Bridge: Hva er kriteriet for å åpne en fil i camera raw?

Bridge: Hva er kriteriet for å åpne en fil i camera raw?

Innleggav marihenrikke » tir 24.02.2009 9:44

Bruker camera raw i bridge for å behandle bildene jeg legger inn på maskinen. Alle bildene er tatt med Nikon D80, med samme objektiv (ikke at det burde ha noe å si), på samme minnekort, i samme fotoserie. Lagrer direkte som JPG på kameraet og har overført alle bildene til samme mappe på maskinen.

Og så til utfordringen:
Hvorfor kan jeg åpne noen av bildene direkte i camera raw (høyreklikke på fila) og andre ikke? De bildene jeg ikke får åpnet direkte har jeg funnet ut at jeg kan åpne og lagre en gang i Photoshop, så fungerer det å åpne de i camera raw. Men hvorfor? Skulle gjerne ha kunnet åpne alle bilder direkte i camera raw. Det virker som om det er bingo hvilke bilder som funker og ikke.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Bridge: Hva er kriteriet for å åpne en fil i camera raw?

Innleggav KriSkj » ons 04.03.2009 17:34

Du har et poeng i det du sier, og jeg har opplevt dette flere ganger selv.
I hovedsak burde vel CameraRAW kun åpne .NEF og .CR2 og rawfiler fra andre leverandører enn Nikon og Canon. Det jeg har opplevd er at jeg iblant får åpnet .TIFF filer og iblant ikke!
Dette irriterte meg grenseløst før CS4, da jeg iblandt hadde lyst til å endre eksponering på TIFF filer. Dette kan man jo nå i Photoshop CS4.
Jeg jobber skjelden i jpeg, men mener å huske at jeg har kunnet åpne enkelte jpeg filer i CameraRAW også. Samme problemet. "Bingo" som du sier...
Og siden JPEGs har kunne åpnes i CameraRAW kan det ikke ha noe å si om det er 8- eller 16bits filer.

Jeg har lurt på dette ofte, men det har løst seg med CS4 pakken...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]