det er slik Adobe har tenkt det. F.eks manipulering ;) Du har mange flere justeringsmuligheter i LR som ikke PS har! Kan også nevne at LR har fargeprofilene til ditt kamera, slik at du får et mer korrekt utgangspunkt å jobbe med enn med standardprofilene. Hvordan du gjør dette kan du finne på nettsiden jeg linket til!

Google is your friend :)

Lykke til!
medlem i 239 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]