Iphoto og esktern harddisk

Iphoto og esktern harddisk

Innleggav KL » tor 08.01.2009 15:52

Hei,

Jeg har liggende flere tusen bilder på en ekstern harddisk (a). Disse ligger dessverre som en og en fil, og ikke i mappestrukturen jeg i sin tid opprettet på iPhoto (f.eks 35 bilder liggende i mappe "17. mai"). Nå har jeg kjøpt enda en harddisk (b) for å lage backup, og tenkte å ta jobben med å organisere bildene bedre.
Det jeg trenger hjelp til er å finne en smart/praktisk måte å organisere bildene på i den nye harddisken (b).
Spørsmål om fremgangsmåte: Importerer jeg bildene fra hardisk (a), organiserer dem via iphoto i nye og egne mapper (hendelser), for så å eksportere dem til den nye harddisken (b)? Det jeg vil oppnå er alle mine bilder ligger lagret på ny harddisk (b), og at jeg samtidig kan gå inn og se bilder valgt ut fra hendelser (f. eks at når jeg vil se bildene fra Afrika i 2003, klikker jeg på mappen Afrika 2003, og får se bildene på maskinen, selvom de kun ligger lagret i den eksterne harddisken (b).

Merker at innlegget er litt langt og klønete formulert, men jeg prøver å poste det. Bare si fra om noe er uklart.
(Det er også kun iPhoto som er aktuelt for meg, vil helst unngå de andre fotoprogrammene selvom jeg vet at de muligens er bedre eller mer egnet til dette bruket).

På forhånd tusen takk for svar!
medlem i 231 måneder
 

Re: Iphoto og esktern harddisk

Innleggav Sakalav » tor 08.01.2009 22:39

Nå vet ikke jeg om dette er svaret du er helt ute etter, men jeg bruker ett tilleggsprogram til iPhoto som heter iPhoto Buddy.
Med dette programmet, så kan jeg lage flere bibliotek, og jeg starter det jeg ønsker fra iPhoto Buddy (iPhoto Buddy åpner det iPhotobiblioteket du ønsker å åpne).

Du kan lage så mange bibliotek du vil, og på eksterne harddisker. Selv så har jeg hele biblioteksystemet liggende på en HP Mediasmart Server, og dette fungerer helt utmerket.

Jeg synes også at iPhoto er et utrolig bra program, og etter å ha sett keynoten til iPhoto 09, så liker jeg det enda mer.

Det er i hvertfall en utrolig lett måte å holde orden på galleriene dette, men om dette er noe for deg, vet jeg jo ikke. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Iphoto og esktern harddisk

Innleggav KL » tor 08.01.2009 23:51

Takk for svar, programmet ser absolutt interessant ut, og jeg skal teste det.
Jeg tror jeg skal snevre inn spørsmålet mitt litt:
Jeg vil lage en backup av alle bildene mine på en ekstern harddisk. Hvordan går jeg frem for å lagre de i mapper/hendelser, og ikke som enkeltfiler?
Målet er å kunne gå inn på den eksterne harddisken og hente inn til iPhoto f. eks. mappen/hendelsen "Sommerferien 2008".
Igjen, på forhånd takk for svar!
medlem i 231 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]