Unsupported Image Format i Aperture

Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav iBoy » tor 18.12.2008 22:53

Jeg har nettopp importert et sett bilder i Aperture 2.1.2 fra et Canon EOS 50D. Jeg kan se thumbnail av bildene, men når jeg skal se dem i større format, kommer det en mørk rød bakgrunn og teksten «Unsupported Image Format». Alle bildene er i RAW-format, men har ikke hatt problemer tidligere med dette.

Jeg ser mange har hatt dette problemet på Apple Discussions, men kan ikke se at noen har funnet en løsning. Noen ganger fungerer det å restarte Aperture, men ikke i mitt tilfelle. Jeg er redd jeg kan ha slått av kameraet for tidlig ved importeringen, slik at bildene kan ha blitt ødelagt. Jeg hadde fått beskjed om at importen var fullstendig, men Aperture holdt fortsatt på å lage preview av bildene. Trodde ikke det skulle ha noe å si, for det er jeg sikker på jeg har gjort mange ganger før uten problemer. Det verste er at jeg har allerede slettet bildene fra kameraet også, så jeg kan ikke importere på nytt.

Er bildene ødelagt, eller er det mulig å hente dem frem? Har prøvd å eksportere til JPG, men fikk feilmelding da også. Får heller ikke åpnet bildene i Photoshop.
medlem i 244 måneder
 

Re: Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav Anders E » tir 06.01.2009 15:06

Har du funnet en løsning på dette? Får akkurat den samme feilmeldingen som deg når jeg vil importere RAW-filer fra EOS 1000D til Aperture. Hvis jeg først legger bildene over til harddisken ved hjelp av EOS-utility, for deretter å importere de til Aperture, er det dog ingen problem. Men det hadde vært fint å ha en måte å unngå denne omveien på.
Sist endret av Anders E den tir 06.01.2009 15:26, endret 1 gang
medlem i 210 måneder
 

Re: Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav iBoy » tir 06.01.2009 15:25

Ja, jeg fant feilen. Jeg hadde nemlig tatt bilder i formatet sRAW, noe Aperture foreløpig ikke støtter. Jeg fikk imidlertid reddet bildene ved å importere dem i RAW-konverteringsprogrammet som fulgte med kameraet, slik som du gjorde. Vanlige RAW-filer går greit i Aperture, så nå bruker jeg bare det. Men ofte hadde jeg klart meg med sRAW1, som har lavere oppløsning og mindre filstørrelse, så dette vil jeg bruke mer av når Aperture støtter det om forhåpentligvis ikke altfor lenge.
medlem i 244 måneder
 

Re: Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav Anders E » tir 06.01.2009 15:30

iBoy skrev:Ja, jeg fant feilen. Jeg hadde nemlig tatt bilder i formatet sRAW, noe Aperture foreløpig ikke støtter. Jeg fikk imidlertid reddet bildene ved å importere dem i RAW-konverteringsprogrammet som fulgte med kameraet, slik som du gjorde. Vanlige RAW-filer går greit i Aperture, så nå bruker jeg bare det. Men ofte hadde jeg klart meg med sRAW1, som har lavere oppløsning og mindre filstørrelse, så dette vil jeg bruke mer av når Aperture støtter det om forhåpentligvis ikke altfor lenge.


Nå som du bruker "vanlige" RAW-filer, klarer du å importere direkte fra kameraet til Aperture, eller må du ta veien innom EOS-utility?
medlem i 210 måneder
 

Re: Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav iBoy » tir 06.01.2009 15:34

Vanlige RAW-filer kan jeg importere direkte til Aperture uten problemer.
medlem i 244 måneder
 

Re: Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav Anders E » tir 06.01.2009 15:38

iBoy skrev:Vanlige RAW-filer kan jeg importere direkte til Aperture uten problemer.


Jeg bruker vanlige RAW-filer selv, men likevel får jeg melding om "Unsupported Image Format".

Ganske frustrerendes.
medlem i 210 måneder
 

Re: Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav iBoy » tir 06.01.2009 15:44

Jeg trodde ikke det var noen forskjell på vanlige RAW-filer fra Canon 50D og 1000D. Rart du ikke får det til å virke. Kanskje du bare må fortsette slik du gjør inntil Apple kommer med en oppgradering av Aperture.
medlem i 244 måneder
 

Re: Unsupported Image Format i Aperture

Innleggav Anders E » tir 06.01.2009 15:55

iBoy skrev:Jeg trodde ikke det var noen forskjell på vanlige RAW-filer fra Canon 50D og 1000D. Rart du ikke får det til å virke. Kanskje du bare må fortsette slik du gjør inntil Apple kommer med en oppgradering av Aperture.


Nå fant jeg løsningen... Jeg har hele tiden brukt den høyeste bildekvaliteten kombinert med RAW. På mitt kamera står dette beskrevet med bokstaven "L" etter "RAW". Når jeg gikk ned et hakk på kvaliteten til der hvor det kun står "RAW", gikk importering uten problem.

Takk for hjelpen :-)
medlem i 210 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]