Importere bildene våre i Aperture ?

Importere bildene våre i Aperture ?

Innleggav Talle » man 20.04.2009 10:36

Vi har bestemt oss for (dvs familien) for å gå over til aperture for organisering og katalogisering av bilder. Jeg er ivrig hobbyfotograf som bruker en Canon 40D, og madammen skyter endel med sin digitale ixus.

Mappestrukturen er ganske enkel, vi har to mapper, en som heter Ixus950, og en som heter canon40D. Under disse igjen er det årstall.

Dette skal da inn i aperture, og jeg lurer på hvordan løse dette mest mulig fornuftig. Tanken er å la bildene ligge i mappene, og deretter lage virtuelle "album" i aperture med f.eks. "Flybilder", "Barna" osv (og gjerne underalbumer der igjen). Det største problemet er at i prosjektet vårt så blir alle bildene liggende i selve prosjekt fila, og det blir VELDIG mange bilder på ett sted når man skal begynne å sortere. Jeg kunne tenkt meg og beholdt strukturen som skissert ovenfor (hvor bildene ligger i kataloger med årstall og sortert på de to kameraene vi har), og jobbet videre derfra. Da har du ihvertfall ikke mere enn noen tusen bilder (maks) i hver mappe, istedenfor noe over 20.000 (som der er nå, og da har jeg ikke import bildene ifra de tidligere kameraene vi har hatt). Så det jeg egentlig ønsker er at bildene ikke blir liggende i "prosjekt rota", men flyttes til de "under albumene" jeg lager.

Videre så lurer jeg litt på hvordan best mulig få inn nye bilder igjen ifra minnebrikkene ? Vi bruker en minnekortleser, og pleier bare å kopiere filene manuelt over i riktig katalog. Vil dette fortsatt fungere, og når vi starter opp igjen aperture vil den skjønne at det har kommet flere filer i "råmappene", og at vi derfra kan sortere dem ut i riktige "virutelle kataloger" i aperture ? Eller må nå filene kopieres via aperture ? (men jeg vil fortsatt ha filene liggende i samme system som vi bruker nå, dvs kameramodell og årstall, og ikke noe system hvor aperture gjemmer råfilene i egne kataloger osv).

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Importere bildene våre i Aperture ?

Innleggav musher » man 20.04.2009 10:39

Du kan bruke Adobe Bridge og se om det tilfredsstiller det du trenger.
Det er en browser, hvor du bare kan beholde mappestrukturen du har i dag, og se gjennom bildene der...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Importere bildene våre i Aperture ?

Innleggav Talle » man 20.04.2009 10:43

Det er bridge jeg har brukt hittil, men grunnen til at jeg nå ønsker å bruker aperture isteden er at det blir for uoversiktlig, og jeg ser muligheten til å lage "virtuelle mapper" som genial. I tillegg til aperture sine gode søkemuligheter på alt mulig (keywords først og fremst).

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Importere bildene våre i Aperture ?

Innleggav nathmac » ons 22.04.2009 12:14

vet ikke om jeg helt har forstått hva du er ute etter, Skal denne mappestrukturen være i finder eller Aperture eller kanskje helst begge steder?
Som du sikkert vet har Aperture to hovedmåter å behandle biblioteket på, den ene er såkaldt "Managed library" der du kun får en stor Aperture bibliotek fil.
Den andre metoden som jeg bruker for øyeblikket så ligger bildenne i mapper i finder ganske likt som i Aperture.
Jeg legger ved noen screenshot.
Jeg lager nytt "prosjekt" hver gang jeg importerer bilder i Aperture (rett fra kortet i kortleseren) gir prosjektet navn som er lik import dato (skriver måned før dag slik at det blir riktik rekkefølge i finder)
Har stilt inn Aperture til å gi hver enkelt bildefil samme navn som "prosjektet"men med løpende nummer foran.
Som sagt vet ikke helt om det hjelper deg, Du kan enkelt gjøre dette systemet dobbelt en for hvert kamera.
Min import fra minnekortet er (etter at jeg tok meg god tid til å sette meg inn i hvordan Aperture funker) helt smertefri å bildene havner med en gang riktig med riktig navn og plassering i både Aperture og Finder. Har også lagt inn el del "preset" for metadata som også blir lagt automatisk til ved import.
Bilde
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Importere bildene våre i Aperture ?

Innleggav svar » ons 22.04.2009 12:36

Skal man bruke aperture eller iphoto så er det enkleste å ikke bry seg om hvordan bildene blir sortert i finder.
La aperture ta seg av det, og sorter det heller slik du vil ha det inne i programmet.
:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Importere bildene våre i Aperture ?

Innleggav nathmac » ons 22.04.2009 14:40

jeg er egentlig enig i det, det var bare gammel finder vane som var grunnen til sånn jeg gjør det nå.
Har lenge tenkt å gå over til kun ett stort Aperture bibliotek, mest pga. at det blir mye enklere med Backup.
Sånn jeg har det nå må jeg ta Backup av både mappene i finder og Aperture biblioteket der alle justeringene er lagret.
Har bare ikke tatt meg tid til å finne beste metoden for omleggingen enda.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Importere bildene våre i Aperture ?

Innleggav Talle » tor 23.04.2009 15:36

svar skrev:Skal man bruke aperture eller iphoto så er det enkleste å ikke bry seg om hvordan bildene blir sortert i finder.
La aperture ta seg av det, og sorter det heller slik du vil ha det inne i programmet.
:)


Joda, fungerer fint det helt til den dagen hvor du skal bytte over til noe annet, eller at aperture nekter å starte, og du MÅ ha ut ett bilde til ett kort elns.

VIl gjerne ikke låse meg til aperture for resten av livet om du skjønner.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]