Problemer i Preview + software til Canon EOS 450D

Problemer i Preview + software til Canon EOS 450D

Innleggav macline » tir 30.12.2008 21:07

Hei, jeg er forholdsvis ny på mac (har hatt Macbook Pro i et halvt år) og har nettopp fått meg nytt kamera, Canon EOS 450D.
Til nå har jeg brukt iPhoto og kommer til å bruke det en stund til (til jeg får råd til Photoshop.)
Problemet gjelder: Hvordan kan jeg få se på bilder og bla fra et bilde til et annet uten å måtte åpne dem i iPhoto? Problemet med Preview er at jeg ikke får bladd framover i bildene. Jeg må lukke og åpne ett og ett bilde, i stedet for å kunne bla framover med piltastene. Det funker heller ikke når jeg holder nede cmd tasten, eller forsøker "slideshow" funksjonen. Dette funker heller ikke i program som følger med det nye kameraet, Digital Photo Professional.
Fra det gamle kameraet mitt importerte jeg bildene rett inn i iPhoto, men jeg har alltid irritert meg over å måtte bruke iPhoto bare for å se på bilder. Når jeg nå importerer fra det nye kameraet lagres bildene ikke i iPhoto, men i Pictures, via Digital PP. Dette syns jeg egentlig er greit, så slipper jeg å måtte åpne iPhoto og eksportere og greier bare for å sende et bilde på email. Men jeg vil kunne bla i bildene på en eller annen måte. Dette må da være mulig uten å måtte importere bildene til iPhoto...???

Noen som kan hjelpe...?
medlem i 190 måneder
 

Re: Problemer i Preview + software til Canon EOS 450D

Innleggav measin » tir 30.12.2008 22:19

Hei macline,

Skjønner ikke helt problemet ditt men,
Har du lastet bildene over på Macen så er det jo bare å gå inn i folderen å bruke Quicklook, d.v.s. marker et bilde og trykk på mellomroms tasten, da får du opp bildet som er valgt i finder og kan bruke piltastene til å "bla" i bildene.
Har du lastet bildene over i iPhoto så er det jo den enkleste sak av verden å la iPhoto være åpent hele tiden, bare gjem det når du ikke bruker det "+h", så er den lett tilgjengelig. ellers kan du markere flere bilder og åpne dem i Preview slik at du kan bla imellom dem og eller vise dem som et slideshow.
Om du skal se eller vise frem bildene er jo iPhoto perfekt og så enkelt, bare marker de bildene du vil vise frem, klikk på "+" nede til venstre og velg "Lysbildeserie" gi den et navn og voila, du har et lysbildeshow som du kan legge til musikk og kjøre med intervall og legge til overganger.. blir så bra atte :-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problemer i Preview + software til Canon EOS 450D

Innleggav TV Mario » ons 31.12.2008 0:10

Jeg skjønner hva du mener macline. Og det er mulig å bla med alle i Preview. Som sagt så åpner du mappa der de aktuelle bildene er, så markere du alle eller de du vil se. Mens de er markert, høyreklikker du, går til "åpen i Preview. da skal alle bildene dine følge med så du kan bla imellom dem. Men en raskere måte er å bruke quicklook.

Men jeg har et lite annet spm til folket. Går det ann å se bildene rett fra kamera i fullskjerm på mac. Slik det er i windows, så kommer kamera opp som en harddisk, jeg kan bla i mappa og jeg kan sjekke i fullskjerm hvem jeg "godkjenner" for å laste inn på datan. I iPhoto f.eks er de bare små. Da må jeg laste inn alle bildene først for å se de i fullskjerm, så gå igjenom for å slette de ikke-brukbare. Tungvind sier nå jeg. Den prossessen kan gjøre fortere på windows vet jeg. Det er jo i full størrelse en først ser om bildet ble virkelig bra vel!!?
Går dette ann på mac uten at jeg må innom iPhoto eller annet bildeimportprogram? Håper dere skjønte hva jeg mente..

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Problemer i Preview + software til Canon EOS 450D

Innleggav keiserjohn » ons 31.12.2008 3:05

Ja, marker alle bildene i mappen, høyreklikk på lydbildeshow, så får du dem fullskjerm.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Problemer i Preview + software til Canon EOS 450D

Innleggav TV Mario » ons 31.12.2008 12:51

Det skjønner jeg keiserjohn. Men går dette FØR jeg importerer bildene til datan? Altså se i fullskjerm rett fra kamera. For jeg har sett at kamera mitt aldri kommer opp som egen harddisk på macen (har EOS 400D)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Problemer i Preview + software til Canon EOS 450D

Innleggav macline » fre 02.01.2009 13:22

Tusen takk for hjelp tv mario, så enkelt var det altså. :-)

Har et annet spørsmål også: Når jeg laster inn foto fra kamera til mac- er det mulig å få alle til å legge seg i samme mappe? Slik det er nå, legger bildene seg i mapper sortert i forhold til dato. Men hvis jeg for eks. har vært på fjellet og tatt masse bilder i en uke, så vil jeg jo ikke ha en mappe for hver dag, men alle i samme mappe! Finner ingen instillinger hverken på mac eller kamera som kan ordne dette...???
medlem i 190 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]